Rädd valp

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anja23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 936
Sv: Rädd valp

visst kan man bli misstänksam om valpen är rädd men samtidigt måste man ha i bakhuvvudet att långt i från alla uppfödare låter tik o valpar vara med i det vardagliga livet o bli van allt möjligt.. o då måste man ju ge valpen lite längre tid att vänja sig..
prillan

Min lilla tik är uppvuxen i hundgård. Hon är inte rädd för kastruller och annat i vårt hem. Och har aldrig varit det heller.

KL

Jag har redan lämnat tillbaka en sån valp.
Hade en pudel (mellan) som jag tog av uppfödaren när den var 14 veckor.
När jag träffade honom där första gången var han väldigt kavat, tillsammans med 18 andra hundar i en miljö han var van vid.
Dum som jag var så bad jag aldrig att få ta ut honom separat, de var ett STORT misstag.
När han kom ifrån flocken och hem till mej så var han rädd för allt,
efter tre dagar hade han blivit lika kavat som han var hemma hos uppfödaren men så fort han ställdes inför en ny situaiton så kom rädslorna tillbaka.
Jag hade honom ett par månader, men insåg att han hade alldeles för mycket rädslor för att kunna må bra hos mej (som far och flänger och har med mej hundarna på allt).
Han fick åka tillbaka, kändes jättetråkigt men var bäst för både mej och hunden.
Jag håller med om att de INTE är normalt att de tar 3 dagar för en hund att bli van vid "vanliga" saker, men de är klart att de kan bli en bra hund av det ändå.

Men nu får ni väl ändå ge er:eek: om det tar 3 dar för en valp att bli van det nya hemmet o sen är lugn o trygg så behöver det INTE betyda att valpen är vek/feg/rädd whatever...

jag skulle reagera o anse att nåt var fel om det tog 3 veckor:D men det är jag de....

Det gäller ju att kunna läsa av valpen i olika situationer, är den rädd/feg för allt nytt, ja då är de en annan femma

*kl*

Beroende vad man tänk ha hunden till som vuxen så skulle jag överväga att lämna tillbaka hunden.

Om hunden ska bli jakthund, räddningshund, tjänstehund eller någon annan liknande uppgift så skulle jag inte behålla en sådan hund.

Om man är villig att lägga ner tid och har kunskap så kan det garanterat bli en trevlig familjehund. En valp som är sådär rädd från början har lätt att få "problem" i nya sitiationer även som äldre. Med rätt träning och ledarskap kan man få en sådan hund att fungera bra ändå och bli en älskad familjemedlem. Man ska helt klart ta signalerna på allvar från första början!

En mentalt stabil valp är som Aliide beskriver. Den ska inte vara onormalt rädd för saker, den ska vara nyfiken och vilja upptäcka världen. Saker som är "farliga" ska den bli nyfiken på. tex. gå fram och lukta och kolla vad det är för något istället för att springa därifrån. Har man en sådan valp från början så riskerar man att få färre problem under hundens uppväxt och senare i livet.

Men nu får ni väl ändå ge er:eek: om det tar 3 dar för en valp att bli van det nya hemmet o sen är lugn o trygg så behöver det INTE betyda att valpen är vek/feg/rädd whatever...

jag skulle reagera o anse att nåt var fel om det tog 3 veckor:D men det är jag de....

Det gäller ju att kunna läsa av valpen i olika situationer, är den rädd/feg för allt nytt, ja då är de en annan femma

Fast en hund ska inte vara rädd för nya saker, en rädd hund kan lätt bli en farlig hund. En hund ska vara nyfiken och vilja utforska saker, inte springa därifrån. Det är ett rovdjur, inget flyktdjur.

*kl*
Tyvärr, för TS skull, så måste jag sälla mig till skaran som anser att det inte är normalt för en valp att vara så rädd. En valp som kommer till sitt nya hem är normalt ganska lugn de första dagarna, men kommer sedan igång och busar rejält. En valp som inte ens vågar gå in i köket, har inte ett riktigt normalt beteende. Jag är ganska säker på att en sådan valp kommer att få problem med rädslor även som unghund/vuxen.

Det skulle vara intressant att veta hurdana syskon, föräldrar + mor/farföräldrar till den här valpen är mentalt...

Senast ändrad:

Min lilla tik är uppvuxen i hundgård. Hon är inte rädd för kastruller och annat i vårt hem. Och har aldrig varit det heller.

Och jag skulle inte köpa en valp som uppvuxen upp i hundgård ;)
Men jag förstår vart du vill komma och hur du menar.

Fast en hund ska inte vara rädd för nya saker, en rädd hund kan lätt bli en farlig hund. En hund ska vara nyfiken och vilja utforska saker, inte springa därifrån. Det är ett rovdjur, inget flyktdjur.

Fly en bit är helt ok för mig. Men den ska vända och komma tillbaka för kolla vad det var.
Rovdjur flyr de också.

Fly en bit är helt ok för mig. Men den ska vända och komma tillbaka för kolla vad det var.
Rovdjur flyr de också.

Helt klart! De får hoppa till och backa några meter, men de ska vilja komma tillbaka och undersöka vad som var "farligt".
Visst, kan rovdjur fly... tack och lov för det! Hade inte varit roligt att ha våra björnar i skogarna annars. Men det är skillnad på att fly och komma tillbaka och springa iväg för att aldrig mer vilja gå åt det hållet.
Du har rätt, utryckte mig kanske lite otydligt.

jag tycker fortfarande att ni har fel... en 8 veckors valp som är lite rädd i ett par dagar gör då jag ingen stor affär av o jag har alltid haft arbetande jakthundar.. No problems:D

Hur gör ni som köper hästar då?? ger ni inte dom minst nån månad o komma till ro? eller lämnar ni tillbaka eller avlivar dom oxå??
bara undrar??

jag tycker fortfarande att ni har fel... en 8 veckors valp som är lite rädd i ett par dagar gör då jag ingen stor affär av o jag har alltid haft arbetande jakthundar.. No problems:D

Hur gör ni som köper hästar då?? ger ni inte dom minst nån månad o komma till ro? eller lämnar ni tillbaka eller avlivar dom oxå??
bara undrar??

Nu svarar nog nån att hästar är bytesdjur och det är naturligt att visa rädsla ;) :angel: :D

Och jag skulle inte köpa en valp som uppvuxen upp i hundgård ;)
Men jag förstår vart du vill komma och hur du menar.

Inte kanske det optimala, men vill man åt linjerna så får man svälja lite hull och hår :D

Samtidigt tänker jag; varför inte? Då är hunden rätt "rå" inför miljö osv. Så det jag sett av henne har inte varit något intränat i miljö eller hur man ska uttrycka sig.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 225
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Jag behöver få skriva av mig lite om vår ena hund. Alba 5 årig golden. Haft henne sen hon var valp. Vår första egna hund. Jag är... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 874
Senast: lilstar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 127
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 646
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka