Rätt eller fel av stallägaren?

C

CrazyGirl

Jo har en fråga angående när man är inhyrd i ett stall osv.
Jag står inhyrd med två hästar i ett litet stall, bara jag som är inhyrd där.
Sen är det stallägarens häst där.

Jo det är så att min kompis skulle tävla stallägarens häst idag.
Och sen skulle en häst ifrån andra stall som ligger 5 min ifrån de jag står i.. också tävla.
och dom två hästarna skulle åka i samma transport, och min kompis sa att dom skulle släppa ihop hästarna några dagar innan.
uppe vid vårat stall, i en hage eller i andra stallet.
och jag sa åt henne, att stänga in mina två hästar nere i sommarhagen, pga av att jag har två skadade. dom får gå i stor hage, bara dom inte springer för mycket. man kan ju inte säga åt dom att dom inte får springa, men dom ska ju intr stressa upp sig i onödan. Sällan dom gör de, bara allt är som vanligt.
men i allafall, så har stallägaren och min kompis inte sagt något till mig.. om något ihop släpp.
så jag trodde dom släppte ihop hästarna i boxarna, eller i andra stallet.. och att dom i såfall stängd tråden i sommarhagen, så mina inte blev inblandade.
men när jag kommer idag, så är tråden öppen.. mina går o betar lugnt, och det är jätte stökigt i stallet. Hm :confused:
dom hade åkt iväg o tävlat, som dom skulle.
jag tänkte okej, hade fråga min kompis i torsdag om dom skulle släppa ihop hästarna.
hon bara njae, det blir nog inte så.. dom får bekanta sig i boxarna innan vi åker på lördag.
jag bara okej bra då vet jag.
hör av dig om det blir ändrat, skicka sms eller något o glöm inte stänga in mina hästar.

idag kommer jag ut, allt är ju som vanligt förut i stallet.. men men.
får sen veta på eftermiddagen, av hon som har andra hästen som skulle släppas in där.
att hon stått där hela natten sen igår, och att mina gått i hagen brevid, att min ponny varit på väg o spränga tråden hm.. hundra gånger.
stallägaren,jag och mina kompisar vet hur han är.. och många fler.
och han är alltså skadad i frambenen. :/
jag blev fly förbannad, o frågade varför dom inte stängt in mina i sommarhagen där dom har mat o vatten hon bara..
Näe men vi gav dom hö, men bara ena som va lugn. :O
Stoet, va lugn.. som vanligt.
Men vallacken, blir lite pojkig när han inte får träffa o nosa på andra ston osv.
detta va ett sto!!

sen så berättar hon även, att stoet ska gå där tills imorgon..
och att dom inte stängt in mina yttligare igen i sommarhagen, utan att dom kan hälsa på varandra mellan tråden osv. ingen el på heller. :/
funkar inte för tillfället.
fick veta de efter jag varit där.
och att ponnyn yttligare, blivigt som galen, galoppera runt o varit nära på att gå omkull.
får inte tag i stallägaren, eller min kompis.
är detta mitt fel ? :S
är det jag som gjort de, o gett fel info.
Eller är det stallägaren, som gör fel.. som inte informerar mig om att det ska komma en ny häst o står där ett par dagar?
när dom vet hur ponnyn är?
jag har fått höra massor av stallägaren, att jag är larvig.
men han stegrar, galopperar o är på väg o gå omkull..
och jag har han enbart på foder, så han är inte min på så sätt.

nu har han äntligen lugnat sig, och går lugnt nere i sommarhagen.
men jag har ju ingen aning hur passa mycket han stressat upp sig osv, igår.. och innan han lugna sig o börja gå i sommarhagen idag? :S
ska man inte som stallägaren informera den som har sina hästar inhyrda där, o dessutom veta att båda går med frambens skada? :S
 
Sv: Rätt eller fel av stallägaren?

Du är inte larvig! Jag hade också blivit flyförbannad!
 
Sv: Rätt eller fel av stallägaren?

Nä, du är ABSOLUT inte larvig. Usch, jag hade skällt ut både kompis och stallägare!
Tänk om det hade vart hennes hästar som stått med skadade framben. Då hade det säkerligen vart noggrant och stänga in hennes hästar!
 
Sv: Rätt eller fel av stallägaren?

åh, vad skönt.
har suttit med gråten i halsen sen jag fick veta detta.
tänkte, nej gud är jag så här larvig verkligen. :/

jag är så jävla rädd, att båda är mer skadade nu. :/
tänk om han hade kommit in i hagen, o skadat stoet eller hon han?
vem hade blivigt den som fick betala för allt då ? :S
de stoet, är jätte sparkig av sig.
jag skulle rida med henne en dag, på stoet jag har.
och de gick inte så bra, minsta lilla vi närma oss, om vägen va lite smal.. eller så.. fick nästan ha en häst i mellan för att det skulle gå.
vad ska jag göra? :/
om ponnyn blivigt värre i sina framben och är halt, okej.
kan det ha hänt, även om dom inte gjort så här.
men han har gått som ett lamm i hagen, sen vi var på kliniken.
och att stänga in han i box, eller sjukhage.. hade han bara blivigt mer stressad.
och troligen hade han överbelasta benen jätte mycket, sa vetrinären.
Mår inte bra, är orolig, besviken och arg..
Hur kan man göra så i mot sin kompis och inhyrd, när dom veta att hästarna är skadade? :O :( denna besvikelse är enormt stor nu..
med tanke på att, dom vet vad jag gick igenom för 8 månader sen.
då avliva jag min egna häst pga av knä skada.. :( en jätte svår skada. usch. :/ vad ska jag säga o göra ?
ska återkomma till stallägaren imorgon.. klart en ursäkta ska va på sin plats.
 
Sv: Rätt eller fel av stallägaren?

PS: glömde skriva de.. att min kompis, syster gav min två pållar "hö".. trotts att dom har massor mat.
och om vi tar hö, måste vi betala de pga av att det inte finns så mycket hö o köpa, det har varit så dåligt i år.
jag vägrar betala för de höet min kompis, syster gett mina två.
när jag inte bett dom ge dom något hö!..
han har inte sagt till mig, att jag ska betala..eftersom jag inte fått tag i han. men enligt den jag hörde detta av, ska jag få betala de höet. :O jag har stått i detta stall i över 1 år, och har fått tagit hö o allt förut, om det vore så utan o betala extra på sommaren.
då jag redan betalar, och dom har så himla mycket mat, då dom bara är tre hästar i hagen.. o det räcker till många fler..

besviken & ledsen är bara förnamnet.. :/
funderar på att flytta, efter allt detta som händer nu..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 103
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 693
Senast: Shixle
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 091
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 688
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp