Råd inför ponnyköp till dotter

steinich

Trådstartare
Hejsan!

Jag är mamma till en hästtokig 12-åring, som ridit i 6-7 år på ridskola. Hon rider för närvarande 2 ggr per vecka på ridskolan. Jag tycker (förstås) hon är jätteduktig, och hon önskar sig mest av allt en egen häst. Hon har en period varit mest intresserad av dressyr men har på sistone börjat få upp intresset för hoppning också. Hon är tävlingsintresserad, men har bara tävlat clear-round än så länge i brist på grönt kort och egen häst. Hon vill satsa på ridningen och hoppas på OS-deltagande om X antal år ;). Jag var själv hästtjej som liten, och hade häst, men va aldrig tävlingsintresserad utan gillade mest att flänga omkring i skogen.

Så till min fundering. Jag har börjat tänka på att skaffa en häst till henne. Vi kommer få lite mer ekonomiskt utrymme för detta efter en flytt, och kommer då ha hästen uppstallad på en ridskola. Vi tänker oss en D-ponny, så då kommer då att vara aktuellt att behålla den under ganska många år. Ska vi satsa på en rutinerad läromästare, eller en yngre som håller många år? Hur ser det ut rent ekonomiskt, kan man få tillbaka pengarna man lägger vid köpet om man köper en äldre? Ska man då satsa på en dyrare häst, och är det enda sättet att kunna komma upp i högre klasser? Och hur mycket måste man kunna för att köpa en mindre rutinerad häst? Med mindre rutinerad tänker jag att den ändå ska vara minst 5 år och ha grunderna klara. Tar gärna emot alla tips och råd!
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Jag hade helt klart valt en rutinerad läromästare som första häst. Har man ingen egen trygghet i form av erfarenhet ute på tävlingsbanorna, så kan jag tycka att det kan vara bra att i alla fall ha en ponny som har den tryggheten. Annars kan det i stället bli lite FÖR kämpigt. Har man pengarna till det så kan man ju byta upp sig om ett par år om man känner att hästen inte når upp till den nivå man själv känner att man presterar på. Tror att det kan bli en trygghet både för dig och din dotter att ha en lite mer erfaren ponny :) En del säger att man ska skaffa en "yngling" för att man annars inte kan utvecklas tillsammans, men man utvecklas alltid tillsammans med sin häst även om den har erfarenhet - alla rider ju inte likadant, man har olika personlighet och klickar helt enkelt olika. Ser jag till min egen del så kan en superduktig ryttare rida min ponny, men det kommer inte alls att funka lika bra/på samma vis som när jag rider henne eftersom jag utvecklats tillsammans med henne och haft 8 år på mig att hitta alla knappar.

Så, jag röstar för en häst med mer erfarenhet, i 10-15 årsåldern som tävlat lite grand. Tror att ni kan ha roligast med den :) Nästa häst kanske å andra sidan kan bli en yngre!
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Tilläggas kan dock att jag inte har erfarenhet av att vara ute och tävla och klättra i klasser. Min erfarenhet ligger i att prova på olika grenar men främst i hur det är att växa som ekipage. Jag har kvar min ponny som var min första häst, provade att gå över till större häst genom att ta över mammas lettiska halvblod och det gav mig en helt annan slags erfarenhet, för att nu ha halvblodets avkomma som vi fött upp själva (4,5 år gammal) att växa tillsammans med. Halvblodet är sålt men ponnyn har jag fortfarande kvar och uppskattar tiden vi haft men också det vi fortfarande kan ge varandra trots att vi utbildningsmässigt inte kommer växa mer tillsammans. I stället har jag nu unghästen som jag kan få en ny sorts erfarenhet med.
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Köp i förstaa hand en ponny som dottern kan ha roligt och rida direkt. Många gör misstaget att de köper en rutinerad tävlingsponny och de är för svåra för barnen som är helt orutinerade. Jag skulle försöka hitta en "lagom" ponny som är ordentligt utbildad men inte för svår, som har tävlat lite men inte de högsta klasserna.

Det allra, allra viktigaste är ändå att fortsätta rida lektioner - många barn med hoppeponny (nu är ju ditt barn intresserat av dressyr också) tycker att de klarar dressyren själva och tar bara hjälp i hoppningen, det är mer än lovligt dumt.
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Tack för bra råd! Det låter ungefär som jag (oftast) tänker. En lite lagom gammal ponny på sådär 10-15 år som är lugn och som hon klarar av utan större problem. Sen får vi se vad som händer. Hon är ju i en ålder där intressen kan skifta snabbt. Gäller att hitta nån som inte kostar skjortan, det är ju i den åldern de är som dyrast känns det som.
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

:) Jag köpte en välutbildad ponny till min 12 åriga dotter som var 12 år ponnyn alltså, och varit ute och tävlat alla dicipliner, men det viktigaste var att den var trygg och rätt riden och att jag själv har kunnat rida den , våran ponny har inga utmärkande olater och efter 3 år älskar min dotter denna ponny över allt annat, och har lärt sig otroligt mycket

Jag satt in en annons om vilken typ av ponny jag önskade tog med en liten vuxen rutinerad tävlingsryttare när jag letade ponny större D max 50 000 videofilmade och åkte iväg och provred två ggr själv, hörde mig för av våra tävlingsekipage i klubben om de visste om ponnyna eller hade kontakter i närheten, det gällde inga elitponnyar.

Fick flera seriösa svar på annonsen var väldigt tydlig vad jag förväntade mig av ponnyn, tex att min dotter kunde bli rädd om den lätt blev det och att den skulle funka att rida ut med ihop med unghästar och lätt att lasta
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Låter verkligen som den perfekta ponnyn! Ja, det kanske är en bra idé att sätta ut en annons. Har lagt ut krokar hos ridlärarna i stallet, men det är inte läge förrän framåt våren/sommaren, så det är mest lite tankar om vad jag/vi ska tänka på än så länge. Men väldigt bra råd, och alla verkar vara samstämmiga i att en rutinerad och trygg ponny över 10 år är det bästa.
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Hej!

Jag håller med övriga om en trygg läromästare att ha roligt med. Klättra i klasser kan man alltid göra, men den första ponnyn bör vara en man kan lita på och lära sig av.

/Lavinia, som sett motsatsen och mer än en gång undrat hur föräldrar tänker när de slänger upp sina barn på ponnyer de uppenbarligen inte klarar av.
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Om jag vore du så skulle jag nog köpa en ponny som är precis som min nyinköpta häst.

Dvs en supersnäll och välutbildad häst som är otroligt lättriden på lägre nivå, men ska man upp i klasserna ja då måste ryttaren rida perfekt i varje steg för annars skiter det sig.

Då får man en enkel och rolig häst som man samtidigt kan utvecklas med och lära sig massor av :)

Det roliga tar snabbt slut om det blir för svårt..
Å blir det för svårt kan det bli en himla dyr historia att ta sig igenom det..
Jag och många andra har köpt billigare hästar där vi nästintill slitit ihjäl oss för att försöka klara av dem själva och visst är det kul när det väl går men jag har mkt roligare med denna fröken som ger mest roligt för pengarna och mindre oro och huvudvärk..
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Hej!
Min första ponny var en sexårig het sak, som gav mig rejäla utmaningar. Jag hade henne på ridskolan och fortsatte rida lektioner men då med henne.
Jag skulle säga att en ridskola är det perfekta miljön att ha en lite svårare ponny i. Det finns alltid vuxna på plats plus att det finns bra möjligheter att träna.
Jag lärde mig hur mycket som helst, men så var jag ju inte en sån som ville "sitta och åka med" på en färdig häst. Min ponny hade glimten i ögat och när vi klättrade i klasserna så kunde jag ta åt mig lite av äran.
Jag växte otroligt mycket både som person och ryttare.
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Ett råd som är bra för familjefridens skull är att inte ta med dottern första gången ni tittar på ponnyn. Ta med någon som är duktig på hästar t ex ridläraren från ridskolan första gången och se hur ponnyn är i verkligheten innan ni överväger att ta med dottern.
Jag har sett så många där barnet som gärna vill ha en häst/ponny faller för den första man tittar på och som är helt fel. Efter det så kan det vara svårt att få barnet att inse att det är en annan som är bättre. Så vänta med att visa den för dotter tills ni vet att just kan vara den ni ska köpa och den som kan passa er bäst.
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Man kan även boka in flera besök samma dag så även om hon faller för den första så måste ni åka och titta på nästa oxå så har hon något att realtera till. Jag letade ponny till min dotter och hade med henne ett par gånger. Men även om ponnyerna kändes rätt och vi båda blev lite "kära" så var det alltför många som inte gick igenom besiktningen eller blev sålda precis framför nästippen på oss. Jättetråkigt, men det är besvikelser i livet som man tyvärr får lära sig att leva med.

Jag letade efter en äldre läromästare till min dotter men som för det mesta så blev det inte riktigt som planerat. Visst en lite äldre häst, men hon var inte "välutbildad" som jag först letat efter. Jag ville ha en lugn ponny - så att jag som mamma kan känna mig lugn när dottern red, hon var 8 och inte speciellt erfaren. Stabil och trygg men som även jag kan rida och få lite "sprutt på". Så det blev mer tempramentet som vi föll på. Sen har det visat sig att hon har väldigt många talanger som jag egentligen inte krävde finns där att plocka fram med lite jobb! :)

En tävlingsponny kan jag tänka mig att man letar mer efter prestationen. Jag skulle i första hand leta efter en ponny som oavsett temperament var ganska tvärsäker på att hoppa. Jag har själv hoppat hästar som tvärvägrat helt plötsligt och vet vilken törn det kan ge på självförtroendet.
 
Senast ändrad:
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Häromkring är det rätt många familjer som hyr en ridlägerhäst över vintern innan de köper häst. Jag tycker att det är rätt smart. De här familjerna har fått bussiga ponnyer, även om det kanske inte är sportigaste sorten. Så barnen har fått prova på att ha egen häst med ponnyer som man kan släppa ut dem på uteritter med, som funkar med andra hästar et c. Och man vet att den har ett hem att återvända till efter vintern, man är mentalt förberedd på att den ska tillbaka.

Efter ett sånt år kan man köpa en lite sportigare ponny än vad som hade varit lämpligt som allra första egna häst, och man kanske själv har fått en bättre uppfattning om vad som passar barnet.
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Hej!
Man ska nog inte tänka i termer att få pengarna tillbaka. Om man ser till kostnaden för att hålla en häst betyder inte själva inköpspriset så mycket i det stora hela om man tänker sig att ha hästen flera år.

För någon i din dotters ålder ÄR möjligheten att åka ut på tävlingar (med kompisar) viktigt. Rådet jag skulle ge är att ponnyn (tillsammans med din dotter) verkligen kan prestera i de lägre klasserna snarare än vara "lovande för de högre". Då har din dotter möjlighet att få tävlingsvana på ett roligare sätt och även möjlighet att åka från tävlingsplatsen med rosetter och plaketter :).

Jag skulle också rekommendera att ponnyn är så pass viktbärande att du kan rida (motionera) den eftersom det säkert kommer perioder då din dotter har andra åtaganden i skola och med kompisar.
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Jag vill absolut råda till en stabil, välutbildad ponny som har varit ute på lite tävlingar och känner till miljön. Jag skriver som flera andra att jag tyvärr sett alltför ofta föräldrar som köper en "ponny för framtiden". Men framtiden ligger alldeles för långt fram för ett barn. Då får man hellre som förälder vara lite kallhamrad och byta ponny efterhand om nu lusten efter högre klasser finns kvar när det blir aktuellt. Hon vill tävla OS, kanon att ha som målsättning, men ingen kan tävla OS om man inte fått en ordentlig grund att stå på.

Vår första ponny var en riktig pärla. Otroligt snäll att hantera, lagom pigg och framåt, lastade sig själv o s v. Red man nogrannt och ordentligt hoppade ponnyn jättefint MEN inte högre än LB. Blev det högre sa hon nej. Alla tyckte att vi skulle byta ponny men dottern tävlade henne i 3-4 år (dottern var 9-12 års åldern) och så mycket hon lärde sig på denna ponny! Hon fick en otrolig tävlingsrutin, gjorde alla misstag:angel: red fel väg, glömde hinder o s v, men hon kände aldrig press att hon skulle ta sig upp i klasserna utan tränade på balans, vägar, tempo och en massa annat. Hantera nervositet, lära sig rida fram, gå banor, jag vet inte allt. Men det vara bara kul med denna älskade ponny. Och att ha kul det är trots allt det viktigaste. Ingen rider OS som inte har kul. Det är mycket bättre för självförtroendet att åka hem med en 9;e placering i LC än att vägrat ut sig LA, det är min erfarenhet i alla fall.
Lycka till!
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Jag skulle rekommendera er att leta efter en trygg och snäll ponny som inte är för ung.

En häst som är rutinerad vad gäller att leva och ta att ryttare gör fel är betydligt mer värt än att den är sportig, lovande för högre klasser etc.
Är de lovande för högre klasser eller rent av går det så brukar de också inte helt sällan vara rörligare, känsligare och kräva mer av ryttaren.

Din dötter är säkert jätteduktig för att vara just 12 år och ridskoleryttare. Men det finns ingen i den åldern som bara ridit ridskola som kan mycket nog att utbilda hästar.
Och i hennes ålder byggs så mycket av hennes grundsjälvförtroende och självkänsla som ryttare(och som person). Det är någonting som kommer följa henne hela hästlivet igenom.
Får hon en stabil start i hästeriet kommer hon få bättre självförtroende som ryttare. Hon kommer då inte vara lika benägen att bli rädd eller tappa modet då hon möter motgångar i ridningen. För man kommer förr eller senare sättas i såna situationer under sin ridkarriär.
Hon kommer heller inte på något eller några år själv ha kunskap att på bra ridning klättra i klasserna. Köper man en dyr och rutinerd ponny kan det gå hyfsat då ponnyn sköter sig. Men gör den inte det kan din dotter inte lösa det.
Bättre då att köpa en billigare ponny och lägga pengarna på lektioner där dottern lär sig rida. Det kommer gagna hennes självförtroende och en fortsatt karriär.
Blir ponnyn för begränsande för dottern får man då sen byta.

Jag jobbar som dressyrtränare och problemlösare. Och jag får möta de som antingen tidigare blivit skrämda eller de som köpt "för mkt häst". Det är så himla onödigt! Man ska inte ha för mycket ambitioner för tidigt. Ska man börja övningsköra gör man ju inte det med en Formel 1 tex. Se det så med dotterns ponny. Hon övningskör nu ett tag.

Jag tycker också ni ska bestämma er för att ni SKA provrida en himla massa hästar innan ni bestämmer er. För man vill så gärna "ha nuuuu!" när man äntligen ska köpa häst. Och som lite gröna inom hästköpande så har man inte så mycket referensramar. Ta också med er kunnig hjälp.
Något man bör göra då man köper häst är att man funderar ut vad man vill ha hästen till. Och så funderar man ut vad man absolut inte vill ha i hästen. Ibland kan man tumma på det man vill ha. Man absolut ALDRIG på inte-listan.
Nu menar jag då egenskaper som påverkar funktion och inte tex ngt så som att den är brun eller inte har stjärn.

Jag tror också att ridskolan är bra att ha ponnyn på nu i början. Förmodligen kommer inte din dotter av ridskoletränarna lära sig rida Grand Prix. Det är sällan så högt utbildad personal på ridskola och de har oftast ett annat klientel än privattränare(man blir ju bra på det man gör också, lär man ut basics är man ofta bättre på det och lär man ut GP är man ofta bäst på det).
Men din dotter behöver nu tränare som är bra på basics, bra med ungdomar och håller det på en lagom nivå. Dessutom finns det oftast någon där om det behövs.
Om några år kanske hon vill avancera mer, när hon har bra grunder och är trygg. Då kan man kanske stå på anläggning som har mer träningar för andra tränare på annan nivå.

Lycka till om det blir köp! Härligt med en mamma som engagerar sig så!
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Jag vill absolut inte vara elak men det är en jäkla skillnad på att åka och rida 2 gånger i veckan och att äga en häst 7 dagar i veckan. Jag skulle börja med att hitta en medryttarhäst alt en hyrhäst så man kan testa ett tag för att se om intresset verkligen håller i sig.
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

men mamman hade ju själv ridit och ägt häst i yngre dagar så nog vet hon allt jobb bakom?

Behöver dom avlastning finns säkert hjälp att få, särskilt om dom ska ha ponnyn på ridskola.

JAg håller med övriga, en trygg läromästare.
Men personligen skulle jag nog valt en c ponny.
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Jag vet men jag har sett en hel del "fall" där situationen varit liknande och där dottern inte "orkat" åka ut 7 dagar i veckan och tillslut har mamman en häst för sig själv... Så man är medveten om det.
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

....och så finns det fall där dottern plötsligt är stor, flyttar hemifrån och mamman har en häst "för sig själv". Jippie!!! :love:
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 034
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 358
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 018
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp