Räkinspiration, recept och idéer!

Brukar steka finhackad vitlök, charlottenlök, chili efter behag i smör, hälla på en skvätt vin, eventuellt lite grädde men går bra utan, salt peppar och sedan dill och sist i med räkorna så att de inte blir sega. Serveras med pasta. Väldigt gott! Fungerar också väldigt bra till havskräftor
 
Jag brukar fräsa ihop lök och paprika med creme fraiche chili/paprika, i med räkor och ha pasta till. Min favoritsnabbmat.
 
Bara räkor, egengjord aioli, pain riche och lite småplock till, typ kronärtskocka när det är säsong, småtomater, lite ostpaj.

I fredags gjorde vi rårakor som toppades med gräddfil, finhackad rödlök, rom, citron, dill och massa räkor!
 
Jag brukar göra en "räkgryta med saffran". Finns i en vintervariant och en "sommar/höst" variant.

I grunden är det en grönsaksgryta med lika del lök och fänkål som får fräsa i i olivolja tills det blir ett uns karamelliserat, då tillsätts saffran och finhackad vitlök, som rörs runt för att aktivera smakerna, och så på med en fiskbuljongtärning (eller fond) och ca 1,5 dl vitt vin. Så på med en burk hela tomater av god kvalitet, salt, svartpeppar från kvarn, hackad persilja (torkad eller fryst är OK), och för den som gillar "lite starkt" lite chili flakes. Låt koka ihop ca 10 minuter med tomaterna om de är från burk. Smaka på slutet, eventuell kan man vilja balansera smaken med lite pressad citron, mer salt eller peppar, eller kanske lite tomatpuré.

Lägg i skalade räkor utan att det kokar något mer, annars krymper räkorna och blir hårda. Ät med ris eller gott bröd.

När det är säsong för "färska svenska eller egna grönsaker", så brukar jag ha i halvmånar av squash som jag först brynt i olivolja, och använda färska tomater istället för burktomater. De färska tomater kan behöva lite mer koktid, samt oftast en klick tomatpuré. Ibland har jag haft i olivoljestekt aubergine också.
 
Förrätt med räkor diverse exotiska frukter + grönsaker i tärningar, tex kivi, gurka, vindruva, äpple osv. Gör en vinägrett med olja, chili, vitlök. Blanda allt och lägg i glas på fot. Kan varieras beroende på vad man gillar och har hemma.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Åh, mamma gjorde alltid en currysås med räkor när vi var små. Har gjort den själv några gånger och det är världens enklaste.

Fräs hackad lök, på med curry, salt och peppar och bottenred med mjöl. Häll på grädde och ev mjölk. Koka en stund och sen i med räkor precis innan det kokat klart.

Serveras till pasta. Måste laga den snart! :d
 
Världens godaste matiga soppa:
Några rivna morötter
En ask kavli räkost
2dl créme fraîches
En buljongtärning
1 liter vatten
Koka ihop och i slutet öser du i alla räkor du vill ha :)
 
Räkor, avokado och koriander (samt färsk chili om man vill) , pressa över lime, salta och peppra :d Kan drygas ut med sallad av valfritt slag.
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 751
Senast: Mirre
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 397
Senast: Ajda
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 708
Senast: Lyckan i Halland
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 018
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp