Bukefalos 28 år!

Råd om avmaskning

Goldilocks

Trådstartare
Hej,
Jag skulle behöva råd om hur jag ska hantera avmaskningen av mina 3 shetlandsponnys.
Hästarna går fortfarande kvar i sin sommarhage men jag har börjat flytta staketet in i vinterhagen. Jag flyttar ett snabbstängsel 1/2 M varje dag så att de inte får tag på för mycket gräs på en gång. Jag har lösdrift och årets sommarhage ligger i anslutning till vinterhagen. När är lämpligast att avmaska hästarna? Jag vill egentligen inte att vinterhagen ska bli nersmittad av parasiter men det känns dumt att avmaska nu när hästarna går kvar i sommarhagen och får i sig nya maskägg. En av ponnysarna går ofta och betar nära bajsställena. Jag har också lästa att maskar går i ide när det blir kallt ute så det kanske är dumt att vänta för länge?
 
Hej,
Jag skulle behöva råd om hur jag ska hantera avmaskningen av mina 3 shetlandsponnys.
Hästarna går fortfarande kvar i sin sommarhage men jag har börjat flytta staketet in i vinterhagen. Jag flyttar ett snabbstängsel 1/2 M varje dag så att de inte får tag på för mycket gräs på en gång. Jag har lösdrift och årets sommarhage ligger i anslutning till vinterhagen. När är lämpligast att avmaska hästarna? Jag vill egentligen inte att vinterhagen ska bli nersmittad av parasiter men det känns dumt att avmaska nu när hästarna går kvar i sommarhagen och får i sig nya maskägg. En av ponnysarna går ofta och betar nära bajsställena. Jag har också lästa att maskar går i ide när det blir kallt ute så det kanske är dumt att vänta för länge?
Det finns en nålad avmaskingstråd, men mycket goda råd och duktiga som svarar. Nr ett är ju vad träckprovet visat?
 
Hej,
Jag skulle behöva råd om hur jag ska hantera avmaskningen av mina 3 shetlandsponnys.
Hästarna går fortfarande kvar i sin sommarhage men jag har börjat flytta staketet in i vinterhagen. Jag flyttar ett snabbstängsel 1/2 M varje dag så att de inte får tag på för mycket gräs på en gång. Jag har lösdrift och årets sommarhage ligger i anslutning till vinterhagen. När är lämpligast att avmaska hästarna? Jag vill egentligen inte att vinterhagen ska bli nersmittad av parasiter men det känns dumt att avmaska nu när hästarna går kvar i sommarhagen och får i sig nya maskägg. En av ponnysarna går ofta och betar nära bajsställena. Jag har också lästa att maskar går i ide när det blir kallt ute så det kanske är dumt att vänta för länge?
Tänk först och främst att avmaskningen är för att skydda markerna. Går de på gräs vill du begränsa smittan ut, även om det redan finns smitta så måste du bromsa så det inte blir ännu mer om det behövs. Först - träckprov.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
892
Senast: Habina
·
Hästvård Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar. Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 469
Senast: Cicci75
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
1 873
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 044
Senast: Daydreamer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp