Bukefalos 28 år!

Rädd häst?

the_connemara

Trådstartare
Hur länge kan en häst vara så rädd att den skakar egentligen?

Vi har idiotiska jägare här som springer runt och har skjutit både igår och idag. Hästarna tittar en massa såklart, jägarna är runt deras hage. Idag stod en jägare i hästarnas ena sommarhage en bra stund, typ 100-200 m från stallet där hästarna idag stod parkerade i hagen och glodde.

Jag mockade och tittade ut på hästarna och tyckte min häst såg lite konstig ut. Skulle tömma kärran och då kom de fram och trodde de skulle få komma in för lunch. Då upptäcker jag att mitt djur skakar i hela kroppen så jag tror han fryser. Men han är lika ljummen i halslinningen som vnaligt och lika sval över ryggen som vanligt.

Gör klart lite fort och tar in honom - lika skakig fortf. Och rätt stressad men äter direkt sin havre och sitt hö. Låter honom stå och äta hö några minuter (lunchhö han skulle ha efter ridning eg) och tar sedan ut honom på gången. Bestämmer oss för att följa med mamma och hunden på promenad i stället och mamma borstar lite medan jag tempar och kollar tassarna. Normal temp 37,2 och tar på utetäcket igen och knallar iväg med dem.

Hästen slutar inte skaka förrän efter kanske 10-15 mins promenad och på slutet av promenaden är han som vanligt igen, pigg och busig. Normalvarm precis som innan.

Kan han bara varit rädd/stressad av jägare eller liknande? Jag trodde ju han frös men han visade inga andra symtom på att frysa, mjuk i ryggen osv.

Han kan jaga upp sig ganska mycket men ponny som han är så går det oftast över väldigt fort och de är sällan/aldrig han skakar av rädsla/spänning även om hjärtat kan slå lite såklart ;) Mammas sto däremot kan bli sådär rädd ganska lätt, fullblodsnerver :angel: Men inte heller hon brukar vara så "konstig" så länge efteråt direkt.

Och min häst blir snarare väldigt stirrig och flängig och svårkontaktbar när han blir stressad. Nu var han mycket mer "inne i sin egna lilla värld", följde med utan problem osv men verkade väldigt stirrig "inombords" typ. Riktigt så inåtagerade brukar han inte vara. Kan det blivit så för att han kanske varit rädd en längre stund i hagen innan han kom in?
 
Sv: Rädd häst?

En mkt stressad häst kan ju blocka totalt o det kan ta en bra stund innan det släpper så jag tror du gjorde helt rätt med din ponny .
MEN om du har en så skotträdd häst så bör du nog skott träna den så den slipper lida i sin vardag .
Har själv hästar och en man som jagar här .
Vi har vant våra så dom lyfter inte ens upp huvet från höt när det smäler numera.
Oavsett vad det är som gör en häst så rädd så måste den vänjas vid faran annars är det synd om den ju .
Har en häst själv som är skräckslaget rädd för vildsvin men det börjar släppa nu då jag medvetet rider på vildsvins sitgarna hela tiden . Innan blev han panikslagen av bara lukten men nu kan jag känna att han bara spänner sej en stund sen släpper det då han är trygg med mej som ryttare .
 
Sv: Rädd häst?

Vi har en liten ponny som vi har haft i nästan 20 år. Det är en mkt pigg och livlig liten kille trots att han är äldst bland hästarna så är han alltid med på bus och lek och mkt framåt. De första åren vi hade honom var han mkt rädd för skott och vrje nyårsafton var en plåga för honom. Han var jätteorolig och det satt sedan i dagen därpå. Han trodde att det skulle börja smälla runt omkring honom när som helst. De jagar en hel del här runt omkring oss och han har till sist vant sig.

Men hos honom satt alltså rädslan i mkt länge.
Vårt fullblod brydde sig inte överhuvudtaget om smällar eller gevär.
 
Sv: Rädd häst?

Svara båda :)

Han är normalt sett inte så skotträdd, och reagerade inte igår tex (när de oxå sköt här, och de skjuter mycket alla jaktsäsonger och han har stått här i drygt 4 år). Så det var nog mer en tillfällighet. Men nu är jag övertygad om att han var just rädd, resten av dagen mådde han fint i sitt täcke som vanligt så han var nog lika ofrusen som vanligt :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 688
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 837
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 556
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp