Rädda lucia!

Det är samma i Örebro, det var inställt redan förra året. Men alla skriker och vrålar, för givetvis är det muslimernas fel. Inte är det så att de som eventuellt skulle kunna vara kandidater, har skola, jobb, vänner, träning och familj, hem med mera att tänka på i dagens stressamhälle. Nej för farao, TVINGA dem att anmäla sig!!! För ALLA vill ha luciatåg, så det så!

Jag har sagt ifrån på min facebook i alla år att jag inte accepterar dylika delningar. Jag har tagit bort två vänner senaste veckan och den här veckan har tre personer med gemensamma vänner till mig blivit vän med mig, men det ser ut att bli kortvarig vänskap...

*TRÖTT*
Jag tittade på facebook nu, hittade ett kommentarsfält till en artikel 2018 om att Lions i Örebro ställt in luciafirandet för andra året i rad, eftersom intresset för att vara med var så lågt.

Ett ljushuvud (just det) skriver:

2A9B1AE8-8EA9-480E-B783-DB3F471485E8.jpeg
 
Jag tittade på facebook nu, hittade ett kommentarsfält till en artikel 2018 om att Lions i Örebro ställt in luciafirandet för andra året i rad, eftersom intresset för att vara med var så lågt.

Ett ljushuvud (just det) skriver:

Visa bifogad fil 39398
Hahaha i min hemby så va det inte den vackraste tjejen som blev Lucia, utan den med störst släkt som röstade :cool: det va så illa att när någon med stor släkt ställde upp så skippade de andra för de hade ändå ingen chans :nailbiting:

Gick själv i luciatåg ifjol.. vår lärare "tvingade" oss. Jag som slutade gilla Luciatåg som 10åring :cautious:
 
Blev jobbigt när jag tog bort min svåger från fb pga liknande och de tydligen varit sura över det i flera år och sen tog upp det med min sambo i samband med en ett annat ”ärende” :meh:
Folk är så fåniga. Vad spelar en "vänskap" på FB för roll? Hade min make pepprat min startsida med massa fånigt trams jag inte vill läsa eller se oavsett om det varit bild på maträtter eller annat hade jag plockat bort honom med. Man kan ju ha kontakt på andra sätt.
 
Hahaha i min hemby så va det inte den vackraste tjejen som blev Lucia, utan den med störst släkt som röstade :cool: det va så illa att när någon med stor släkt ställde upp så skippade de andra för de hade ändå ingen chans :nailbiting:

Gick själv i luciatåg ifjol.. vår lärare "tvingade" oss. Jag som slutade gilla Luciatåg som 10åring :cautious:
Hoppas innerligt att mina barn inte tvingas till det i skolan. Då lär jag ställa till ett jäkla liv...
 
Jag tycker lucia har alla förutsättningar för att bli en fantastisk (nygammal) tradition. Det är mysigt med ljus och sång i mörkret. Det är gott med fika.

Hur svårt kan det vara att låta alla vara med på sina villkor? Vi har ett helt gäng juliga karaktärer att välja mellan (lucia, tärnor, tomtar, pepparkaksgubbar, stjärngossar, vise män vad som) och det är ju trevligt om i alla fall en vill vara lucia. Sen måste det väl inte vara mer än så? Skit i kön eller skönsång och läggning och allt sånt där.
 
Hahaha i min hemby så va det inte den vackraste tjejen som blev Lucia, utan den med störst släkt som röstade :cool: det va så illa att när någon med stor släkt ställde upp så skippade de andra för de hade ändå ingen chans :nailbiting:

Gick själv i luciatåg ifjol.. vår lärare "tvingade" oss. Jag som slutade gilla Luciatåg som 10åring :cautious:
Så är det väl alltid. När vi fortfarande hade stort luciaspektakel med omröstning i Göteborg råkade vinnaren oftast vara medlem av Pingstkyrkan eller något annat med väldigt många medlemmar. Som röstade.

De sista åren med lucia fick man, om jag kommer ihåg rätt, rösta på sångröster. Inga bilder. Det var rätt smart.
 
Jag tycker lucia har alla förutsättningar för att bli en fantastisk (nygammal) tradition. Det är mysigt med ljus och sång i mörkret. Det är gott med fika.

Hur svårt kan det vara att låta alla vara med på sina villkor? Vi har ett helt gäng juliga karaktärer att välja mellan (lucia, tärnor, tomtar, pepparkaksgubbar, stjärngossar, vise män vad som) och det är ju trevligt om i alla fall en vill vara lucia. Sen måste det väl inte vara mer än så? Skit i kön eller skönsång och läggning och allt sånt där.
Jag älskar ljusen och sångerna men behöver inget utöver det, alltså inga karaktärer. En kör som sjunger vackert och håller ljus i handen räcker fint :D
 
Så är det väl alltid. När vi fortfarande hade stort luciaspektakel med omröstning i Göteborg råkade vinnaren oftast vara medlem av Pingstkyrkan eller något annat med väldigt många medlemmar. Som röstade.

De sista åren med lucia fick man, om jag kommer ihåg rätt, rösta på sångröster. Inga bilder. Det var rätt smart.
Just positionen Lucia går ju i stort sett ut på att stå och se vacker ut utan att svimma, så det är ett av ytterst få tillfällen jag kan tycka att det är befogat med utseende som kvalifikation. :p
 
Senast ändrad:
Förra året då jag var på julbord så var det luciatåg där. Gud bevare mig vad hemskt. Ett gäng unga tjejer som varken kunde texterna, sjunga rent eller hålla takten. Vad är egentligen det för tradition att hålla kvar vid?
Att man dessutom firar en fasansfull död för ett italienskt helgon gör det hela ännu mer underligt. Varför ska det "protestantiska" Sverige som enda land fira ett katolskt helgon? (Ja jag vet att det har med förkristna traditioner att göra)
Enligt mig har Lucia traskat ut ur stugorna mer eller mindre för gott. Det lär ha noll och intet med Muslimerna att göra utan det totala ointresse Svärjevännerna visar för att stödja traditionen genom att faktiskt traska iväg och fysiskt gå på det där Luciatåget.
 
Tråden påminner mig om en tjej jag umgicks med i ungdomen.
Om något var onödgit eller dåligt brukade hon fräsa - skicka den till rädda barnen så de blir ännu räddare.
Fina M-L. Hon dog av brusten kroppspulsåder i sömnen som nybliven mamma.
 
Jag tycker varken bu eller bä om traditionella luciatåg a'la svensk TV eller så, men om ungarna tycker att det är kul och mysigt är det väl trevligt, och glögg och lussebullar är aldrig fel.
Däremot är jag barnsligt förtjust i fåniga luciatåg till häst. Kusar i stjärngossestrut med öronhål är underbart, och snöspray för att göra pepparkakshästar! :heart
 
Den där ”dela kampanjen” cirkulerar här och där även i mitt flöde. Jag har problem med källan .

När jag bodde i USA och under många år jobbade hos ett svenskt företag med mångkulturell stab (men främst svenskar och amerikaner), fick vi sluta ha strutar på stjärngossarna, för många associerade vår svenska och rätt ”enskilda” tradition till KKK gällande de vita dräkterna och sen då själva strutarna. . Jag har respekt för det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp