Räkna ut kaloriintag?

Acto

Trådstartare
Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag baserat på hans foder. Han äter Emmzo Spannmålsfritt helfoder nöt. Jag får erkänna att jag känner mig helt lost. Jag tänker att man först räknar ut antal kalorier (kilokalorier) per 100 gram och därefter använder det för att räkna ut vad det blir för Ascot baserat på mängden han äter. Men hur man räknar ut detta baserat på innehållsförteckningen går jag helt bet på. Någon som kan ge någon input eller vet någon sida som förklarar hur man räknar ut kalorier i mat/hundmat?

Jag har mailat fodertillverkaren men misstänker att det kan dröja med att få svar eftersom det är sommartider.

Innehållsförteckningen för fodret är följande:
Innehåll: 100%Svenska råvaror, Nötkött 66%, Potatisfibrer, Betfibrer, Mineraler, Kalk och Vitaminer.

Näringsvärde/100 g
Protein 17,4%
Smältbar protein 11,35%
Fett 9,40 %
NFE 18,2%
Växttråd 1,6%
Aska 1,6%
Kalcium 0,5%
Fosfor 0,4%

Tillsatta vitaminer/kg
A 4000IE
D 800 IE
D3 1000IE
E 30 mg
B1 0,5 mg
B2 0,2 mg
B6 2,0 mg
B12 0,015 mg
C 20,0 mg
K3 2,0 mg
Niacin 15,0 mg
Kolin 80,0 mg
Folinsyra 0,04 mg
Biotin 0,15 mg
Pantotensyra 6,0 mg

Mineraler/kg
Koppar 1,4 mg
Kobolt 0,08 mg
Mangan 4,0 mg
Zink 10,0 mg
Selen 0,06 mg
Jod 0,3 mg
Socker 2,0 mg
Kalcium,Ca 0,09 mg
Kalium,K 1,2 mg
NDF 3,0 mg
Kalkstensmjöl 29,0 mg
 
Baserat på mina kunskaper i foderstat för häst så.... ;)
Det är väl egentligen bara fettet du behöver räkna som kalorier, dvs energi??
 
Man måste veta exakt mängd av alla ingredienser för att kunna räkna ut ett hyfsat exakt kcalinnehåll/100 g.

Men 100 g nötkött är 250 kcal, 100 g fett är ca 350 kcal, potatis 79 kcal/100 g, betor 43 kcal/ 100 g.
Gissar att potatis/betfibrer ligger nånstans lika.
Sen får man räkna ut kcal per % för varje sak.
 
Man måste veta exakt mängd av alla ingredienser för att kunna räkna ut ett hyfsat exakt kcalinnehåll/100 g.

Men 100 g nötkött är 250 kcal, 100 g fett är ca 350 kcal, potatis 79 kcal/100 g, betor 43 kcal/ 100 g.
Gissar att potatis/betfibrer ligger nånstans lika.
Sen får man räkna ut kcal per % för varje sak.
Ok tack! Då behöver jag alltså mer information från fodertillverkaren: Får hålla tummarna att dom har någon som kan svara nu under juli.
 
Ok tack! Då behöver jag alltså mer information från fodertillverkaren: Får hålla tummarna att dom har någon som kan svara nu under juli.
Ja, iaf när det kommer till just fibrerna. Dels har ju bet-typ viss betydelse och sen vet man ju inte hur mycket kcal som finns kvar från huvudråvaran. Kan vara allt eller mycket lite beroende på hur de framtagit dem, men kcal i fett och kött är som jag skrev.
 
Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag baserat på hans foder. Han äter Emmzo Spannmålsfritt helfoder nöt. Jag får erkänna att jag känner mig helt lost. Jag tänker att man först räknar ut antal kalorier (kilokalorier) per 100 gram och därefter använder det för att räkna ut vad det blir för Ascot baserat på mängden han äter. Men hur man räknar ut detta baserat på innehållsförteckningen går jag helt bet på. Någon som kan ge någon input eller vet någon sida som förklarar hur man räknar ut kalorier i mat/hundmat?

Jag har mailat fodertillverkaren men misstänker att det kan dröja med att få svar eftersom det är sommartider.

Innehållsförteckningen för fodret är följande:
Innehåll: 100%Svenska råvaror, Nötkött 66%, Potatisfibrer, Betfibrer, Mineraler, Kalk och Vitaminer.

Näringsvärde/100 g
Protein 17,4%
Smältbar protein 11,35%
Fett 9,40 %
NFE 18,2%
Växttråd 1,6%
Aska 1,6%
Kalcium 0,5%
Fosfor 0,4%

Tillsatta vitaminer/kg
A 4000IE
D 800 IE
D3 1000IE
E 30 mg
B1 0,5 mg
B2 0,2 mg
B6 2,0 mg
B12 0,015 mg
C 20,0 mg
K3 2,0 mg
Niacin 15,0 mg
Kolin 80,0 mg
Folinsyra 0,04 mg
Biotin 0,15 mg
Pantotensyra 6,0 mg

Mineraler/kg
Koppar 1,4 mg
Kobolt 0,08 mg
Mangan 4,0 mg
Zink 10,0 mg
Selen 0,06 mg
Jod 0,3 mg
Socker 2,0 mg
Kalcium,Ca 0,09 mg
Kalium,K 1,2 mg
NDF 3,0 mg
Kalkstensmjöl 29,0 mg
Jättekonstigt att tillverkaren inte deklarerar den omsättbara energin. Den brukar stå i kcal eller kj per gram eller kilo.
För att räkna ut hundens energibehov (kcal) i vila tar du vikten i kg * 30 + 70.
 
Jättekonstigt att tillverkaren inte deklarerar den omsättbara energin. Den brukar stå i kcal eller kj per gram eller kilo.
För att räkna ut hundens energibehov (kcal) i vila tar du vikten i kg * 30 + 70.
Visst är det! När veterinären bad mig räkna ut detta och återkomma med det tänkte jag att det inte skulle vara svårt utan framgå av näringsförteckingen som kcal per 100 g eller liknande.
Tack för formen!
 
Senast ändrad:
Jättekonstigt att tillverkaren inte deklarerar den omsättbara energin. Den brukar stå i kcal eller kj per gram eller kilo.
För att räkna ut hundens energibehov (kcal) i vila tar du vikten i kg * 30 + 70.
Oj, hur räknar man då ut behovet vid ansträngning? Enligt det skulle mina behöva 790 kcal som basnivå, och under högsäsong äter de lätt 5000 kcal utan att öka i vikt!
 
Oj, hur räknar man då ut behovet vid ansträngning? Enligt det skulle mina behöva 790 kcal som basnivå, och under högsäsong äter de lätt 5000 kcal utan att öka i vikt!
Beror väl på hur mycket de anstränger sig 😄 Nej då, det finns säkert riktlinjer att gå efter.
Jag har mer koll på hur man räknar när hunden är sjuk 😆
 
Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag baserat på hans foder. Han äter Emmzo Spannmålsfritt helfoder nöt. Jag får erkänna att jag känner mig helt lost. Jag tänker att man först räknar ut antal kalorier (kilokalorier) per 100 gram och därefter använder det för att räkna ut vad det blir för Ascot baserat på mängden han äter. Men hur man räknar ut detta baserat på innehållsförteckningen går jag helt bet på. Någon som kan ge någon input eller vet någon sida som förklarar hur man räknar ut kalorier i mat/hundmat?

Jag har mailat fodertillverkaren men misstänker att det kan dröja med att få svar eftersom det är sommartider.

Innehållsförteckningen för fodret är följande:
Innehåll: 100%Svenska råvaror, Nötkött 66%, Potatisfibrer, Betfibrer, Mineraler, Kalk och Vitaminer.

Näringsvärde/100 g
Protein 17,4%
Smältbar protein 11,35%
Fett 9,40 %
NFE 18,2%
Växttråd 1,6%
Aska 1,6%
Kalcium 0,5%
Fosfor 0,4%

Tillsatta vitaminer/kg
A 4000IE
D 800 IE
D3 1000IE
E 30 mg
B1 0,5 mg
B2 0,2 mg
B6 2,0 mg
B12 0,015 mg
C 20,0 mg
K3 2,0 mg
Niacin 15,0 mg
Kolin 80,0 mg
Folinsyra 0,04 mg
Biotin 0,15 mg
Pantotensyra 6,0 mg

Mineraler/kg
Koppar 1,4 mg
Kobolt 0,08 mg
Mangan 4,0 mg
Zink 10,0 mg
Selen 0,06 mg
Jod 0,3 mg
Socker 2,0 mg
Kalcium,Ca 0,09 mg
Kalium,K 1,2 mg
NDF 3,0 mg
Kalkstensmjöl 29,0 mg
Om jag inte minns fel från Marie Sallanders bok Hundmat så kan man räkna ut energiinnehåll om man lägger ihop det som ger energi i fodret, i det här fallet smb protein + fett + NFE (som är smältbara kolhydrater, pektiner osv).

Protein (4 kcal/g) = 45,4 kcal
Fett (9 kcal/g) = 84,6 kcal
NFE (4 kcal/g) = 72,8 kcal.

I 100 g foder borde det då vara runt 202,8 kcal. Vilket är rätt rimligt för ett färskfoder.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 037
Senast: isafore
·
Övr. Hund Jag får hem min nya familjemedlem om knappt två veckor och funderar över foder. Jag är ju minst sagt jättenöjd med färskfoder till min...
Svar
8
· Visningar
2 568
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 182
Senast: traff
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 010
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp