rådjursben

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare hcw246
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 9 718
H

hcw246

Fick en rådjurssadel idag som jag har skurit ut fileerna på, så nu undrar jag om jag kan ge resten till hunden? Dvs revben och ryggrad.

Sv: rådjursben

Så länge benen fortfarande är råa borde det väl inte vara nåt problem.

Ryggrad och revben vet jag inte nåt om, men min hund har ätit ett antal råa rådjursben (inklusive klöv) då vi Viltspårat. Men inte mer. Senaste gången kräktes han upp benbitar som var som knivblad, långa och sylvassa! Jag hade ångest tills resten kom ut bakvägen - också de jättevassa. Jag trodde inte rådjursben skulle splittras på det viset.
Nu använder vi vildsvinsklöv, som tydligen ska vara "mjukare". Har någon älgskånkar att ge bort/sälja så hojta gärna...! ;)

Jag skar fileerna i skivor, brynde dom stekpannan sen svampstuvning och ost uppepå sen in i ugnen. Mummms

Ja, jag är rädd för att det ska splittras. Ryggkotorna kanske fastnar i tarmarna på honom. Det är en glupsk labbe det handlar om.

Jag använder älgskånkar vid eftersöksträning, en gång när jag nött på dem väl länge (i och ur frysen ett antal gånger) fick hundarna dem att tugga på istället - och nog blir det vassa flisor även av dem! Kanske lite grövre flisor, men riktigt otäckt vassa de också. Så det var också en engångsföreteelse - nu åker de begagnade älgskånkarna i sopsäcken istället.

Tack för svaren. Jag slänger det, vill inte att något ska hända min pojk.

Jag använder älgskånkar vid eftersöksträning, en gång när jag nött på dem väl länge (i och ur frysen ett antal gånger) fick hundarna dem att tugga på istället - och nog blir det vassa flisor även av dem! Kanske lite grövre flisor, men riktigt otäckt vassa de också. Så det var också en engångsföreteelse - nu åker de begagnade älgskånkarna i sopsäcken istället.

Vad använder du istället??????? Vildsvin? Nåt annat?

Tack för svaren. Jag slänger det, vill inte att något ska hända min pojk.

Koka sopp/fond på dem istället!
Hur hundar hanterar/bryter ner ben beror mycket på hur deras tarmar/magar är vana vid.
De flesta hundar jag haft har kunnat äta vilka ben som helst råa/frysta, utom en liten BC tik på 13 kg, hon var så glupsk då att hon försökte svälja kycklingvingar o lår hela, vilket är ganska farligt då hon kunde kvävas av dem.

mvh

Aha, okej... Fast min hund LÄNGTAR verkligen efter sin skånk vid spårslutet... Jag tror han skulle bli rätt besviken om jag tog av honom den på en gång. Vildsvinsfötterna är så pass sega och tuffa :d att han hittills inte lyckats knäcka dem, trots att han har hyenakäkar!

Koka sopp/fond på dem istället!
Hur hundar hanterar/bryter ner ben beror mycket på hur deras tarmar/magar är vana vid.
De flesta hundar jag haft har kunnat äta vilka ben som helst råa/frysta, utom en liten BC tik på 13 kg, hon var så glupsk då att hon försökte svälja kycklingvingar o lår hela, vilket är ganska farligt då hon kunde kvävas av dem.

mvh

Men är det inte risk att dom skär sönder sig i magen av dessa sylvassa skärvor??? Det är det jag oroar mig över.

Men är det inte risk att dom skär sönder sig i magen av dessa sylvassa skärvor??? Det är det jag oroar mig över.

Mina hundar äter ben flera ggr/v redan från att de är små.
Rörbenen, de bärande, undviker jag från de flesta djurslag då dessa kan splittras, ryggrad o revben är fritt fram.

För hundar att äta ben krävs tillvänjning, man får inte ge ben till en ovan hund o tro att allt skall gå bra.
Kycklingskrov/vingar/halsar är nästan bara brosk o väldigt bra att börja invänjning med, dito med kalkonkyckligar.

Ahaaa, vad intressant!! Min hund har i och för sig ätit ben sen han var liten, men tuggar mest märgben och då får han ju jobba länge innan det blir bitar att svälja!
Så du menar att det är okej att ge ett helt kycklingskrov??? Inget i kycklingen man ska akta sig för, alltså? Det är ju annars just kyckling som det sägs man ska akta sig för, små vassa ben i mängd. Men visst vore det ju Jackpot för vovven att få hela kycklingskrovet att äta - men det ska inte vara tillagat då, eller...? Utan rått?

Ahaaa, vad intressant!! Min hund har i och för sig ätit ben sen han var liten, men tuggar mest märgben och då får han ju jobba länge innan det blir bitar att svälja!
Så du menar att det är okej att ge ett helt kycklingskrov??? Inget i kycklingen man ska akta sig för, alltså? Det är ju annars just kyckling som det sägs man ska akta sig för, små vassa ben i mängd. Men visst vore det ju Jackpot för vovven att få hela kycklingskrovet att äta - men det ska inte vara tillagat då, eller...? Utan rått?
Exakt, rått, o absolut Svenskt, helst från majskyckling, o väldigt viktigt att det är kyckling o inte seg gammal höna.
Jag handlar dessa från Jipotimas, hon säljer ju även kyckling"korvar" typ klass, med mald kyckling, inkl skrov, för dem som är rädda för att ge skrov.
En del mal själva i köksmaskin, men halva nöjet är ju att få gnaga o krasa med tänderna.

Här kan du läsa lite mer:
http://www.rathunters.dinstudio.se/empty_27.html
http://www.rathunters.dinstudio.se/empty_25.html

Tack! Min hund skulle nog få lyckofnatt om att fick ett helt kycklingskrov att äta! Jag kanske ska ha ett som spårslut...?

He, he, vassego!
Det är en fördel om de äter ute, så slipper man skura golv.
Skulle nog inte börja med ett helt skrov.

I vintras så hade jag tagit hem en kartong på ca 18 kg, fastfrusna i varandra, töade aldrig tillräckligt så att jag kunde portionsförpacka o stoppa i frysen.
Vovven drog ner kartongen från altanräcket, o efter ett antal ggr av upplyftande så gav jag upp. Vovven hade fixat sig ett eget skafferi, behövde knappt utfodra honom alls, han gick ut o gnagde i sig det han behövde då o då, o släpade runt på det i hundgården. Tog ganska lång tid för honom att äta upp alltihopa.
:rofl:

Liknande trådar

Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 597
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en ~2.5 kg chihuahua och vi åker ofta med kollektivtrafik. Han är reaktiv och skäller på andra hundar :devil: men håller käften när...
Svar
4
· Visningar
202
Senast: geting
·
Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka