Rädda kvar stallet i Stora Torp

(Göteborgs-Posten) Idrotts- och Föreningsförvaltningen planerar att riva stallarna i Stora Torp. Området kring Stora Torp och de tillhörande stallarna är en oas i Delsjöområdet. Med bara några minuters promenad har göteborgarna tillgång till en vacker gårdsmiljö med flera hundra år gamla anor. Vi som har...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rädda kvar stallet i Stora Torp

Fyfan vad trist! Där ser man hur styvmoderligt ridsport alltid behandlas. Ridsport är såväl idrott som föreningsliv.
 
Sv: Rädda kvar stallet i Stora Torp

Det låter i mina öron som en smått styvmoderlig behandling. eftersom erbjudandet om köp har funnits och att politikerna sagt att byggnaderna skulle må bättre under annan förvaltning (de inser i alla fall att de inte klarar av att sköta det själva). Varför inte ge det en chans? Min gissning är att man vill anlägga en fotbollsplan eller något där istället. Det är ju så det brukar se ut...

Jag vill tillägga att jag har inte en aning om turerna i det här ärendet, utan skriver bara som en spontan reaktion på artikelns innehåll.
 
Sv: Rädda kvar stallet i Stora Torp

Det låter i mina öron som en smått styvmoderlig behandling. eftersom erbjudandet om köp har funnits och att politikerna sagt att byggnaderna skulle må bättre under annan förvaltning (de inser i alla fall att de inte klarar av att sköta det själva). Varför inte ge det en chans? Min gissning är att man vill anlägga en fotbollsplan eller något där istället. Det är ju så det brukar se ut...

Jag vill tillägga att jag har inte en aning om turerna i det här ärendet, utan skriver bara som en spontan reaktion på artikelns innehåll.

Hm, tja IFK Göteborgs Kamratgården (vars gräsmatta jag själv förstörde med vild häst en gång) ligger ju bara ett stenkast bort men tennisklubben ännu närmre.

Redan för dryga 20 år sedan när jag var på GFRK så fanns det ju problem med byggnaderna men som sagt har de ju själva varit i kontakt med kommunen om detta. Som en som orienterat med skolan, fiskat kräftor och allt möjligt i Delsjöskogarna så kan jag bara säga att jag skulle sakna gården om den försvann. GFRK ser ju inte ut som ett stall och en stor skog har plats för flera stall i närheten av storstaden och med bra kommunikationer.
 
Sv: Rädda kvar stallet i Stora Torp

Att det stallet ens är godkänt att ha hästar i har jag funderat på i hela mitt liv nästan, det finns bättre andra ställen att ha hästar på en i det stallet.
 
Sv: Rädda kvar stallet i Stora Torp

Länsstyrelsen har varit på Stora Torps stall och tyckte det var fantastiskt trevligt och fint. Det enda är att hagarna är något små, men hästarna rids mycket så det är ingen fara. Målet är att släppa ihop fler hästar. Då blir hagarna större.
Takhöjden inne i stallen är godkänd och även boxarnas storlek.
Om vi får stanna efter Sommaren så finns det massor vi kan göra för att stallet skall bli ännu finare!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det är inte första gången stallen och hönsgården vid Stora Torp nära Delsjöområdet i Göteborg är illa ute. För fyra år sedan var det...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: Gunnar
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 879
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp