Rädd för att rida snabba hästar

millan10

Trådstartare
Jag rider på ridskola en gång i veckan.

För några år sedan ramlade jag av en häst i galoppen. Sen dess har jag varit rädd för att rida ''snabba'' hästar. Har ni något förslag på hur man kan bota denna rädsla? (Få upp självförtroendet igen?) Vill inte behöva oroa mig varje gång det är dags för ridning, tycker det fortfarande är kul men...:confused:
 
Sv: Rädd för att rida snabba hästar

Be att få rida en häst/ponny du känner dig trygg med, prata med instruktören...
Kanske kan det vara idé att byta till en "lägre" grupp som tar det lite lugnare?
 
Sv: Rädd för att rida snabba hästar

Antar att du menar hästar som ligger på lite mer och är "självgående" sas.

Säg till din ridlärare att du är rädd, det är det första, så kan denne hjälpa dig komma över din rädsla och kan bättre planera vilken häst du ska rida, så du inte får den allra piggaste till en början. Du kan ju be att få ta ett stigläder kring hästens hals som du kan hålla i när du tycker att det blir lite läskigt. Det är vanligt att man har en sån rem kring halsen på galopphästar där jockeyn kan ta ett ordentligt tag om hästen skulle hitta på något och man använder det ofta på unghästar och hästar som gärna busar.

Dock är det mest effektiva sättet att bota rädsla, att utsätta dig för det du är rädd för, under kontrollerade former givetvis. De flesta ridskolehästar är väldigt snälla och medgörliga och vana att ryttaren kan bli rädd.

Om du känner att hästen vill öka lite men du inte vill, sitt tungt i sadeln alt rid lätt lååångsamt, bromsa hästen lite med rösten och bli "tung" i kroppen. Min häst vill gärna springa fort när vi rider i skogen, och jag som själv lätt blir nervös får tillfälle att öva på att andas och bromsa honom med rösten och kroppen varje gång vi rider. Den första gången han satte iväg i trav i skogen blev jag rätt så rädd, men numera vågar jag slappna av och bli tung i kroppen och behöver inte ta mer i munnen annat än att jag gör en lätt förhållning samtidigt som jag sitter tungt i sadeln och bromsar med rösten och sätet.

Du kan be att få rida en häst som är lugn, men ändå relativt självgående där du inte behöver driva så mycket, så kan du öva på att hålla dig lugn även när hästen går lite snabbare utan att du behöver vara rädd att hästen rusar iväg.
 
Sv: Rädd för att rida snabba hästar

Be att få rida hästar som du känner dig trygg på. Prata med din ridlärare om det så att de vet om det. Om det är en bra ridskola/ridlärare som är mån om sina elever så ser de till att du känner dig ok med de hästar de får rida.

Låt det ta tid, och utmana dig själv små steg i taget, så att du fortfarande känner att du har kontroll! Kontroll är mycket viktigt, när man tappar kontrollen är det lätt att få panik.

Sen är det alltid bra att ha någon som peppar en, som vet var ens gränser går och som klarar av att pusha en över de gränserna. Jag hade min storasyster som många gånger såg till att jag gjorde saker som jag inte var helt bekväm med, men som hon visste att jag egentligen klarade. Och när det gick bra var det ju en enorm egoboost! Och sen gick det bra en gång till, och en gång tilll, och till slut känns det helt ok och man litar på att man klarar av det!

Att utmana sig själv är minst lika viktigt som att vara bekväm och trygg med det man gör. Om man hela tiden bara gör det som man känner sig trygg med så blir man aldrig tuffare. Att vara modig innebär ju att man utmanar sina rädslor, inte att göra något vansinnigt eller farligt! Att göra saker som är farliga är ju bara dumt, att utmana sina rädslor är nyttigt!
 
Sv: Rädd för att rida snabba hästar

Tack för alla svar! Ska göra som ni sagt och hoppas att jag blir lite modigare! :)
 
Sv: Rädd för att rida snabba hästar

Stressa inte utan låt det ta tid! Försök att få rida lite lugnare hästar ett tag framöver så att du känner dig trygg med det. Kan du kanske försöka ta lite privatlektioner på en lite piggare, men snäll, häst och få mer hjälp med hur du ska hantera det?
 
Sv: Rädd för att rida snabba hästar

Tycker du fått bra råd, ridlärare brukar vara duktiga med rädda elever och anpassar både hästval och pedagogik om du behöver lite extra stöd!

För många år sedan var jag dock medryttare på en liten ponny som slängde av mig jämt och ständigt. Jag fick en hel del stryk och började blir rädd för att rida utanför paddocken, sedan rädd för att rida fort i paddocken... etc. Jag, och två kompisar, anmälde oss faktiskt till en liten pröva-på-kurs i galopp då. Vi fick rida coola äldre fullblod som kunde sin sak - och lät oss "flyga med" dem runt en liten bana.

Sedan kändes ponnyskrutten inte så farlig längre och jag vågade rida på - så chockterapi kan fungera i vissa fall. ;) :)
 
Sv: Rädd för att rida snabba hästar

Sedan kändes ponnyskrutten inte så farlig längre och jag vågade rida på - så chockterapi kan fungera i vissa fall. ;) :)

+1 på den. Red en riktig rodeohäst ett tag och visst flög jag av en del i början (och syrran tvingade upp mig igen) men sen lärde jag mig sitta kvar och då kändes ingenting särskilt farligt längre. Det kunde ju liksom inte bli värre än så! :p Har fortfarande inte ridit eller sett någon som bockar värre än den hästen, men nu var det så längesen jag red honom att jag börjar bli lite mesig igen :angel: Hade behövt en sån mekanisk tjur att öva på emellanåt så man fick lite egoboost:D
 
Sv: Rädd för att rida snabba hästar

Energi är roligt! :) Som du säger handlar det ju om att få upp självförtroendet, och känslan av att du ändå har kontroll och kan reda ut situationen. Gör vad du tror kommer hjälpa ditt självförtroende. Kanske undvika de allra svåraste hästarna till en början, behålla en känsla av kontroll (att start och stopp sitter) men däremellan försöka rida enligt att energi är roligt! :D
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 192
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 628
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
449
Senast: Nevermind
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 507
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Skällande små hundar, ägarnas fel?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp