Tack för alla svar, har ingen möjlighet till att rida på någon storhäst. Jag har pratat med dom på gymnasiet och dom har många som blivit lite rädda och dom vill väldigt gärna hjälpa mig. Det blir nog att jag börjar där😊
Härligt att höra! Stort lycka till!

Själv har jag enbart ridit islandshästar de senaste 25 åren så man måste verkligen inte rida "stora bruna" om man inte vill. Och även om mitt val till största delen har med kärleken till just islandshästen att göra, så har det faktiskt också lite med min egen säkerhet att göra. Jag känner mig klart bekvämare med att hantera islandshästar från marken, de är både mindre och oftast rätt coola i hanteringen. Även min dotters unga hingst som är ett litet krutpaket att rida är väldigt snäll att hantera på ett sätt jag inte upplevt hos stora hästar av halvblodstyp. Och i ridningen är det mer "full fart rakt fram" och mindre bock och studs och nervighet. Allt enligt min erfarenhet (15-20 år med ponny och storhäst, 25 år med islandshäst).
 
Jag associerar de större hästarna 170+ som de tryggaste pga ridskoleridning där det varit så i min erfarenhet med de största att de har varit väldigt trygga och stabila. Samma i hantering. Lite mer humör och bus på ponnysarna.
 
Jag associerar de större hästarna 170+ som de tryggaste pga ridskoleridning där det varit så i min erfarenhet med de största att de har varit väldigt trygga och stabila. Samma i hantering. Lite mer humör och bus på ponnysarna.
Svarar dig men det är egentligen svar till flera som skrivit här i tråden. Som jag uppfattar ts (vilket såklart kan vara fel) så gäller frågeställningen inte storhäst vs ponny utan storhäst vs islandshäst. I min värld är det stor skillnad på ponnyer och islandshästar vad gäller lynne, hantering och ridning (i den mån man kan generalisera - ponnyer är ju många olika raser)
 
Svarar dig men det är egentligen svar till flera som skrivit här i tråden. Som jag uppfattar ts (vilket såklart kan vara fel) så gäller frågeställningen inte storhäst vs ponny utan storhäst vs islandshäst. I min värld är det stor skillnad på ponnyer och islandshästar vad gäller lynne, hantering och ridning (i den mån man kan generalisera - ponnyer är ju många olika raser)
Ja jag kanske missuppfattade och tog det mer att handla om huruvida storhästar generellt är farliga och jag har inte upplevt det så. Jag har inte erfarenhet av islandshästar mer än på turridning på några snälla & pigga hästar så kan inte säga något där om jämförelse.

Att jag nämnde ridskoleponnysar var mer för att säga att på ridskolorna jag ridit på så kunde det vara så att man behövde se upp för lite hyss på dom men inget sånt på de största hästarna. Nuvarande ridskola har dock unghästar och då kan det hända lite grejer men rädda ryttare sätts inte på unghästarna.
 

Liknande trådar

Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 064
Senast: Sesca
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 746
Senast: sorbifolia
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 431
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp