Medryttarhäst/liknande för nybörjare?

Bukefalos 30 år!

bonnlies

Trådstartare
Hej! :)
Jag fyller 18 år i höst och skulle så gärna vilja komma i kontakt med hästar igen.

Jag red på ridskola i 2 år och höll på att få märke 1, men jag slutade kort inpå då jag befann mig i en dålig plats i livet, med mycket social ångest osv.
Jag var med all ödmjukhet inte den bästa ryttaren direkt. Jag kände mig säker i trav och skritt, men inte galopp. Jag "hoppade" låga bommar då och då men det var det mesta jag gjort.

Jag har inte ridit på 3 år nu. Jag sitter hemma mycket om dagarna. Jag har sommarlov och har tid till allt.
Jag är villig att lära mig, är ansvarstagande och ärlig.
Jag är dock i behov av hjälp med att fräscha upp minnet, dvs allmän hästhantering och ytterligare kunskap som jag inte fick lära mig än på min nivå på ridskola (exempelvis foder, visitering, spolning osv.)
Eventuellt även någon som vill hjälpa mig vidare lite mer i sadeln.

Men om man ska vara realistisk antar jag att de flesta vill ha en mer erfaren ryttare och inte någon man behöver lära upp. Vilket jag givetvis har full förståelse för.

Jag bryr mig egentligen inte om ridningen i sig, jag mår bara generellt mycket bättre i kontakt med hästar. Jag sommarjobbade förra sommaren via kommunen i ett stall och jag saknar redan den mysiga stallmiljön.
Ridning är bara en bonus, och då är jag mest för lugna uteritter, en riktig skogsmullehäst alltså. En lugn och äldre.

Jag undrar alltså om det är möjligt – i min sits – att på något sätt få kontakt med hästar igen? På mitt sommarjobb var det i kompensation av pengar och där utförde jag bara stallsysslor.
Ridlektioner hade i och för sig kunnat bli aktuellt igen, men jag blir fortfarande så nervös av tanken att rida med så många i grupp och privatlektioner blir oftast en större kostnad :/

Det kan vara svårt att komma in hos hästmänniskor tycker jag, om du såklart inte redan har folk du känner som känner nån som känner nån som skulle vilja ha avlastning eller ridsällskap tex.

Enklaste är väl att kolla länets häst sidor på fb, avskyr fb men det är där de flesta håller sig. Kan säkert finnas någon som vill ha med ridsällskap på en trygg häst medan ägaren rider nya unghästen typ. Finner man bara en hästmänniska så brukar det komma fram flera.

Med just kunskap finns det så mycket sånt man kan lära sig via youtube eller läsa på, bara att googla! Bäst är ju irl men man kan att lära sig massor ändå.

Hör med stallet du var på och se om de känner till någon?

Enklast är nog att lägga ut ungefär det du skrivit här i någon lokal hästgrupp på facebook. Ingen garanti för att du hittar någon, men jag vet att det finns lämpliga stall och människor. Sen är de antagligen inte alltför många, men kan vara värt ett försök.

Själv skulle jag alla gånger välja en stillsam artonåring med ödmjukhet och vilja att lära sig mer, framför en fjortonåring som säljer in sig själv med "jag har hoppat en bana på 80 cm, så nu har jag faktiskt bevisat att jag kan väldigt mycket och helst vill jag hoppa så mycket och så högt som möjligt med en medryttarhäst och gärna få tävla snart".

Med det sagt så ja det kan kanske ändå ta lite tid att hitta rätt, men du verkar ha en klok och mogen attityd och det ska du inte underskatta som värde för en hästägare! Hybris hos en medryttare är nog en av de saker som avskräcker flest hästägare. Så mät inte din förmåga mot fjortonåringarna som tycker det är höjden av ryttarskicklighet att ta sig runt en bana på viss höjd, utan var stolt att du gör bättre riskbedömningar och har en större självmedvetenhet.

Hej! :)
Jag fyller 18 år i höst och skulle så gärna vilja komma i kontakt med hästar igen.

Jag red på ridskola i 2 år och höll på att få märke 1, men jag slutade kort inpå då jag befann mig i en dålig plats i livet, med mycket social ångest osv.
Jag var med all ödmjukhet inte den bästa ryttaren direkt. Jag kände mig säker i trav och skritt, men inte galopp. Jag "hoppade" låga bommar då och då men det var det mesta jag gjort.

Jag har inte ridit på 3 år nu. Jag sitter hemma mycket om dagarna. Jag har sommarlov och har tid till allt.
Jag är villig att lära mig, är ansvarstagande och ärlig.
Jag är dock i behov av hjälp med att fräscha upp minnet, dvs allmän hästhantering och ytterligare kunskap som jag inte fick lära mig än på min nivå på ridskola (exempelvis foder, visitering, spolning osv.)
Eventuellt även någon som vill hjälpa mig vidare lite mer i sadeln.

Men om man ska vara realistisk antar jag att de flesta vill ha en mer erfaren ryttare och inte någon man behöver lära upp. Vilket jag givetvis har full förståelse för.

Jag bryr mig egentligen inte om ridningen i sig, jag mår bara generellt mycket bättre i kontakt med hästar. Jag sommarjobbade förra sommaren via kommunen i ett stall och jag saknar redan den mysiga stallmiljön.
Ridning är bara en bonus, och då är jag mest för lugna uteritter, en riktig skogsmullehäst alltså. En lugn och äldre.

Jag undrar alltså om det är möjligt – i min sits – att på något sätt få kontakt med hästar igen? På mitt sommarjobb var det i kompensation av pengar och där utförde jag bara stallsysslor.
Ridlektioner hade i och för sig kunnat bli aktuellt igen, men jag blir fortfarande så nervös av tanken att rida med så många i grupp och privatlektioner blir oftast en större kostnad :/
Prova annonsera på fb. Det finns absolut folk som vill att någon bara kommer och umgås och pyssla med hästen eller rider rakt fram i skogen.
De finns även de som tycker att det är bra att man inte har för mycket ridskola i bagaget så man kan tänka om till annan hantering och ridning.
Det finns så mycket olika hästfolk, så testa om du hittar någon i din närhet som passar dig.

Jag tror också det kan finnas någon privathästägare som skulle uppskatta att någon kom och hjälte till.

DU har ju erfarenhet av stalljobb så lyft den biten, att du kan hjälpa till med stalljobb mot att få umgås med häst. Kanske första tiden borsta häst, lära känna hästen, sen ta promenader för hand, senare skritta, osv.

Men låt dig inte utnyttjas bara, alltså att någon ser sin chans att få stalljobbet utfört gratis.

Jag hade absolut välkomnat någon med lägre kunskapsnivå som är intresserad och vill lära - jag har mycket kunskap och tycker att det är givande att lära ut.

Min häst är extremt känslig med en tuff bakgrund, så han är lite svår att ha en ”regelrätt” medryttare till. Han behöver mycket tid till relationsbyggande, att man är flexibel kring hans behov och framförallt där man inte förväntar sig ridning/träning på ett specifikt sätt just den dagen man är där. Man kan lära sig massor av honom och mig, men det kräver ju en lite särskild typ av intresse som jag inte tror passar de flesta som söker medryttarhäst i första hand. Så för min del hade någon som du kunnat vara optimalt för just min nuvarande häst, beroende på hur man klickar såklart.

Tycker du ska prova att skriva ett inlägg i en lokal hästgrupp på Facebook för att se om det råkar finnas någon som kan erbjuda det du söker - det är absolut inte omöjligt 😊

Jag hade också nappat på någon som dig, det låter ju roligt att kunna hjälpa någon samtidigt som man får sällskap av en schysst och driven person i stallet :D

Jag har haft och även nuvarande medryttare är lite likt dig, tycker det går jättebra. Mina har jag hittat via att jag söker medryttare de har svarat på mina sökesannonser och beskrivit tydligt sin nivå. Så kan rekomendera att även svara på annonser på de som söker medryttare. 😃

Säger som andra, lägg ut ett inlägg i en lokal fb-grupp. Jag hade absolut velat ha en ansvarsfull medryttare även om den inte var så kunnig. Mycket hellre det än en som tror att den kan allt! När jag hade två hästar ville jag ha någon som red ut tillsammans med mig, så att jag fick ut båda hästarna på tur samtidigt. Då var jag ju med hela tiden och kunde hjälpa till vid behov.

När jag var höggravid höll jag gratislektioner för min medryttare på min häst. Det var win-win, för jag kunde ju ge instruktioner utifrån hur jag själv skulle ha ridit, fast jag slapp rida med foglossning och jättemage.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka