Råd om dessa dressyrhingstar

Matildatilda

Trådstartare
Jag har ett 50% knabstrupper sto på 165 i mkh kompakt lite grövre modell.

Jag vill nu betäcka henne med en dressyrhingst och har bestämt mig för att använda någon på Lövsta då dom har bra vilkor.

Letar god typ, med bra temperament som lättar upp med inte för mycket mankhöjd på färskt.

Hingstar jag fått tipsade är:
Bon coeur
Blue hors storm
Racoon

Hingstar jag själv fastnade för spontant
Bon coeur
Racoon
Freestyle
Blue hors Kingston
Total Hope

Oneofakind har varit en favorit men tror inte han alls passar till detta typ utav sto tyvärr.

Vad har ni att säga om dessa hingstar?
Temperament och vad dom ev kan lämna för typ?
Några är ju rätt unga fortfarande.
 
Jag har ett 50% knabstrupper sto på 165 i mkh kompakt lite grövre modell.

Jag vill nu betäcka henne med en dressyrhingst och har bestämt mig för att använda någon på Lövsta då dom har bra vilkor.

Letar god typ, med bra temperament som lättar upp med inte för mycket mankhöjd på färskt.

Hingstar jag fått tipsade är:
Bon coeur
Blue hors storm
Racoon

Hingstar jag själv fastnade för spontant
Bon coeur
Racoon
Freestyle
Blue hors Kingston
Total Hope

Oneofakind har varit en favorit men tror inte han alls passar till detta typ utav sto tyvärr.

Vad har ni att säga om dessa hingstar?
Temperament och vad dom ev kan lämna för typ?
Några är ju rätt unga fortfarande.
Då bör inte Total Hope heller passa om inte Oneofakind passar.
 
Hade valt Bon Couer av deras hingstar. Månne lite krallig modell men mycket rörlig och har bara hört positivt om temperamentet på avkommorna.
 
Hade valt Bon Couer av deras hingstar. Månne lite krallig modell men mycket rörlig och har bara hört positivt om temperamentet på avkommorna.
Blev rekommenderad honom utav Lövsta. Tycker dock han ser ut till att ha lite lång hals men kanske kompletterar en med kortare bra.
 
Senast ändrad:
Har du sett honom i verkligheten? Jag tycker att han ser rätt lång ut, såg honom på Lövstas visning på Stjärnborg.
Har inte sett honom irl. Men läst någon diskussion om honom på buke. Jag frågade aldrig Lövsta om han kunde va en passande kandidat då jag vill ha en bra typ och han inte kom på tal från deras sida. 😊
 
Vill du använda en hingst från Lövsta ska du såklart göra det. Men lås dig inte till dem pga deras villkor. Enligt min mening är det många andra hingsthållare som är bättre att ha och göra med, som dessutom har bra villkor 😊
 
Vill du använda en hingst från Lövsta ska du såklart göra det. Men lås dig inte till dem pga deras villkor. Enligt min mening är det många andra hingsthållare som är bättre att ha och göra med, som dessutom har bra villkor 😊
Har du några tips? Jag har kollat de danska också som Helgstrand, blue hors och Hasselhöj.
 
Devin Franco GJ tycker jag också passar på dina önskemål om du kan tänka dig annan än Lövsta. Bra typ, inte så stor och väldigt trevligt temperament, mild men ändå trygg och självsäker. Går att få betala på levande föl.

Annars av dina förslag så gillar jag Bon Coeur, men enligt hans index så lämnar han åt det grövre hållet och även lite större. Total Hope är nog den svagaste typmässigt men borde ge bra ridbarhet och temperament. Övriga har jag sett för lite av för att kunna bedöma, men generellt blodsmässigt så känns det som att de är blandat linjer som är kända för bra temperament och ridbarhet (Fürstenball, De Niro, Sezuan, Totilas) och lite skarpare linjer (Johnson, Tailormade Temptation, Don Romantic).
 
Devin Franco GJ tycker jag också passar på dina önskemål om du kan tänka dig annan än Lövsta. Bra typ, inte så stor och väldigt trevligt temperament, mild men ändå trygg och självsäker. Går att få betala på levande föl.

Annars av dina förslag så gillar jag Bon Coeur, men enligt hans index så lämnar han åt det grövre hållet och även lite större. Total Hope är nog den svagaste typmässigt men borde ge bra ridbarhet och temperament. Övriga har jag sett för lite av för att kunna bedöma, men generellt blodsmässigt så känns det som att de är blandat linjer som är kända för bra temperament och ridbarhet (Fürstenball, De Niro, Sezuan, Totilas) och lite skarpare linjer (Johnson, Tailormade Temptation, Don Romantic).
Har snöat in mig lite på total mclaren. Men ingen aning vad han lämnar för typ?
 
Vet du något om Total Maclaren?
Han är ju ännu ganska ung. Jag vet att en av mina bekanta har fått föl efter honom men när jag kollade på blup hade han bara en reggad avkomma i SWB.
Tycker han ser finare ut kroppsligt än både Total Hope och Oneofakind. Jag är ingen expert på dressyravel (avlar främst hopphästar) men jag tycker han ser typ långsam och svag ut bak. Tycker du att han verkar passa ditt sto så kör på honom. Det blir ett litet oprövat kort med ditt sto och en ganska ung hingst, kan bli bra eller mindre bra men så är det alltid med avel. Man vet inte riktigt vad man får 😇
 
Han är ju ännu ganska ung. Jag vet att en av mina bekanta har fått föl efter honom men när jag kollade på blup hade han bara en reggad avkomma i SWB.
Tycker han ser finare ut kroppsligt än både Total Hope och Oneofakind. Jag är ingen expert på dressyravel (avlar främst hopphästar) men jag tycker han ser typ långsam och svag ut bak. Tycker du att han verkar passa ditt sto så kör på honom. Det blir ett litet oprövat kort med ditt sto och en ganska ung hingst, kan bli bra eller mindre bra men så är det alltid med avel. Man vet inte riktigt vad man får 😇
Jo är sant tycker det är svårt bestämma mig. Jag har varit inne på hopphästar också men tycker många har så trist gång. Gillar bla Fetcher N men tror det blir på tok för grovt och omodernt. Har du tips annars på hopphingstar med bra gång och typ ? 😊 Esmeraldo är en favorit och Cascadello 1.
 
Jo är sant tycker det är svårt bestämma mig. Jag har varit inne på hopphästar också men tycker många har så trist gång. Gillar bla Fetcher N men tror det blir på tok för grovt och omodernt. Har du tips annars på hopphingstar med bra gång och typ ? 😊 Esmeraldo är en favorit och Cascadello 1.
Det är sant, många har en tråkig trav och skritt. Galoppen är viktigast. Tror också Fetcher blir för grovt tyvärr. Mr Vain lättar upp och ger bra gång även på hopphästar men han finns bara på fryst i år. Jag är inte förtjust i Emerald blod själv, det blir lite likadant där med Esmeraldo att han är så ung, fick sina första avkommor i år så svårt att veta vad han lämnar. Cascadello har lämnat lite fler avkommor men han är inte min favorit Casall son. Många är väldigt nöjda med sina Colmander avkommor. Rör sig trevlig och bra psyke.
Vad ska du ha avkomman till?
 
Har du några tips? Jag har kollat de danska också som Helgstrand, blue hors och Hasselhöj.
Helgstrand går via Gränsbo som är super att ha och göra med. Blue Horse går via Lövsta. Hasselhöj går via Elin Lundgren, som jag själv aldrig använt men hört bra saker om.

Elin L har representerat även en hingst e Totilas med knabsgrupper möderne.
 
Det är sant, många har en tråkig trav och skritt. Galoppen är viktigast. Tror också Fetcher blir för grovt tyvärr. Mr Vain lättar upp och ger bra gång även på hopphästar men han finns bara på fryst i år. Jag är inte förtjust i Emerald blod själv, det blir lite likadant där med Esmeraldo att han är så ung, fick sina första avkommor i år så svårt att veta vad han lämnar. Cascadello har lämnat lite fler avkommor men han är inte min favorit Casall son. Många är väldigt nöjda med sina Colmander avkommor. Rör sig trevlig och bra psyke.
Vad ska du ha avkomman till?
Hörde angående mr Vain från en som bedriver semin att avkommorna hon sett har haft bra temprament men kortbenta och burkiga och det vill jag inte ha 🤣 så han gick bort. Vet inte hur Diero lux n avkommor ser ut annars har han rätt sjyssta gångarter.
Jag har hört om Colmander men känner inte att han tilltalat mig.
Fick tips på hingsten Edward som är King Edwards pappa och själv tävlar dressyr och går som multitalang.
Egentligen är jag ute efter en med gott psyke som ger lite gångarter som får en fräck färg.. (Stoet har hannoveranare till far.)
Vilken Casall son föredrar du?
Sett en drös fina Casall söner. Även hingsten Madness ser fräck ut.
 
Helgstrand går via Gränsbo som är super att ha och göra med. Blue Horse går via Lövsta. Hasselhöj går via Elin Lundgren, som jag själv aldrig använt men hört bra saker om.

Elin L har representerat även en hingst e Totilas med knabsgrupper möderne.
Har spanat in Spotilas. 😊 Fick 8 på löshoppningen.
 

Liknande trådar

Avel Bara rent hypotetiskt nu, jag har inget sto eller något, är bara nyfiken :) Vad finns det för dressyrhingstar som lämnar mindre och...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
14 817
Senast: Mabuse
·
Avel Till detta sto: Bilden är tagen tidigt på våren 2008. Strax innan hon fyllt två. Hon är nu ca 135 i mkh. RainDrop: Född 2006...
2
Svar
23
· Visningar
2 676
Senast: MaRomer
·
Avel till mitt sto. Jag har funderat lite fram och tillbaka men vet inte vilka utav hingstarna som är det "bästa" valet, så hoppas på lite...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 800
Senast: Pretty one
·
S
Avel Har nu pga olika omständigheter beslutat mig för att låta betäcka mitt sto och behöver hjälp med val av hingst. Stoet är e: Maraton ue...
Svar
11
· Visningar
2 135
Senast: Ecs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp