Bukefalos 28 år!

Rädda oss från paragrafryttarna!

(Ridsport)
Politiker i miljö- och hälsoskyddsnämnden i Solna stad är oroade för att Djurskyddsmyndighetens förslag till nya bestämmelser för hästar om daglig frigång och begränsad tid för uppstallning i spilta kan medföra att många ridskolor i tätorter måste läggas ner och att många unga människor därmed riskerar att bli berövade en meningsfull och utvecklande fritidssysselsättning.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2
 
Sv: Rädda oss från paragrafryttarna!

Hmm..visst förstår jag att det kan vara svårt för tätortsridkolor att uppfylla de nya kraven. Men jag tycker att man måste insé att om hästarna inte har möjlihet att vistas ute så ska inte den ridskolan existera längre. Om de inte kan ändra på sina vanor. Hästar ska inte måsta stå inne nästan dynet runt bara för att barnen ska få rida!

Men självklart måset man ju kunna kompromissa och inte stirra isg blind på paragrafer. med god vilja och kommunikation går det mesta att lösa.
 
Sv: Rädda oss från paragrafryttarna!

Visst är det tråkigt att en del ridskolor ska behöva stänga ner.Säkerligen finns det en kompromiss som kan gå igenom.Själv är jag för att hästar ska ha så mycket utevistelse som möjligt!Spilta har jag aldrig ansett passar hästar,de behöver utrymme att kunna ligga ner så inte benen blir belastade och en hel del hästar tycker livet i spilta är tråkigt.De som kan stå i spilta och tycker om det säger jag inget om men de hästar jag har haft föredrog box/lösdrift med ordentlig ligghall.Hoppas det löser sig för alla parter.Vem gillar inte den där mysiga stämningen man fick då man kom till ridskolan/stallet?:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rädda oss från paragrafryttarna!

Visst är det bra att barnen och ungdomarna får möjlighet att rida, men prio ett i all hästverksamhet måste alltid ligga på hästarnas välmående! Kan man inte erbjuda hästarna daglig utevistelse, ja då anser jag att man inte bör hålla hästar just där.

Sen så behöver man kanske inte bomma igen alla ridskolor utan marker direkt utan ge dom några år på sig att lösa situationen.
 
Sv: Rädda oss från paragrafryttarna!

Håller med samtliga om att hästarnas välmående går absolut först. Det har sagts många gånger men är värt att upprepa: att rida är ingen rättighet!
Men ändå en stor eloge till politikerna i Solna som kämpar för att möjligheterna till ridning ska finnas kvar! Det är allt för ofta en lågprioritet.
 
Sv: Rädda oss från paragrafryttarna!

Men jag tycker att man måste insé att om pensionärerna inte har möjlihet att vistas ute så ska inte det hemmet existera längre. Om de inte kan ändra på sina vanor. Gamlingarna ska inte måsta stå inne nästan dynet runt bara för att ägarna ska få bättre avkastning!
 
Sv: Rädda oss från paragrafryttarna!

Nu känner jag mig otroligt otrevlig.
Jag har visserligen gnällt om lagen om ligghall om hästen är ute och avsaknaden av en lag som fastställer att en häst skall vara ute dagligen.
Men det måste finnas lite "space" för eventualiteter.

Vi får regler för hur länge hästar får vara ute, hur högt i tak det måste vara, vi får betala för att dom ska kolla så vi uppfyller kraven. Gör vi inte det så får vi betala ännu mer. Vi får regler om transportering, om vilket strö vi BÖR ha. Vi får regler om ligghallar, foderregister - som SKALL kompletteras med kvitton så vi inte luras. :eek: Vi får pekpinnar om överfodring med mineraler och jag vet inte allt... Ska man hårddra lagarna så får vi inte transportera vår sjuka häst till djursjukhuset, vi får inte låta vår häst stå i boxvila/spiltvila osv.osv.

Äh.... när får vi regler om vilken färg vi ska ha på vojlocken och vid vilken ålder en häst inte får ridas mer? När kommer lagen att en häst MÅSTE täckas vid dåligt väder, att den måste skos, att den MÅSTE klippas och hållas lindad om nätterna?

Visst är det bra att folk bryr sig.. men för F*N någon måtta får det väl vara på pekpinnarna? Folk använder väl ändå sitt sunda förnuft överlag eller?

Naej, jag vill inte ha en nisse som inte känner min häst till att bedömma huruvida hon MÅSTE stå ute si-och-så länge.. Vi har ligghall hemma som tur väl är, men en fråga till djurskydd - hur fanken ska jag förklara för mina hästar att det är synd om dom när dom inte går in i den om det regnar?

Nej, fanken. Ge hästorganisationerna mer pengar, stöd ridskolorna mer, supporta ryttarorganisationerna och håll kurser - men kom inte med fler korkade lagförslag.

Demonstrera någon?

Jag undrar vad kungliga stallet ska göra nu... tror inte det finns så attans många stora hagar i stockholm.. men jag kan ju ha fel..
 
Senast ändrad:
Sv: Rädda oss från paragrafryttarna!

Men jag tycker att man måste insé att om pensionärerna inte har möjlihet att vistas ute så ska inte det hemmet existera längre. Om de inte kan ändra på sina vanor. Gamlingarna ska inte måsta stå inne nästan dynet runt bara för att ägarna ska få bättre avkastning!

Värst vad du var ironisk nu då...
Klart att pensionärer också ska få komma ut om de vill det. Men nu diskuterar vi hästar här!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsporten från Hongkong direktsänds i SVT från alla de stora klasserna...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Basen i en bra foderstat är som alla känner till ett bra grovfoder. Ett bekymmer med högpresterande hästar är att de ibland...
Svar
1
· Visningar
834
Senast: Ylva86
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Körsporten fick sju svenska mästare efter att söndagens precisionskörning mellan portar avslutat årets mästerskap...
Svar
0
· Visningar
986
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Med början i dag, onsdag, och final på söndag, håller Dansk Varmblod en stor utställning på Vilhelmsborg. Uppskattningsvis...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp