Råd om val av tränare. *långt och rörigt*

Apollo 13

Trådstartare
Jag sitter i valet och kvalet och vet inte riktigt hur jag ska göra med min tränare. Jag har en tränare som jag rakt igenom ÄLSKAR! Hon är grymt bra, hon fokuserar mycket på ryttaren och låter en själv känna efter och hitta de rätta knapparna. När man rider för henne lär man sig inte bara rida hästen man sitter på utan man lär sig rida allt. Hon är som sagt inte den som säger "dra här, tryck där" osv utan ger en vägledning så att man hittar de rätta vägarna själv. Det finns en enda nackdel med henne och att det är att hon är lite till åren och har väldigt dåligt minne. Det påverkar inte träningarna i sig förutom att hon inte minns att hästen vart skadat och man måste påminna henne om sådana ting rätt ofta. Förra hösten hade jag ex ingen sadel och red lektioner barbacka... dock köpte jag en sadel 1 januari, jag har iof inte ridit så många lektioner för henne sedan dess, bara några stycken, men hon kom och frågade mig i helgen "åå har du äntligen skaffat en sadel". Det kan ju dock hjälpa till med att jag köpt en ny häst som inte har någon sadel än :p

Iaf, Nu har vi bokat lektioner med henne varje lördag, jag vill rida två gånger i veckan tyvärr har hon inte tid med det. Eller, tanken är att hon ska pensionera sig och vill inte heller boka upp sig för mycket kvällar.
Idag pratade jag med en annan tränare, som är mer typen "dra här, tryck där" som ska vara jättre bra. Dock inte alls på det sättet som min nuvarande tränare är och jag älskar ju det med henne! Den "nya" tränare hade möjlighet på vardagkvällar och jag är helt 100% säker på att jag kommer rusa fram med resultatet i ridningen betydligt fortare än med min nuvarande tränare, däremot är jag osäker på om resultatet i slutändan blir lika bra. Därför är jag så tveksam!
Men nu är det iaf så, varannan lördag har vi bokat en cavalettigrupp med den gamla tränaren och jag bokade dressyrlektioner de andra lördagarna. Hon ser helst att jag rider mitt halvblod under de lektionerna.. Just för att hon vill se mig utvecklas på honom som hon tycker är en "bättre häst" än mitt kallblod. Problemet är bara att jag får för mig att han (som e lite kockobänglo i huvudet) skulle passa bättre med den nya tränaren. Att det är bra för honom om jag blir duktigare snabbare för att det får honom att tänka mer, vilket han VERKLIGEN behöver. Han är lite mer hoppehästen och nya tränaren är mycket mer hopptränare än den gamla. Men eftersom tanken är att jag ändå ska rida honom på cavalettin så faller det sig mer naturligt att jag rider honom för henne även de andra lördagarna, eller vad tycker ni?
Är det dumt att "blanda" hästarna för de olika tränarna? Är det dumt att rida för olika tränare? Borde jag rida för den nya tränaren helt istället? Jag kan inte avboka cavalettin men de övriga lektionerna? Är det verkligen smart med tanke på att jag trivs så himla mycket med min nuvarande tränare? Problemet är bara att hon helt enkelt inte kan på vardagskvällar och därför kan jag inte rida så mycket som jag vill. Jag har tidigare inte tränat speciellt mycket och tänkte att det därför kunde vara smart att rådfråga er som har lite koll på vad man vill prioritera. Mitt kallblod är dressyrhästen av de båda men den gamla tärnaren gillar inte henne så mycket för att hon inte har befäst galoppen än (den kommer med sadeln) och min tränare vill att jag ska vara med och tävla.
Usch jag står verkligen i valet och kvalet och vet inte alls hur jag ska göra? Hur hade ni gjort?

usch vad allt blev rörigt men hoppas ni förstod lite av alla och kanske kan ge något råd?
 
Sv: Råd om val av tränare. *långt och rörigt*

Jag hade gått efter magkänslan!
Dessutom tycker jag att en bra tränare låter eleven själv bestämma vilken häst eleven ska rida. Om tränare har ett krav att tex. alla elever ska rida motsvarande MSV eller liknande så förstår man ju att det krävs ett visst hästmaterial för det, men tränaren ska ju inte bry sig om ryttarens hästval imo.

Lycka till!

Nirak
 
Sv: Råd om val av tränare. *långt och rörigt*

självklart är valet av häst mitt, men hon ser helst att jag rider halvblodet eftersom hon ser potential i honom och för att vi utvecklats så himla mycket trotts att vi knappt ridit för tränare.
Hon blir alltså gladare om jag ridet halvblodet för att det i längden kommer gå bättre i ett ev tävlande på honom än på kallblodet. På honom har jag dessutom så sjukt mycket mer att jobba med eftersom han är så svårriden och kallblodet så väldigt lättridet.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
410
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 017
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 393
Senast: WBanna
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp