Rage walker

En del korsningar visar grönt för både bilisten och de gående samtidigt. En del verkar inte alltid vara så medvetna om det. Som bilist gäller det att ha koll och speciellt om det står folk på övergångsstället.
Så är det jämt tycker jag. Så dom bilister som ska svänga kör över övergångsställ där gående har grönt som ska rakt framåt.
 
Ok. Jag själv smyger sakta ut i sånna korsningar och fortsätter kolla noga så OM någon går där som man missat så ska de inte känna sig hotade sas av bilen och det ska vara lätt att stanna i god tid.

Det är ju så man ska göra, men jag har varit med om att trots smygande så dyker det helt plötsligt upp nån som hamnat bakom stolpen/spegeln.
Som sagt, påstår inte att det är så här.
 
Ja, gillar inte sådanna korsningar. Ofta är det dessutom inte jättebra sikt även i en vanlig bil.
Hur tycker du en vanlig fyrvägskorsning med övergångsställen ska konstrueras med avseende på trafikljusen? Ska det vara rött för alla bilister medan fotgängare går över? I så fall får du som fotgängare vänta en kvart mellan övergångsställe 1 och 2, om du ska diagonalt över korsningen.
 
Det är ju så man ska göra, men jag har varit med om att trots smygande så dyker det helt plötsligt upp nån som hamnat bakom stolpen/spegeln.
Som sagt, påstår inte att det är så här.

Jag tycker tyvärr att många bilister gör precis tvärt om. Kollar lite halvhjärtat, tar för givet att det var fritt och sen gasar snabbt igenom innan någon kommer så att de ska slippa stanna.
 
Ja, gillar inte sådanna korsningar. Ofta är det dessutom inte jättebra sikt även i en vanlig bil.
Det är helt obegripligt att de finns. Jag tycker nog inte bara att de är vanliga utan att det praktiskt taget i 90% av fallen är grönt för högersvängande bilar och gångtrafikanter och cyklister samtidigt.

Jag blir mer och mer förbryllad. I USA har jag hört ryktas att man får svänga höger ibland även om det är rött för dem som kör rakt fram. Vilket vore fantastiskt att kunna få köra när det är rött för gångare och cyklister.

Vi har en korsning på väg från jobbet med cykelväg och gångväg och högersväng för bil, med dålig sikt pga högt staket mellan bilfil och cykelväg. Skulle kännas hundra gånger säkrare att få köra höger där när det är rött rakt fram än när det är grönt för cyklister och gångtrafikanter.

Dvs först är det rött rakt fram och högersväng för dubbelfilig bilväg, (där högersvängen har egen fil), gångare och cyklister.

Sedan slår det om till grönt för gångare, bilar rakt fram, cyklister och högersvängande bilar. Dvs gångarna och cyklisterna får aldrig grönt om inte även högersvängande bilar har grönt.
 
Hur tycker du en vanlig fyrvägskorsning med övergångsställen ska konstrueras med avseende på trafikljusen? Ska det vara rött för alla bilister medan fotgängare går över? I så fall får du som fotgängare vänta en kvart mellan övergångsställe 1 och 2, om du ska diagonalt över korsningen.

Jäklar vad långa intervaller ni har. Här är dom knappt 2 min, ofta kortare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 905
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp