Radio i stallet?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Matilda_o_Bonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 3 029
M

Matilda_o_Bonita

Vet inte om denna tråden hamnat rätt men men...
Nu till frågan:
Finns det en radio i stallet där din häst/ar bor? Om det finns det, är den igång ofta och varför har ni en radio i stallet?
Om det inte finns radio i stallet, varför inte?
Min mamma vill att vi skaffar radio i stallet, men jag vet inte vad det har för nackdelar. :confused: Någon som vet fördelar/nackdelar med radio i stallet? :bump:

Sv: Radio i stallet?

Vi har radio, brukar bara ha igång den när jag mockar eller så.
Kan vara skönt.Men oftast är den av när hästarna är inne.Gillar lugnet i stallet :)

Vi har radio i stallet som jämt är på när vi är där, blir lite trevligare då. den stängs inte av förrän vi släcker till hästarna på kvällen.

Vi har radio/CD-spelare i stallet, med 4 stora högtalare, 2 i varje ände av stallgången. Ger ett bra ljud och man behöver inte dra på som en tokdåre för att höra vad som sägs. :)
Till skillnad från de stall jag varit i med en liten "köksradio" skrålandes för fullt i ena hörnet av stallet så det inte går att vistas just där. :smirk: Inte vidare behagligt, även om en liten radio kanske ser mer hästvänlig ut? :confused:

Tyvärr utnyttjar småtjejerna ibland kapaciteten till att dra på Radio Rix och sånt för fullt, även fast de har hästar inne. :mad: Som tur är är det inte alltid, och så fort någon vuxen kommer så dras det ju ner, men ändå... :devil:

Jag har nästan alltid radion på när jag mockar och pysslar.

Vi har radio i stallet men har den bara på när hästarna inte är inne, tex då vi mockar el dyl.
Ingen radio igång då hästarna är inne.

Vi har radio, det blir ju lite trevligare att stå och mocka om det är nån musik till... Sen har jag inte riktigt tänkt på om radion är igång när hästarna är inne, men om den är det är det på låg volym, och isf inte så ofta.

Vi har en radio i varje stall (2 st) mest för underhållning när man är själv och mockar, men den brukar oftast sättas igång när man kommer och stängas av när man går så den är igång hela tiden även om man tar in hästarna.
Ingen häst som bryr sig, och vi har ju inte så hög volym heller.

Vi har en radio i stallet.
Den brukar ganska så ofta vara på, men beroende på om vilka personer som är i stallet! Vissa gillar nämligen inte när den är på, konstigt nog! :smirk:

Jag tycker att det för det mesta är bra att ha en radio, bara man inte har för högt. Både för att det inte ska låta för mkt, eller störa hästarna. :cool:

Vi har radio och den brukar stå på när någon är i stallet.
Så länge man inte spelar med hög volym tycker jag att det är okej.

Vi har en. Den är på ibland-ibland inte. Alltid när vi mockar men även ibland när hästarna är inne.

Japp vi har en radio i stallet, den är på lite då och då när folk känner för det.
Nackdelen är ju att det kan vara en brandrisk, men drar man ur kontakten när man inte använder eller har en med batterier är det ju lungt.

Ja, vi har en radio i stallet.
Den är inte igång särskilt ofta, bara ibland när jag mockar...ibland på väldigt hög volym om det är en bra låt, men när hästarna kommer in är den avstängd.

Ja det finns en. Stallägaren har den på när hon är i stallet, men jag har den aldrig på för jag tycker den förstörstör lugnet. Stallet ska vara lugnt och tyst enligt mig, en plats där man trivs och kan känna sig avslappnad, och jag kan inte slappna av med musik i öronen.

Vi har radio/cd spelare i stallet. Den är på lite av och till... ingen hysterisk volym dock.

Hur är det egentligen, FÅR man öht ha radio och dylikt i stallet pga brandrisken? Har för mig att jag läst/hört ngn stans att man inte fick det...
Nån som vet säkert? Jag kan ju ha inbillat mig...

Har funnits radio i alla stall jag varit i.
Tycker om att ha något att lyssna på i bakgrunden då jag mockar, fixar foder eller med utrustning. Hästen har aldrig heller störts av den men har ej haft högt på då heller.

Vi har radio i stallet. Den är bara på när vi är där, och sen är t o m kontakten urdragen - och anledningen till detta är just brandrisken. Precis som fragransia skriver så är den förmodligen STOR, för de flesta radio/ stereomanicker har ju inte den kapsling och dammskydd som är önskvärt i stallmiljö ...
(tror det finns nån gammal tråd på hästverksamhet om detta).

Jag har radio i stallet. Den är på när jag mockar och när en av hästarna står själv i stallet när jag rider den andra. Jag tycker att dom blir lugnare när radion är på!

*knapplån*

Vi har också radio i stallet, tyvärr liten och tyvärr utan cd...
Därför brukar jag inte ha den i gång, den är så långt ifrån allt så hästarna bli väl döva om man ska höja ljudet så mycket. :smirk:
Föredrar också som någon skrev lugnet, men det är ganska skönt att lyssna på något när man mockar etc.

Tycker att radiostationerna kunde spela bättre låtar! :bump:

Vi har radio, däröfr att det är skönt och avslappnade av lyssna på när man e i stallet.
i mitt stlal e vi 3 (uppdelat i flera olika stall, men i min stalldel ere 3 hästar, 3 ryttare) och då blir det 3 ggr om dagen som radion sä'tts igång.

Man måste var noga med att dra ut sladden varje gång bara, utifall att det skulle hände ngt elfel eller nått.. en det är inte så svårt att komma ihåg radion eftersom att man måste dra ur sladden för att musiken ska tystna :p

Ja, man får ha radio i stallet, men inte vilken radio som helst. Den måste nämligen vara jordad och rätt kapslad. Det innebär att det inte går med en "vanlig" radio, utan man måste ha en som är särskilt anpassad för stall. Försäkringsbolagen blir inte glada när de kommer till stall med vanliga radioapparater i....

Jag har för mig att tex Nordpost har stallradio. De är dock gansla dyra, men jämfört med risken att det händer något så är det ju billigt.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 509
Senast: WildHorse
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
760
Senast: jemeni
·
Utrustning Nej, jag har inte testat strömmen i tråden ännu. Men nu när jag hade dragit om alla trådarna i hagen och satt igång aggregatet (nät)...
Svar
2
· Visningar
264
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 142
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Få skimmel vit
  • Stuterinamn