Bukefalos 28 år!

rättuppståend?

HH_gullet

Trådstartare
Hej!
tänkte om ni kunde hjälpa mig med lite tips för jag står helt still! min häst bara river rättuppstående jag vet inte hur jag ska få han sluta 5 av 10 river han på en hoppträning. Han har aldig rivit en oxer eller nått sånt, och det spelar ingen roll om hindet är 50 eller 110, och det roliga är att om man hoppar en banna börjar med en oxer och sen rättupp. så river han rättupp. och det är samma sak om man vänder upp det, hoppar rättuppstående först sen oxer han river rättuppstående en då,

Jag tror jag har provat det mesta men att lära han att ha boots på fram,
lagt ut en bom framför hindret
lagt nått skrämade under (vilket han inte bryr sig om) som vattenmatta eller presening eller höbalar eller plank river en då 5 av 10 gånger,
även om jag trav hoppar så kan han riva,
hjälper inte om jag smakar eller slår till med spöet,
han gör även samma sak i lösoppning,
Vad ska jag göra för han ska sluta?

Även när jag tävlar så river han så kommer aldrig runt en banna utan 4 fel, Vad ska jag göra? någon som har ideer, det känns som min tränare har slut på ideer, :)
 
Sv: rättuppståend?

Byt tränare, det är inte fel på hästen utan ridningen. Det är du som ryttare som ska lägga hästen i en bra o i "rätt" galopp för att klara olika typer av hinder.
 
Sv: rättuppståend?

jag tycker jag har en bra galopp och kommer bra på hindera och allt men endå så river han, har provat flera olika tränare, men det hjälper inte,
Men om jag rider så fel skulle han inte riva oxrarna med då?:crazy:
 
Sv: rättuppståend?

oxrar är lätta att hoppa, hur långt ut rullar du mark bommen? kan kanske fungera om du rullar ut den en 50cm så avstampet kommer längre ifrån hindret.
hur blir det när ni hoppar gymnastik hinder som 5 1/2 an? river han ändå?
 
Sv: rättuppståend?

Jag bruke dra ut den ca 30 till 40 cm men det hjälper inte så mycket även travbom före hindret eller en galoppbom,
Han river även 5, ½ och stut är han väl lite bättre på men han river där med så vet inte riktigt vad jag ska göra, och alltså det kvittar ju om det är bara 50cm ska kan han riva och detta är en häst på ca 165cm, :grin:
 
Sv: rättuppståend?

Jag ska vara lite fräck och fråga hur hopptekniken ser ut för övrigt? Har den här hästen verkligen talang för att hoppa? Om den inte rättar sig med träning (samling, korta avstånd, hoppning ur skritt på låga höjder tex) så undrar jag om den inte borde slippa hoppa? Idag har aveln gått så långt att de flesta är naturhoppare (om det inte är någon annan ras än halvblod?), om de avlats för hoppning. Förr (läs 40-70-tal) var det vanligare med de här problemen - och man löste det med barrering - att med smärta få hästen att lyfta sina framben och ha respekt för bommarna. (vilket är väldigt förbjudet och djurplågeri)
På din beskrivning ser jag framför mig en häst som är väldigt nonchalant, med dålig frambensteknik som däremot kan hoppa utifrån och långt, i ett högre tempo (vilket nästan alla hästar kan) - många fullblod som gått steeplechase beter sig så och nästan omöjliga att skola om.
Om hästen däremot har en strålande teknik vid löshoppning så sitter problemet hos ryttaren eller utrustningen. Men jag förstår det som att den här hästen river rättupp jämt, även vid löshoppning?
Fundera på om hästen verkligen motsvarar dina förväntningar, och lägg inte ned massor med arbete på en häst som kanske inte har förutsättningarna. Jag låter kanske lite krass - men hästen kanske har det roligare som dressyrhäst?
 
Sv: rättuppståend?

Ja han kanske inte är avlad till att hoppa men det jag gör är mest hobby ridning, jag tycker att hon hoppar ganska bra språng, har med sig ryggen och bennen fast kan vara lite ojämn fram ibland men jag tror att han är lite nonchalant, och så men jag vet inte,
Vi kanske får bli dressyr ryttare i stället, eller nått ;)
 
Sv: rättuppståend?

Om du lägger tex en handuk över hindret då, låt det vara 50 cm men lägg över saker, typ jacka, lakan osv...
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 367
Senast: Mabuse
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
10 050
Senast: bollen__
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 317
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 658
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp