Radera en dator

Fraise

Trådstartare
Jag skulle behöva lite hjälp med att radera en dator. Jag har gjort det på våran några gånger när den har strulat med telefonsupport. Men nu undrar jag om någon har detta nerskrivet alla stegen man går (det är ju så många valmöjligheter) och som skulle ha lust att maila över det till mig???? Just nu sitter det en Windows XP i den datorn.

Hoppfull

Sv: Radera en dator

Jag förmodar att det är formatera om datorn du vill göra.

Använd då Windows inbyggda hjälp (start/Hjälp och support) och läs avsnittet om formatering.

Jag hittar ingen info under hjälp om formatera.

Jag vill i radera hela hårddisken, tömma den på allt som finns och göra en ominstallation av operativsystemet och börja om från början.

Ingen här som vet hur man gör??

1. Sätt i Windowsskivan
2. Installationen av windows startar
3. Klicka på "Installera Windows" (om det är XP)
4. Datorn startar om
5. Välj typ av installation
*uppgradering*
*Ominstallation* <---Den ska det vara
6. Vilken partition ska du ha det på
7. Vilket filsystem ska du ha (NTFS) <<----Journalförande filsystem = bra vid krasch, då win kan bygga upp strukturen igen
8. Systemet formateras och installeras

Tack för svaret men det är ändå inte det jag söker.
Jag har skrivit ner början men sen han jag inte med slutet och det är där jag brukar göra fel. Har någon fortsättningen på detta.....

* Tryck F12 när datorn skall staras
*välj nr 4=cd
*Tryck snabbt på valfri tangent för att komma vidare
*Tryck retur för att installera nu
*Godkänn lisensavtalet med F8
*Tryck esc vid nästa val
*Tryck D för att ta bort partionen
*Tryck L
*Tryck retur för att installera XP

Det är ännu några val kvar och det är dom jag inte kommer ihåg.
Någon som kan och vet vad som kommer sen???

Beror inte det på vad du har för dator?
När jag kommit så långt att jag installerat OS får jag installera drivrutiner till chipset, ljudkort och nätverkskort.
Sen installerarar jag virusprogammet och därefter fixar jag internetuppkopplingen. Men allt detta beror ju på vilken dator du har, vilka drivrutiner som behöver installeras och internetoperatör mm.

F12-- redan där är det datorberoende, vilket moderkort osv..
nummer 4... helt beroende på bios.

MEN ... det som kommer efter retur för att installera xp är att den frågar vilken disk det skall installeras på, om hela delen skall användas.
vad gör du, en manual?
eller skall du blåsa din egen dator?

Liknande trådar

Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
95
· Visningar
17 122
Senast: Keb71
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 407
IT & mobiler Hjälp! Någon datorkunnig här som kan något knep för att lösa följande: Min dator som använts under dagen påstår nu helt plötsligt att...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fri tillgång på torrfoder?
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31