Bukefalos 28 år!

Råd om vildkattunge?

kvandi

Trådstartare
Jag behöver tips o tankar från er som är erfarna kattkännare!

Jag har för tre veckor sedan fått hem två kattungar från en granngård. Den ena född i stallet o är världens kelpropp! Den andra är en katt född under ett uthus och i stort sett vild sånär som på att de fått kattmat. Han fångades in med nät o bars hit i desamma. Tog tre dagar så började han utforska deras rum, bli lite kelsjuk och fastnade väldigt för den andra kattungen- som nu är hans trygghet. Han blir tamare o tryggare för var dag med mig, igår kunde jag tom lyfta upp honom i famnen några gånger o han spann o myste.

MEN han är riktigt äcklig med sina toabesök... Han använder inte lådorna utan väljer att bajsa och kissa rätt på betonggolvet. Jag har sett honom kissa och han bryr sig inte alls om att "krafsa" efter sig så som katter normalt gör. Det är dagligen kissfläckar mitt på golvet, skiten lägger han iaf intill väggar. Nu häromdagen testade jag att helt enkelt hälla kattsand på golvet i ett favorithörn, där har en skit varit nergrävd men fortfarande ett par skitar på golvet dagligen. De är ju två kattungar i rummet men den andra är nästan överdrivet noga med sina besök, han gräver o krafsar. Han försöker oxå krafsa över de skitar på golvet han råkar gå förbi. Så jag är 99,9% övertygad om att det bara är vildkatten som är den skyldige.

Vad skall jag göra?
Planen var att de skall vara instängda i sitt rum i stallet tills den vilde är så tam att jag kan fånga honom i alla lägen. Men jag kan ju inte ha en katt lös i stallet om den kommer kissa i möblerna(soffgrupp), på täcken och saker som ligger framme(vilket har gjorts inne i deras rum). Eller skita hejvilt där det passar och sedan får jag gå o leta efter det när det stinker. För det stinker när det ligger rätt upponer på ett betonggolv... Det kan jag lova

Om vi inte får ordning på toabesöken så blir det himlen nästa för vildkatten. Ingen vill ju ha en sån katt! Men jag vill ju helst lösa problemet så han kan få leva ett härligt kattliv! Inte alla vildkatter som får en sån chans!
 
Sv: Råd om vildkattunge?

Ställ ut fler lådor med olika sorters strö i. Vanlig blomjord föredras av vissa katter.

Ställ även ut mat där katten brukar göra ifrån sig. Många (inte alla) katter ogillar att göra sina behov nära maten. Och se till att lukten från kiss och bajs tvättas bort ordentligt på golvet. Urine off är ett bra alternativ för det. Lite klorin i lådorna kan också locka till sig kattungen pga. ammoniaklukten.

I övrigt kan det vara bra att försöka spendera mycket tid med kattungen så att du kan sätta ungen på lådan när det är dags. Efter lek, efter mat eller närhelst du ser att det är på gång.
 
Sv: Råd om vildkattunge?

Kanske kan det vara så att katten fortfarande känner sig otrygg och då sprider sin doft runt i rummet för att det ska kännas bättre. Allt eftersom han blir tryggare så försvinner förhoppningsvis beteendet. Håller med om vad Sol skriver.
 

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 338
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Hej! Vi har haft en katt som sprungit runt stallet och varit väldigt skygg. Vi har börjat mata kissen för att få den tillräckligt trygg...
Svar
4
· Visningar
887
Senast: WildHorse
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 263
Senast: Puffindog
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp