Flytta vattnet i hagen

Daydreamer

Trådstartare
Hej!
Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att ponnyerna ska få beta lite mer och hästarnas normala ställe att stå på vid värme, regn etc är då borta (ett stort träd men dom står på fel sida för att få skydd). Dom kan gå runt genom vinterhagen i fel riktning (bortfrån utgången/vindskyddet) och sen tillbaka och in i ett vindskydd men enda sedan ombyggnaden rör dom sig inte ifrån sommarhagen där vattnet står då öppningen rakt igenom är stängd (är under deras träd men igen på fel sida för skydd).

Är det ok att flytta deras vatten till en annan del av hagen där skydd finns under dagen eller kommer dom inte hitta/leta efter det och då stå "utan" vatten? Kommer sådana värmeböljor att jag blir orolig att flytta vattnet men inte bra att dom står i direkt sol när dom normalt mer än gärna går undan den. Känns som att dom stannar där pga vattnet.

Även när jag tar ut min så förstår inte dom andra två hästarna som är väldigt fästa vid min hur dom skulle komma till henne då dom stannade utanför grinden till vinterhagen (som är vid öppen) när jag tog ut henne utan stod kvar vid vattnet och fick panik och galoppera runt. Därefter kommer oroligheten att flytta vattnet då dom är så bombsäkra ibland att det är stängt till vinterhagen.

Ursäkta rörigt inlägg men är jättetacksam för svar!
 
Jag brukar försöka placera vattnet i det område jag ser att hästarna håller sig mycket i, så dem har nära till vattnet.
Det är inge farligt att solen lyser på vattnet, man får bara vara noga att hålla rent och byta vattnet regelbundet så det inte bildas alger i det :)
 
Led dit hästarna en gång så lär de hitta vattnet sen.
Det är ingen big deal.

Jag har gärna mat/vatten/viloplatser långt ifrån varandra då de helt naturligt måste röra sej mer.
 
Angående de oroliga hästarna, har ni lett hästarna igenom den öppna grinden så de förstår att den är öppen?
Om ni flyttar vattnet så visa de vattnet om ni är oroliga:)
 
Oj jag hade nog inte ens funderat. Jag tänker att hästar är klipska djur födda att röra sig mycket. Jag ställer vattnet där slangen når och så får de gå dit när de är törstiga. Alla våra hästar har "hängställen" uppe i skogen långt ifrån vattnet men går ner till salt och vatten när de behöver. Ibland ensam/liten grupp, ibland hela gänget.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 888
Senast: Fiorano
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 185
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp