Bukefalos 28 år!

Radio i stallet....

Sv: Radio i stallet....

Har aldrig stött på 12V-radio/bilstereo i ekonomibyggnader och tycker personligen att det verkar omständigt. Om du känner för det så ta den metoden du. En annan sak av ren nyfikenhet - Skulle bra gärna vilja veta hur du sköter ditt stall eftersom du inte har något damm i stallet, men däremot har dammigt i sadelkammaren... Vill oxå ha ett helt dammfritt stall men fortfarande ha foder o strö till hästen ;)

Har inte sett siffror på hur många bränder som startat i en radio men eftersom de inte är gjorda för miljön och skadeförebyggarna på jobbet säger nej till dem om de inte är kapslade i rätt klass alt batterier istället för nätdrift så litar jag på dem när de säger att det är en brandrisk. När man tittar på brandorsaker så ska man ha i bakhuvet att de inte kan skriva ut att det beror på elfel om det finns minsta tveksamhet om brandorsaken, det ska vara fastställt till 100%.
 
Senast ändrad:
Sv: Radio i stallet....

Fast... hästen är kanske dyrbarare än 5000 ?

Det finns ju saker som "försäkringsgubbarna" missar, dom är ju också människor trots allt - personligen hade jag absolut inte godkännt en radio som inte är dammsäker oavsett om den går på nätspänning eller på batteri.
Experimentera gärna med att kortsluta 2 st 9 voltsbatteri (tag för guds skull inga bilbatterier då dessa kan ge livshotande skador :eek:) så väntar du 10 minuter efter att du har tryckt ihop batterierna (på 9-voltarna så passar båda polerna i varandra finurligt nog).... batterierna är då skitvarma om dom inte redan har exploderat. Glöm inte bort att skydda ansiktet.

Detta är ett klassiskt "terroristknep" för att starta mordbränder eller för att använda till improviserade bomber :angel:

För övrigt har jag varit med om att det var väldigt nära att det började brinna bakom soffan pga av överslag i en sladd från stereon inne i boningshuset.... så nog fasen förekommer det bränder som har sitt ursprung i gammla radioapparater.
 
Sv: Radio i stallet....

Har aldrig stött på 12V-radio/bilstereo i ekonomibyggnader och tycker personligen att det verkar omständigt.
Men jag vill gärna ha just en bilstereo i stallet.
De är bra, billiga och sitter fast så att de inte promenerar ut ur stallet.

Skulle bra gärna vilja veta hur du sköter ditt stall eftersom du inte har något damm i stallet,
Hästarna är inte där de är ute i lösdriften.
Så det hanteras i princip inget foder eller strö i stallet.
De står bara på gången där när de sköts om eller skall ridas.

men däremot har dammigt i sadelkammaren...
Där så bor alla katter.
Och det blir dammigt.

Vill oxå ha ett helt dammfritt stall men fortfarande ha foder o strö till hästen

Och kanske även hästen i stallet?
 
Sv: Radio i stallet....

vi har en vanlig gammal stenålders bandspelare med radio. den är täckt av ett tort dammlager som faller bort då och då då nån hever ner den i backen. vi drar ut kontakten då vi åker hem för dagen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: valy
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 017
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 428
Senast: Habina
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp