Hej! Nu är de så att jag för ca 2 veckor sedan fick hem min första häst. Vad jag trodde skulle bli det bästa beslutet i mitt liv har fått mig att börja tvivla. Han var redan stressad när han kom och kunde ej tas upp med transport själv utan behövde en kompis att samåka med. Sedan började vi mjukt med lugna rutiner där han bara skulle få bo in sig första dagarna. Sedan tyckte jag att han börjat lugna ner sig och valde då att endast skritta honom till en början då vi även fått rekommendationer från veterinären att inte låta han stå för länge men där hade vi ändå delade åsikter med flera personer vi pratat med då vissa säger att vi bara bör låta han landa i lugn och ro och vissa säger att de värsta man kan göra är att låta hästen vila. Efter några dagar nu så valde jag att lägga sadeln på hyllan och bara hantera från marken för att se om nerverna skulle lugna ner sig. Nu har vi haft ett jätte problem med att ta in/ut honom då han stressar upp sig något enormt, börjar snurra runt än och får ”fnatt”. Han har inte sparkat bitit eller rest sig emot mig men tycker ändå det blev väldigt obehagligt då jag ej kände att jag hade kontroll över situationen. Detta har lett till att jag nu inte ens vågar ta av han täcket eller släppa ut dem andra hästarna då jag blir för nervös. Har ingen aning om vad jag ska göra så snälla hjälp mig.
Vad tråkigt att din dröm fick en så knackig start! Det är lite svårt att ge råd utan att ha sett er. Bäst vore nog att ta ut en problemlösare eller annan tränare som jobbar även med hantering etc. Då kan de hjälpa dig genom att läsa av just dig och just din häst i eran hemmiljö. Och även ta igenom saker fysiskt själv vid behov.
Det är lite synd att inte fler tar lektioner i sådant. Det skulle skapa så mycket mindre stress, rädslor, missförstånd etc för både människor och hästar.
Men det är inte jättevanligt att folk gör så. Så du är inte på något vis ensam.
Tyvärr skäms många när det blir så här. Men som problemlösare kan jag tala om att det är rätt vanligt att det kör ihop sig. Även för folk som haft häst förr. Så även här är du inte ensam.
Vad är det för typ av häst och hur gammal?
Se över foderstaten och kolla att hästen inte får i sig för mycket kraftfoder tex.
Hur länge är den ute per dag? Hur gick den i hage förut? Vad går den i för typ av hage nu?
Har den kompisar i hagen?
Får de mat i hagen? Får de mat direkt de kommer in?
Får den blåsa ur energi något? Tex longeras eller lösgalopperas om den inte rids?
Reds den mycket hos förra ägaren?
Varför har veterinär ordinerat ingen vila? Har den några problem i kroppen?
Det finns många olika saker som kan leda till det här beteendet och beroende på vad som skapar det kan lösningarna se olika ut.
Men att börja med vissa grunder brukar vara bra:
Inte för mkt energi-foder/kraftfoder
Och se till att täcka basala behov:
Lagom tuggtid
Mkt utevistelse
Flock
Rörelse
Se till att kroppen känns mjuk och rörlig (se till att den är frisk, hålls varm nog att inte bli spänd etc)