Råd om sträckning som återkommer? (LÅNGT)

Janni

Trådstartare
Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig?

Det hela började med att hästen i fråga fick en rejäl spark på utsidan av bakbenet. Vet inte exakt vad området heter men mellan skanken och hasen. Låret skulle jag kalla det på en människa haha. Hur som helst. Hästen fick vila i ca 7 veckor då han enbart gick i hagen och när han var ohalt, såret läkt osv så sattes han igång igen.
Detta var under förra hösten och början på vintern. Han var lite stelare i den motsatta sidan (som tidigare varit hans svaga sida) och ville inte riktigt sätta under sig det skadade bakbenet. Problemet visade sig sen vara betydligt större när han började galopperas igen och märktes då av att han inte ville gå i vänstergalopp, slog om med bak och att det i stort sett kändes som att han var av på mitten då han gick och vevade med högerbak långt utanför kroppen.

Både veterinär och ET rekomenderade fortsatt lugn träning och att fortsätta med lugnt galopparbete (dock lyssna på hästen och inte pressa honom förmycket) då de sa att stelheten berodde på ärrvävnad och att muskelfibrerna i högerbak behövde mjukas upp mm.

Hur som helst, efter ett par månader var han helt bra och hade inga problem att bära sig i någon av galopperna och han började då tränas som vanligt igen.

Han gjorde ett par starter (som galopphäst) och allt fungerade fint tills han under en träning fick en sträckning i låret på högersidan (inte samma ställe som sparken utan högre upp i det "riktiga" låret men jag tror att det hänger ihop). Han var inte halt då men visade de gamla symptomen att inte vilja sätta under sig höger bak i galoppen osv. Vila igen, igångsättning osv.

Så för ca sex veckor sen händer samma sak igen fast denna gången i hagen.
Den här gången vart han rejält halt i bak.
Veterinären gick igenom honom och säger då att det är bara att köra på med massage/laser osv och sen rida igång honom.
Han fick hur som helst vila tillsammans med massage och laserbehandlingar och när hältan var helt borta började han ridas igen, han hade då vilat i drygt tre veckor.

Jag tycker inte att han känns som sig själv även om han inte är halt längre och tjatade lite på tränare och ägare att de borde kolla upp honom ordentligt på klinik. Vi åker (utan häst) till en klinik här i närheten och pratar med en annan veterinär som också känner hästen. Veterinären förklarar då att vid en rejäl sträckning/muskelskada så bildas ärrvävnad som inte är lika elastisk som friska muskelfibrer. Dessa går lätt sönder igen och måste hållas mjuka. Han föreslår ultraljudsbehandling då han anser att laser kan verka för djupt och att det finns en risk att man "bränner" sönder musklerna med för mycket laser. Han säger då att man ska ultraljuda varannan dag i någon vecka och sen sätta igång igen på samma sätt som under våren. Jag förklarar då att hästen känns motvillig, inte helt fräsch och visar samma "av på mitten" galopp som under våren, och han säger då att då är det just det vi ska fortsätta kämpa med. Dressyr, långsam galopp och lugnt tempo upp för backar så att man tvingar hästen att använda muskeln, även om det gör lite ont och se det som sjukgymnastik för att muskeln måste mjukas upp.

Han antyder även att en rejäl sträckning har en dålig diagnos och att de ofta går upp igen under hård ansträngning, och att det bästa sättet att förebygga detta då är genom denna "sjukgymnastik".

Så till frågan, är det någon som har erfarenhet av något liknande? Hur gick ni tillväga i det uppbyggande arbetet och hur ska man veta när det gymnastiserande arbetet är uppbyggande eller nedbrytande? Vad skulle ni ha gjort? Han är alltså ohalt nu men visar andra tecken på att ha ont. Dålig framåtbjudning osv. Han känns nästan stelopererad i bak i början men värmer ur efter ett tag och rör sig då normalt i skritt och trav men är väldigt svag i sin galopp. Han slår inte längre om i bak men är motvillig i galoppen och vill helst bryta av eller rusa vilket jag tolkar som att det gör ont.

Ska tillägga att det inte är min häst så när det kommer till kritan kan jag inte bestämma vad som ska göras, dock har ägare och tränare stort förtroende för mig och jag kan alltid komma med tips och förslag utifrån det jag känt av när jag rider osv men säger veterinären att han kan jobbas så är det denne de kommer att lyssna på. Jag rider honom bara ca 2 dagar i veckan och då mestadels dressyrträning/markarbete som komplement till galoppträningen. Ska kanske tillägga att han självklart inte galopptränas fullt ut nu heller så länge han är ofräsch, inga snabbjobb osv men cantras lugnt nån dag i veckan och skrittas i skogen någon dag i veckan utöver det jag rider.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
934
Senast: Sirap
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 931
Senast: ll.96
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 973
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp