rädd för golv

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare annizz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 10 278
A

annizz

Min hund har blivit rädd för blanka golv & trappor, el han har varit det några år nu.
Vi har pratat med veterinär men hon säger att golden ofta blir det och att de inte finns nåt att göra..
Men igår såg jag på "mannen som talar med hundar" och han hjälpte en hund som hade samma problem som min, någon som såg programmet?
Han sa iaf att det var en fobi.
Men hur ska jag göra? Testade idag att få honom å gå upp i trappan men han får panik och darrar sen skäller han som en galning...
vet inte vad jag ska göra
Jag vill verkligen hjälpa min hund för pga detta så kan jag inte ha hand om honom :(

Sv: rädd för golv

Obefogad, plötslig rädsla för golv/trappor/speglar osv grundar sej i 9 fall av 10 i att hunden har rel stora brister i sin mentalitet. Vilket iof säkerligen kan förvärras av att hunden inte hanteras/tränas på ett konsekvent vis!
Men problemet uppkommer inte för att hunden är understimulerad.

Hur är hunden för övrigt?
Upplever du honom som "balanserad"?
Känner du att hunden växlar mellan att vara tuff ock kaxig i vissa situationer - ex. hundmöten - men mesig och feg i andra - ex i nya miljöer?

Hur har du hanterat hans rädsla?
När du försökt "tvinga" honom in på ett blankt golv och han blivit rädd har du någon gång fullföljt? Och bara tittat rakt fram och traskat på. Eller har du avbrutit och "ångrat" dej? Och i så fall vad har du gjort sedan när hunden börjat darra och skälla"?

Bäst är så klart för både dej och hunden att ni hittar en duktig dressör/instruktör som kan träffa er och se era problem "live"!

Alla råd som vi kan ge här blir ju lite gissningar, då vi inte kan se er och ert samarbete/kroppspråk/hundens allmänna uppträdande osv.

/Swat

Han har otrolig energi när jag tar fram kopplet och ska ut å gå med honom..
Innan tränade jag honom väldigt mycket.. men nu bor han hos mina föräldrar och dom släpper ut honom på trädgården och går några promenader varje dag, men då går dom ca 100 meter å sen släpper dom honom på en åker så han springer av sig, så de blir inte så mycket träning direkt..
Mot andra hundar beter han sig olika varje gång.. vissa gånger hälsar han och vissa gånger blir han jätte arg, men när han blir arg är det när de springer hanar lösa på en trädgård och skäller på honom, inte annars.
I nya miljöer är han också olika, tex på hundutställningar tror han att han är störst, bäst å vackrast och inte osäker alls och han lyder minsta vink.
Men i vissa miljöer så är han rätt orolig och osäker.

Jag har nog avbrutit och ångrat mig när han blivit rädd, el har försökt att bara gå på men han fryser och då får man börja dra honom och de går inte.
när han börjar darra och skälla försöker jag lugna honom genom att tala lugnande med honom och klappa honom..

Det är lite svårt att träna för en instruktör eftersom hunden inte bor hos mig, och mina föräldrar är inte så pigga på att träna för nån.
Men nån helg skulle jag ju kunna åka till nån å träna honom och få tips.

/A

Upplever inte dina föräldrar att det är ett problem, så kan du ju inte göra så mycket!

Den vardagliga hanteringen är dessutom den absolut avgörande. Så även om du skulle åka iväg och träna en helg och dina föräldrar sedan inte håller fast vid "dina" nya rutiner och regler så spelar det ingen större roll för hundens välbefinnande. Snarare tvärt om...

Så... Om dina föräldrar inte är intresserade av att arbeta med problemet, så får du nog bara "gilla läget"...

/Swat

Jag har nog avbrutit och ångrat mig när han blivit rädd, el har försökt att bara gå på men han fryser och då får man börja dra honom och de går inte.
när han börjar darra och skälla försöker jag lugna honom genom att tala lugnande med honom och klappa honom..

Jag har en golvrädd hund, och det går inte att tvinga honom genom att dra i kopplet. Jag har provat alla sätt, och jag är inte mesig när det kommer till rädda hundar:cool: Drar man i kopplet låser han sig och slänger sig platt ner. Det som för min hund fungerar det bra om han får gå själv, långsamt i slakt koppel, eller lös.

Vad jag gör är att jag säger vänligt och bestämt åt honom att nu går vi. Punkt. Inget dra i kopplet, locka med en godis/leksak om du behöver;)

Jag vet ärligt talat inte om det går att träna bort. Jag har valt att se det som en brist i mentaliteten, och satsar på att hjälpa honom att få vardagen att fungera. Vilket för oss innebär matta vis säng/soffa så han kan hoppa upp som han vill, samt ha tid på sig om man ska passera ett halt golv. Är jag stressad lyfter jag upp honom hellre än att bråka (inte pjoskigt, utan mer "hundskrälle kom nu").

Det enklaste sättet att få vardagen att funka är nog som någon skrivit redan att lägga mattor där hunden kan gå.
Jag tycker du ska hitta någon instruktör som kan hjälpa dig!
Hur gammal är hunden förresten? Vissa kan bli rädda för blanka golv när de är gamla pga att de börjat se dåligt o golvet blänker...
Jag tänkte på en sak bara, att det inte är en bra idé att börja klappa o tycka synd om hunden när den blir rädd, skäller osv för då kan den uppfatta det som att du berömmer den för oönskat beteende...:)
Lycka till!

Jo det sa han Ceasar i TV programmet oxå.. han sa att man skulle vara helt tyst men lite svårt när min hund får panik..
Men ska ta kontakt med en dressör också sen försöka testa hans metoder som han visade i sitt program.

Det enklaste sättet att få vardagen att funka är nog som någon skrivit redan att lägga mattor där hunden kan gå.
Jag tycker du ska hitta någon instruktör som kan hjälpa dig!
Hur gammal är hunden förresten? Vissa kan bli rädda för blanka golv när de är gamla pga att de börjat se dåligt o golvet blänker...
Jag tänkte på en sak bara, att det inte är en bra idé att börja klappa o tycka synd om hunden när den blir rädd, skäller osv för då kan den uppfatta det som att du berömmer den för oönskat beteende...:)
Lycka till!

Han sa i programmet att man skulle rycka till 1 gång (ca 1 sek) och om de int går så släpp, sen testa detta igen å igen, om man håller för länge så fryser hunden. Jag testade detta men de funkade inte (antagligen för att jag gjorde helt fel och för att jag testade i en trappa).
Oftast funkade det inte om man hade koppel så att du kör utan el. med löst är ju bra.
Sen sa han en sak till, precis efter att hunden har lyckats ta ett el flera steg så skulle man gå ut och leka med den så att den kopplar ihop detta med nåt positivt.
Men det är väl bara att testa sig fram... hoppas de funkar

Jag har en golvrädd hund, och det går inte att tvinga honom genom att dra i kopplet. Jag har provat alla sätt, och jag är inte mesig när det kommer till rädda hundar:cool: Drar man i kopplet låser han sig och slänger sig platt ner. Det som för min hund fungerar det bra om han får gå själv, långsamt i slakt koppel, eller lös.

Vad jag gör är att jag säger vänligt och bestämt åt honom att nu går vi. Punkt. Inget dra i kopplet, locka med en godis/leksak om du behöver;)

Jag vet ärligt talat inte om det går att träna bort. Jag har valt att se det som en brist i mentaliteten, och satsar på att hjälpa honom att få vardagen att fungera. Vilket för oss innebär matta vis säng/soffa så han kan hoppa upp som han vill, samt ha tid på sig om man ska passera ett halt golv. Är jag stressad lyfter jag upp honom hellre än att bråka (inte pjoskigt, utan mer "hundskrälle kom nu").

min hund tycker att det är lite obehagligt att gå i mittgången på bussen när den har börjat köra (efter att bussen tvärnitat för att undvika en olycka). det går INTE att bara dra i kopplet, visst han släpas efter och vi kommer dit jag vill, men stressnivån ökar snabbt. istället är det slakt koppel som gäller och ber jag honom att komma. då börjar han gå efter direkt och är helt lugn.

Hmm hur blir det om du berömmer massa om hunden är på halt golv?

Jag har ingen erfarenhet av golvrädda hundar, men min hund var rädd för porten till trappuppgången när han var liten (vilket kom från att han höll på och bli klämd när vi nyligen fått hem honom och vi då skrämde upp honom). Jag lockade honom genom porten och berömde massor när han gick, så sen blev det istället JÄTTEROLIGT att gå genom porten.

(å andra sidan har samma hund andra rädslor som nog inte kan lösas på samma sätt så jag vet inte om det hjälper).

Hmm hur blir det om du berömmer massa om hunden är på halt golv?

Min hund kan "plockas upp" genom leksak eller godis. Då kan han t o m trava avsappnat ibland. Dock går han ner sig direkt igen om han känner tryck i kopplet. Jag tror inte att jag kan vänja honom vid att golv inte är otäcka, men jag kan få honom att "glömma" det en stund.

Vid lek kan han t ex t om hoppa upp i sängen direkt från golvet, men om han börjar tänka på det så kraschar han även om han verkligen försöker (spänner sig och halkar med klorna)..

Min har dock rätt lindrig golvrädsla skulle jag tro. Är han lös kan han både trava och galoppera på otäckt golv, även om han inte gärna leker några vildare lekar. Han kan inte hoppa upp i säng/soffa (se ovan). För honom verkar kopplet utlösande. Han slänger sig direkt han känner tryck i kopplet, och blir bara lägre ju mer man försöker dra i honom. Lös som sagt är det ofta inga större problem, men ibland måste man ju ha hunden kopplad, t ex hos vet, tågstationer, korridoren/trapphuset hemma osv..

Min hund som är 1,5 år , tog över honom som 1 åring VAR mkt rädd för hala golv och nya byggnader. Stog offta och pep och darrade när han skulle gå på hala golv och nya byggnader vägrade han att gå in i . Jag ignorerade hans gnäll ( klippte även bort all hår under tassarna , bättre fässte i golvet) kopplade honom och drog honom i stort sett med mig , höll ett fasst grepp i kopplet , så fort jag kände att han försökte att gå själv fick han en eftergift " lösare" i kopplet och lite berömm ( vill inte överdriva och gjöra så stor sak av det) . Efterhand slutade han att jåla sig för golvet men började sen visa att nya byggnader e inget kul att gå in i . Tog med honom på byggnads sök , figuranten låg gömd i stor byggnad, vägrade att gå in - ignorerade , drog in honom , sen fick han sätta sig - lite berömm - sök komando - tjohoo nya byggnader va ju kul , jobba jobba . Nu kliver han in utan att tveka i nya hus mm , det här fungerade för honom att jag ignorerade och inte gjorde någon affär av hans rädsla.
Men hundar är olika och kan reagera olika ..men man får prova sig fram och visa att man är trygg.

Är du säker på att du inte förstärker beteendet genom att gulla med honom när han reagerar?
Om hundar blir rädda är det bästa oftast att vänta ut dem, låta dem vara, för om man börjar gulla och ha sig, så visar man dem att det faktiskt var något att reagera på och så blir det bara värre och värre.

Jo det är nog sant det sa han på programmet också..
Har inte tänkt på det innan.. har bara tänkt att jag vill lugna ner honom eftersom han är så rädd och darrar men när jag klappar blir det ju beröm och helt fel..

Är du säker på att du inte förstärker beteendet genom att gulla med honom när han reagerar?
Om hundar blir rädda är det bästa oftast att vänta ut dem, låta dem vara, för om man börjar gulla och ha sig, så visar man dem att det faktiskt var något att reagera på och så blir det bara värre och värre.

Om det är halt golv hunden är rädd för, släng ut en näve köttbullar på golvet och sätt dig i lugn och ro mitt i rummet med en bok.
Är det en trappa, sätt dig högst upp (elle längst ner om det är neråt hunden inte vill gå) med en bok, släng ut några köttbullar och vänta, vänta, vänta. Ingen press och ingen stress.

Min tik har i grund och botten en massa rädslor, bland annat för golv, men eftersom jag från början adopterat en "äh nu går vi"-attityd samt att hon har alltid varit en väldigt lydig hund så har hon alltid litat på mig och följt efter.

Jag har märkt att hon har en golvrädsla och ibland en rädsla för vissa trappor som hon anser vara instabila. Jag har alltid bett henne att komma och berömmer henne stort när hon följer efter. Att rycka och dra är ingen bra idé men jag har alltid försökt lägga upp det på så vis att "du kan inte få gå ut om du inte går upp/ned för trappan/över golvet", dvs öppnat dörren ut eller haft ett koppel i handen så att hon blir frustrerad och tar stegen ut för att få komma ut. Sen berömmer jag mycket och gör det om två-tre gånger och därefter går vi iväg som om vi inte gjorde något konstigt alls.
Efter efter detta brukar hon inte ha särskilda problem, hon kanske tvekar i någon sekund nästa gång men gör det hon blir ombedd att göra. Och gången efter det reagerar hon inte utan snarare tycker att det är spännande och kul eftersom hon får belöning efteråt!

yes!
nu går hunden äntligen på golvet :)
har tränat honom i några dagar och första dagen så vägrade han totalt även att de låg massa köttbullar framför honom, andra dagen så kom han halvägs upp och märkte även att han testade mig hela tiden även när vi var ute å gick.. Sen några dar senare så gick han upp för trappan, berömde honom jätte mycket när han gjorde rätt och när han tvekade minsta lilla så sa jag nej väldigt bestämt och då stannade han, sen gick han upp.
Så felet har väl varit mig själv, mitt ledarskap har nog inte varit de bästa.
Men pga att jag löst detta har andra saker oxå löst sig, tex så lyder han nu minsta vink från min sida och går perfekt i kopplet.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 050
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 985
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 612
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Vad har ni för klösträd?