Räkna om analys för nöt till häst

Jfrelin

Trådstartare
Vår bonde har råkat ta en analys för nöt istället för till häst. Kan någon hjälpa mig att räkna om analysen till häst? Har försökt googla men då det var 17 år sen jag slutade gymnasiet så är inte min formelräkning vad den borde vara :)
Dessutom när jag räknar så får jag ett horribelt smrp g /kg TS. Jag får det till 25 och börjar typ gråta om det stämmer.....

TS 88,2
Råprotein 60 g/kg TS
Socker 176 g/kg TS
NDF 608 g/kg TS
Omsättbar energi OE (nöt) 9,4 MJ/kg ts
CA 2,2 g/kg TS
P 1,6 g/kg TS
K 16 g/kg TS
Mg 0,71 g/kg TS
Na 0,16 g/kg TS
S 0,9 g/kg TS

sen kommer en massa jag fattar nada av :p
AAT 67 g/kg TS
PBV -54 g/kg TS
EPD 80%
Effektiv råprotein 48 g/kg TS
EFD 43,3%
Effektiva fibrer 263 g/kg TS

Stort tack om det är någon som orkar hjälpa mig eller kan förklara hur jag ska räkna.
 
@twiga Tack! Åh vad less jag blir. Vår bonde brukar aldrig ha dåligt protein. Jag brukar kunna fodra med endast hö men det går ju inte nu. Suck. Vilken miss han gjort i år.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått min första hö ensilage analys, har svårt att tolka den, finns säkert många experter som kan hjälpa mig med detta här :-) ...
Svar
7
· Visningar
2 154
Senast: mackan
·
Foder & Strö I mina analyser på hösilage finns det två olika värden för MJ respektive smbpr. Vilket ska man räkna på i foderstaten? Såhär ser det ut...
Svar
4
· Visningar
843
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
852
Senast: Korven
·
Foder & Strö Vad skulle ni som är kunniga på analysrapporter säga om de här värdena? TS 64,3 Omsättbar energi till häst 6.0 Smältbart råprotein 21...
Svar
6
· Visningar
1 320
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp