Rädda Maya, avlivningshotad amstaff.

Sv: Rädda Maya, avlivningshotad amstaff.

Att den bitne ville "plocka" bland valparna är enbart din gissning.
Ägaren hade tydligen denna vaktande tik strax innanför en olåst ytterdör!!!
PL

Har läst länken..

Hur som... det har iallafall skötts jävligt dåligt :mad:

Tycker det räcker med att läsa länken, så ser man det.

Den uppdaterades förut, så kanske allt inte var med från början.

De har ju lagt till en del formuleringar som att "tiken gråter, att hon är en knähund som aldrig sovit på golvet, att hon rycks från matte av bryska okända män, att tiken maktlöst får se människor ta i hennes valpar, att hon fastkedjad och panikslagen med sina valpar fått vänta flera veckor på vård" etc.

De har helt enkelt lagt in en hel del förmänskligande och gullifierade formuleringar för att få händelsen att verka än mer hemsk och för att få folk att skriva på.

Kanske dessa omformuleringar (minst två idag som jag sett) beror på att storyn ifrågasatts på nätet en hel del och att kritik riktats mot ägaren osv.?

Trådar på andra fora om detta har också blivit bortplockade när folk började ifrågasätta och de som var på "andra sidan" då naturligtvis gick in och menade på att allt var sant och endast ägarens version är den sanna.

Vet inte om det finns nån kvar. Har inte koll på alla hundfora som finns, men jag antar man kan googla och hitta ev. befintliga trådar på andra fora.

Finns visst en facebookgrupp ang. detta också, men jag har ingen adress dit.

Jag har läst samma som du o är mkt mer tveksam. Skulli inte själv behålla en hund efter ngt sådant ( har tagit bort för mkt mindre).
Känns som ägaren absolut inte tagit sitt ansvar.
PL

Jag har läst samma som du o är mkt mer tveksam. Skulli inte själv behålla en hund efter ngt sådant ( har tagit bort för mkt mindre).
Känns som ägaren absolut inte tagit sitt ansvar.
PL

Jag har inte skrivit varken bu eller bä, eller vilken jag håller på. Eller om hunden ska leva eller inte.
Men är det som står det sant, räcker med en bråkdel, så har det skötts illa enligt vad jag tycker. Och då menar jag hur de har skött hunden under omhändertagandet och bemötandet med luren i örat osv..

Jag måste erkänna att jag tagit lätt på vissa delar av snyftinlagan inte minst det här med att valparna togs med på fel grunder, bättre om de lämnats kvar?
PL

Ja det gör jag också på vissa saker. Hund som inte legat på golv tex, ja fanns massor av saker. Men mycket annat som jag tycker var mycket dåligt. Veterinärvård mm..

Kan inte en kunnig hundkännare testa tiken och se vilket beteende hon har, innan man avlivar henne?

Jag har svårt att se att polisen skulle ha beslutat att avliva en hund, utan att testa den eftersom det är just deras jobba att avgöra hur pass stabil/instabil hunden är.

I de fall jag känner till och är insatt i så har det varit någon av polisens hundinstruktörer alternativt en hundförare med med lång erfarenhet som testat hundarna.

Jag följde trådarna som fanns på ämnet i början men den sekunden som storyn började skrivas om och tillrättaläggas för att slutligen vara fylld med en massa ointressant emotionellt tragg så blev det hela oseriöst och ointressant.

Polisen omhändertar inte hundar om de inte måste och har lagen att luta sig på. Hundägaren är ifrågasättningsbar och en hund som antagligen aldrig har mått bra, antagligen aldrig kommer bli helt pålitlig och som aldrig skulle haft valpar, får somna in och slipper må mer dåligt.

Jag är nyfiken på vart hunden skulle ha hållits fastkedjad i sin bur någonstans.

Mig veterligen lämnar polisen i Malmö med omnejd till ett och samma hundpensionat. Det ser ut som vilket hundpensionat som helst och följer de regelverk som finns. Sedan ett tag tillbaka, drivs det av två fd polishundförare.

Nej för mycket konstigheter och knasigheter för min smak och som sagt "juristerna" har skrivit om berättelsen för många gånger för att det ska bli trovärdigt i min värld.

Läste "berättelsen" igår på Facebook. Den kom från något som kallade sig Djurens jurister och var stavat Majas berättelse. Det var samma snyffthistoria som länken ovan.

Jag trodde det var ännu en av dessa Facebookskrönor. Precis som alla de där "Hjälp ett föl har mist sin mamma-snyfftisarna".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka