• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Vakanjaheta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 151
V

Vakanjaheta

Hej!
Min familj har tagit hem en hund (jaktlabrador) på prov nu och se ifall vi ev. vill köpa henne sen! Vi har haft henne nu i 3 dagar. Hon är 2 år och jätte väl uppfostrad men det ända hon gör på dagarna är att ligga på en filt vi lagt fram åt henne... när man kommer in efter ha varit på promenad så går hon till filten igen. Kan det va för att hon är rädd och känner sej trygg där på filten? Hon är världens gladaste hund ute och verkligen supergullig. Hon är skotträdd och det va därför hon såldes av ägaren eftersom hon skulle användas till jakt. Och nu är det ju nyårsafton och dom har börjat sjuta... när hon är ute och hör minsta lilla vill hon bara hemmåt och drar i kopplet... är det normalt? och så fort hon kommer in springer hon och lägger sej på filten! Har ni några kommentarer? Kram

Sv: Rädd?

Hej!
Min familj har tagit hem en hund (jaktlabrador) på prov nu och se ifall vi ev. vill köpa henne sen! Vi har haft henne nu i 3 dagar. Hon är 2 år och jätte väl uppfostrad men det ända hon gör på dagarna är att ligga på en filt vi lagt fram åt henne... när man kommer in efter ha varit på promenad så går hon till filten igen. Kan det va för att hon är rädd och känner sej trygg där på filten? Hon är världens gladaste hund ute och verkligen supergullig. Hon är skotträdd och det va därför hon såldes av ägaren eftersom hon skulle användas till jakt. Och nu är det ju nyårsafton och dom har börjat sjuta... när hon är ute och hör minsta lilla vill hon bara hemmåt och drar i kopplet... är det normalt? och så fort hon kommer in springer hon och lägger sej på filten! Har ni några kommentarer? Kram

Om hon e skott rädd så e det nog normalt ja! Det är väl ett sätt från henne att vara rädd på! Ena min hun firar nyår på toa eller under sängen. Går vi ut drar hon in! En vecka före och en efter nyår håller hon på så!
Gud vad kul det ska bli med tolv slaget! Eller inte!:mad:

Ja ioförsej har hon bara bott hoss oss i 3 dagar.. det är säkert tid hunden behöver :/ men det är hemsk att se henne, för ibland när man ropar på henne kommer hon KRYPANDES..

Hon är säkerligen rädd och nervös över smällandet.. Ge henne som sagt tid och se hur hon är efter nyår, förhoppningsvis kryper hon ur sitt skal då! :)

Nu vägrar hon gå ut också =( tror ni det går över? är inte så där jättebra på hur hundar fungerar.. vet bara att de ska ha mat och gå ut, mest min familj som håller reda på allt

Var försiktiga så att hon inte sticker pga rädsla. Inte nyttigt för någon hund att irra omkring i kylslaget väder. Sen är det så sant att hon behöver tid! Labbar är känsliga naturer (helt underbara) och bör behandlas därefter, dvs mjukt men bestämt. Man kan vara snäll/mjuk och bestämd. Lycka till!

Försök att skydda din hund från dess rädsla i den mån det går genom att dra ner persienner (döljer ljusspelet), sätta på radion högt och sysselsätta hunden med lek osv. Trösta inte hunden när det smäller, utan "låtsas som att det regnar". Avdramatisera ljudet. Jag kan verkligen rekommendera att över nyår (och ev. påsk) åka ut till landet med hunden för att komma undan den värsta härden. Dessutom tycker jag absolut att alla hundägare med skotträdd hund ska använda sig av D.A.P, dvs. lugnande feromoner som gör hunden tryggare. (finns att köpa hos veterinären) Vi har testat detta vid två nyår + påsk nu, och det har gett väldigt tydliga resultat. Tidigare har min tik suttit och darrat i ett hörn, men nu vågar hon till och med gå på promenad när det kommer några enstaka smällar, och svansen håller hon högt hela tiden! =)

Stackars lilla hund, vara skott rädd och byta hem runt Nyår...
Var rädd om henne, försök skydda henne så mycket som möjligt från oväsnet.
Och framförallt ha henne kopplad när ni är ute, skulle vara en katastrof om hon smet iväg för er.
Sedan när det är över detta jäkla skytande, så ska du se att hon kommer att blomma upp

Ja.. vi hade också velat haft henne EFTER nyår =( men de va akut... hon var tydligen "tvungen" att flytta så fort som möjligt...

Hmmm, kanske inte helt lyckat att ta hem en ny hund precis vid nyår. :)

Jag tror, precis som några andra här, att hunden måste få tid på sig. Tre dagar är ju inte så mycket med tanke på att det är en 2 år gammal hund som helt plötsligt rycks upp ur sin invanda miljö och samtidigt måste klara av nyårssmällandet.

Var kommer hunden ifrån? Är det en "lant"-hund som nu kommit in till stan? Och i så fall hur van är den att vistas i en stad?

Men som sagt: Ge den tid :)

Hon bodde i en liten "by" eller vad man ska säga. På landet, fast det var massvis med hus. Hon är van vid mycke folk och sånt :)

Många jaktlabradorer har det kroppspråket också. Dvs. att de beter sig väldigt undergivet. Försök att bena ut vad som är rädsla och hennes naturliga kroppspråk.

Min ena hund kan krypa fram på ena örat till folk och vifta på svansen mellan benen så att man tror att hon ska kissa på sig. Ibland är det lite pinsamt. (När hon var valp var det extremt) Men rädd, blyg etc?? NEJ! Men folk smälter ju när hon gör så där, men direkt de slutar att klappa så kan hon hoppa upp på dem istället och tigga om mer ;) Hennes kroppsspråk har inget med rädsla att göra :D

Tänkte precis skriva samma sak, att många beter sig just så. Vår labbe kröp alltid så fort det var något som kunde misstolkas på minsta vis. Detta allt ifrån om en gryta flög i golvet eller om jag och syrran skrek på varandra, det var liksom "don't mind me". Hon var sällan rädd, men man skulle kunna kalla henne konflikträdd.

Konflikträdd, vilket bra ord!
Har funderat på hur jag ska beskriva "lillan" och det är ju det hon är!
Inte rädd, men krypig vid högljuda röster, som släpper på en tusendels sekund om man pratar/klappar henne.

här är en till med labrador som kan skriva under på det. min är inte krypig alls, han börjar fjanta sig istället, men orsaken är densamma. "love, peace and understanding" är hans melodi och han gör allt för att hela världen ska vara sådan. inte för att han lyckas särskilt väl, flams och trams kan vara ganska irriterande, men det sägs ju att det är tanken som räknas ;)

Jag förstår inte riktigt snacket med att ge hunden tid. Kanske för att jag själv aldrig någonsin skulle köpa en äldre eller yngre hund som visar sig otrygg i ny miljö.

nu ska vi inte kasta sten i glashus :angel:. en skotträdd hund kan uppföra sig helt annorlunda när det slutar panga överallt. bara man vet vad man ger sig in på är det väl inte enbart negativt med en mesig hund? om det nu är mesighet, och inte "labradorfjäsk".

Hej!

Jag uppfattade det som att hunden var sådan här innan det började skjutas, men även reaktioner efteråt? Eller började dom skjuta samma dag hunden kom hem?

I vilket fall skulle jag aldrig köpa en skotträdd hund heller för den delen ;)

Alltså, jag tror det som ni säger: Brandgul, Lady_vip & Zqathan säger stämmer in på våran lilla vovve. Nu när man lärt känna henne så vet jag licom hur hon "uppför sej". Hon är världens mysigaste hund och hur gullig som helst!

INGEN BEHÖVER SVARA MER PÅ TRÅDEN! TACK FÖR SVAREN NI GETT MEJ HITTILLS :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 225
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 135
Senast: Maniac123
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 911
Senast: Bullen22
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 193
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka