Rädd för att bli av med isklamparna...

urkella

Trådstartare
har haft snö här nu i nästan 1 vecka vilket har lett till att man måste hacka isklampar ur skorna, vilken min pålle tycker e jätte läskigt så idag tyckte han att det va nog, han vägrade gå till stallgången från boxen, så fick göra honom iordning i boxen , sen fick jag muta ut honom ur stallet för att kunna rida, sen vägrade han gå in i stallet efter ridpasset, va tvungen be om hjälp att en skulle gå bakom och smacka på honom sen stod han åter som klistrad i boxen, hur ska ska jag få honom att inte tycka det är farligt ? har inte kunnat sätta broddar på honom heller då han inte vill lyfta hovarna längre (pga isklamparna) ska ha ut hovslagaren så fort jag få tag på henne sen blir det hela sulor på honom

Sv: Rädd för att bli av med isklamparna...

Måste du verkligen "hacka" ur hovarna?
Jag tycker att det brukar gå aldeles utmärkt att sätta i hovkratsen och använda den som hävstång och och på så sätt "benda" loss snöklumparna.
Det blir då inga otäcka ljud eller slag under hoven, kanske värt att prova.

/ En som bor i ett norrland med mycket snö

har försökt men det går inte man får inte in en hovkrats någon stans >___< måste hacka loss så jag kommer in med den under först sen bänder jag loss isen

har försökt men det går inte man får inte in en hovkrats någon stans >___< måste hacka loss så jag kommer in med den under först sen bänder jag loss isen
Hur är hästen att sko i vanliga fall? Om den inte har problem med det (dvs att man spikar i skorna), så prova att slå med en hammare runt på skon. Då brukar isen lossna lättare än när man hackar.

Carina på SIlver Arabians

han är tyvär ganska svår att sko me, särskilt efter att förra hovslagaren band upp hans hovar och va för hård mot honom :mad:

har haft snö här nu i nästan 1 vecka vilket har lett till att man måste hacka isklampar ur skorna, vilken min pålle tycker e jätte läskigt så idag tyckte han att det va nog, han vägrade gå till stallgången från boxen, så fick göra honom iordning i boxen , sen fick jag muta ut honom ur stallet för att kunna rida, sen vägrade han gå in i stallet efter ridpasset, va tvungen be om hjälp att en skulle gå bakom och smacka på honom sen stod han åter som klistrad i boxen, hur ska ska jag få honom att inte tycka det är farligt ? har inte kunnat sätta broddar på honom heller då han inte vill lyfta hovarna längre (pga isklamparna) ska ha ut hovslagaren så fort jag få tag på henne sen blir det hela sulor på honom

Hästar tänker inte i de banorna, dvs han tänker inte "om jag nu går ur boxen så kommer jag måsta gå vidare ut och sen kommer jag få isklampar".

det är därmed inte isklamparna och ditt hackande som framkallat detta om du frågar mig. antagligen har han dock halkat och tycker det är obehagligt att gå in/ut ur boxen/stallet/stallgången, som FÖLJD av isklamparna.
hela sulor hjälper inte mot isklampar, du måste ha snösulor för det!

han har inte halkat i stallgången å är inte rädd när han har dom på utan det är när jag tar bort dom som han inte gillar.

han har inte halkat i stallgången å är inte rädd när han har dom på utan det är när jag tar bort dom som han inte gillar.

OK. Men det är fortfarande så att hästen ej förknippar ett händelse skede med en lång följd av händelser. som att gå ur boxen = att få snöstyltor borttagna.
lyfta hoven = snöstylta borttagen. Det köper jag. Men inte boxen/stallgången/in/ut ur stallet = snöstylta borttagen.
även om han inte halkat så kanske han känt ostadigt/osäkert underlag?
Eller så är det två skilda incidenter han förknippat med obehag.
borttagning snöstylta = EN reaktion.
in/ut ur box/stallgång/stall osv = ngt annat - orelaterat till snöstyltan.

ok, då vet jag inte vad som kan ha fått honom till att tycka det är obehagligt att lämna boxen, då han verkligen inte vill, han backar in i hörnet så fort man tar i grimskaftet. i förgår va det inga problem som helst och igår va han nästan rädd och det har inte hänt något där i mellan :confused:

Nej det kan ju inte jag heller svara på dessvärre :D
men det verkar högst osannorlikt att han skulle förknippa utgång ur boxen med att du slår ur snöstyltor utanför stallet någon timma senare.

vid vissa temperaturer/väderförhållanden blir stallgolv gjorda av betong mkt hala. Kanske har han känt av detta även om han inte halkat? en del hästar är oerhört känsliga för olika underlag och kan reagera väldigt kraftigt.

kanske kan vare det me, han e ju rädd för allt annat så :p

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 019
Senast: jemeni
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 091
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka