rädd för skacklarna

C

camylou

Jag vill så gärna att min lilla häst ska bli inkörd.. Vi har tränat tömkörning lite till och från i ett år och jag har kunnat spänna fast en lång "pinne" I selen när vi har tömkört och det har gått bra. Då trodde jag självklart att hon var redo för att prova ett par skacklar att dra på. Men där trodde jag fel. Det gick bra att kliva över dem och nosa och greja, men så fort jag hade spännt fast den ena skackeln fick hon panik. Hon rusade runt runt med skacklarna efter sig, jag trodde hon skulle slå i hjäl sig!
Som tur var fick jag stopp på henne och kunde ta bort skacklarna. Efter det här äventyret är hon till och med rädd för den lilla pinnen vi började träna med.
Det känns så tråkigt att börja om från början ígen. Någon som har något tips på hur jag ska bygga upp hennes förtroende igen.? Antar att hon kände sig instängd när hon hade skacklarna på sig.
 
Jag tycker du ska vända dig till en körkunnig person med kunnighet inom inkörning osv.Fortsätter du med henne själv och hon inte kommer över rädslan så kan du fördärva henne för all framtid.
 
Istället för skaklar...

... fäst så kraftiga rep som du han hitta i selen och håll dem bakåt som en skakel. Men egentligen låter det som om du fortfarande har mycket annat arbete innan du kommer dit. Öva mycket mer med att klappa hästen med ett rep i näven, låt sedan repöglorna bli större så du sen kan klappa och klia hästen över hela kroppen och hålla repet i handen samtidigt. Svinga repet mjukt runt benen på hästen. Ta en spann med lock ( t ex en gammal målarspann), lägg i några småstenar och fäst ett rep i dess handtag. Sen leder du hästen och ska kunna ha spannen skramlandes under magen och runt benen på hästen. Om detta inte funkar så är hästen INTE redo för vare sig skaklar, "repskaklar" eller något annat. Börjar du för tidigt får du fler bakslag. Sen när du ska prova med skaklar så leder du hästen och håller en skakel i din lediga hand - och drdr den efter dig. Låt gärna någon annan gå före hästen och dra den efter sig ( så hästen ser och hör skakelns ljud och rörelser) Detta ska den klara utan att blinka innan du spänner för skaklar/rep. När du sen provar med repskaklar så tar du hjälp av någon annan som kan hålla dem så de INTE slår i hästen - brett alltså. Senare kan man låta dem nudda hästens skinkor och sist - då allt funkar - släpp ner dem så hästen drar dem på marken. Men allt måste funka helt smärtfritt innan du avancerar. Det låter som du gått för fort fram. Låt hästen göra samma övning 4-5 ggr innan du avancerar... speciellt om du redan haft ett bakslag.

Lycka till och ta definitivt hjälp av medhjälpare/ och eller kunnig inkörare.
 
Du kan till att börja med ta hjälp av en till person som går jämte. Använd dig av linor istället för skaklar, vilka kan upplevas som lite "snällare" av hästen. Medhjälparen ömsom släpar linan i backen och lägger den mot sidan/bakkroppen på hästen. Upprepa tills hästen känner sig trygg med detta. När hästen är redo byt ut linorna mot skaklarna. Tänk även på att arbeta i korta pass.
Lycka till ;)
 
Tack för tipsen. Jag ska försöka jobba MYCKET långsammare med henne. Det blir ju lätt så, att man blir lite för ivrig när saker och ting funkar bra...och går lite för snabbt fram utan att hästen är med på det. Ska föröka bättra mig.
 
En sak som man alltid kan göra är att själv dra på sakerna, utan att spänna fast dem i hästen. Gå ut och gå med hästen och ta med ett extra grimskaft som du kan släpa i marken när hästen är lugn, och omedelbart ta upp alt släppa om hästen blir stressad. Om du släpper det, går det att gå tillbaka efter 15 meter och gå över det några gånger som av en händelse innan du tar upp det igen och bär det för att sedan släpa en bit igen. Bry dig inte så mycket om hästen under tiden, utan låt den jobba själv med att acceptera detta. Naturligtvis måste du hålla koll på den och anpassa dig efter de reaktioner du får, men jag upplever att man bara förstärker hästens oro om man själv betonar det man håller på med. Jag brukar låtsas att jag tittar efter ekorrar medans jag går. När hästen är okej med grimskaft tar man något som skramlar lite mera, typ kätting och så gör man samma sak igen. Sedan tar man pinnar, krattor och vad man nu kan komma på. Tänk bara på att hästen ska kunna gå över det utan att det är farligt. Sedan kan man övergå till att hålla grejen mot hästens sida när man går men tänk då på att börja om från början igen. När man vill sätta fast det i selen börjar man återigen från början och sätter ett balsnöre i grejen, som man bara drar igenom tömringen och sedan håller i, så att man kan släppa och det lossnar om hästen reagerar. Innan man spänner fast skacklar måste hästen dessutom kunna släpa saker som tar i bakbenen på både ut- och insidan, men även från dragande med linor och svängel, blir det stor skillnad med skaklar, eftersom de styr hästens bakdel åt sidan vid svängar. GÅ INTE ETT STEG längre än du känner dig säker på, en hovslagare sa en gång att när han tyckte att något funkade så gjorde han det i 2 veckor till för att vara säker på att inte gå för fort fram. En olycka vid körsituationer blir ofta mycket allvarligare och kan orsaka långdragna problem med hästen på alla möjliga områden och då är det bättre med en oinkörd häst än en som är skrämd till ohanterlighet... Men som sagt, att man själv släpar på saker brukar de flesta hästar acceptera om man inte gör någon sak av det och inte går fram för fort. / Å
 
Hej en bra grej du kan göra är när du ska släppa ut och ta in henne från hagen gå igenom skaklerna lungt och när hon har vant sig vid de så stanna i dem en lten stund. vi brukar görs så med våra föl och unghästar! lycka till
 
Hej!

Jag blev lite nedstämd när jag läste ditt inlägg. För det första så var du själv. Man ska undvika det så långt det går, speciellt om man har en ovan häst! Sedan så var steget mellan "pinnen" och två fasta skaklar för stort. Man ska inte spänna fast något i en ovan häst! Det är ju så viktigt att man inte håller på själv när man kör in en häst, för det kan ju gå illa! Det var ju tur att du fick stopp på henne, du kan ju ana vad som hänt om hon sprungit över dig eller slitit sig och skenat iväg med ett par skaklar efter? Jag antar att du är lite okunnig?? Bara jag som fått hårt inpräntat från den tecknade "Black Beauty" filmen: "okunnighet är det värsta som finns". Det stämmer ju ganska bra. Ja ja nog predikat.

Vad du nu ska göra med din häst är att ta det lungt, ta en person till hjälp. Och om du känner att "detta är jag osäker på", så ta hjälp av någon kunnig som är säker!
Vad är det för häst vi pratar om? Det är ju lite skillnad om det är t.ex. ett halvblod eller en shettis och om det är en ung eller lite äldre häst...
Du har tömkört henne så att hon är säker på det?
Då kan man ju forsätta med "pinnen" som du gjort, ta det lungt och ge mycket beröm. Hur ser "pinnen" ut, hur lång?
Några rätt kloka ord jag läste nånstans var, mycket beröm när hästen gjort rätt istället för att bestraffa när hästen gjort fel. (Beröm ska inte alltid vara något gott att äta, detta gör hästen nafsig, utan att du går fram och stryker henne på halsen och även säger och verkligen menar att hästen är duktig, "braa".
Öva med "pinnen" på båda sidor, att den (om det går) släpar i marken och att den kanske trycker lite mot sidan när hon svänger. När hon går bra med "pinnen" igen kan du kanske göra ett nytt försök med skaklarna. Men be någon annan dra skaklakrna brevid henne, före henne och efter henne, bakom dig. (Kom ihåg att hålla sparkavstånd (2-3 m)till hästen när du går bakom!) Ha ordentlig koll på henne för att se hur hon reagerar och lugna henne och ev. sluta övningen. Korta pass 15-20 min kan vara lagom för en ung ovan häst. Jag har läst nånstans att "bästa belöningen är för hästen att få sluta passet" vad vet jag men så är det kanske.
Skriv och berätta hur det går!

M. v. h. Lisa (Jag skriver nog ganska mycket och nöter på, det är kanske för att jag inte har nån att ta ut mina "hästaggressionser" på här hemma... :crazy:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 926
Hundträning Hej, Vi har fick för 2 veckor sedan hem vår alldeles perfekt lilla Samojed tjej (hon är 10 veckor nu) och mycket går super bra men det...
2
Svar
38
· Visningar
4 251
Senast: Smulu
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte skriva lite om anorexi idag. Men först så vill jag säga tack till alla som har kommenterat saker och så och att jag vet att...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
1 999
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp