Rage walker

C är den vid bakrutan på en sedan. Jag vet att jag får in en hel lastbil bakom ena ytterspegeln på min buss, skitläskigt är det. Men det är ju inte säkert att så var fallet här, det finns gott om idioter i trafiken.
Bakom speglarna på min lastbil kan det gömmas en hel långtradare på 24m eller 25,25m, ogillar de döda vinklarna och gör mitt bästa för att se runt dom, men inte alltid det lyckas. Lika obehagligt varje gång det dyker upp ett fordon som från ingenstans.
 
Tja, nog för att det händer att jag cyklar mot rött när det inte finns någon trafik, men att trafiksignalerna inte fattar att det kommer en cyklist. Men jag cyklar varken på någon eller skäller på folk. Etc
Här får oftast cyklisterna grönt automatiskt. Medans gående måste trycka på knappen. Har ni sensorer för lysena till cyklisterna.
Jag kan gå mot rött oxå, men då kollar jag så klart noga först så det inte kommer nån.
 
Jäklar vad långa intervaller ni har. Här är dom knappt 2 min, ofta kortare.
Jag tror inte du förstod vad jag menade.
Det som det bads om var följande ljussignalssekvens:

A) Alla gångare har rött, alla bilar i öst/västlig riktning får åka rakt fram och svänga höger.
B) Alla gångare har rött, alla bilar i öst/västlig riktning får svänga vänster.
C) Alla gångare har rött, alla bilar i nord/sydlig riktning får åka rakt fram och svänga höger.
D) Alla gångare har rött, alla bilar i nord/sydlig riktning får svänga vänster.
E) Alla bilar har rött, alla gångare har grönt. Gångaren hinner över en väg.

så repeterar vi:
A) Alla gångare har rött, alla bilar i öst/västlig riktning får åka rakt fram och svänga höger.
B) Alla gångare har rött, alla bilar i öst/västlig riktning får svänga vänster.
C) Alla gångare har rött, alla bilar i nord/sydlig riktning får åka rakt fram och svänga höger.
D) Alla gångare har rött, alla bilar i nord/sydlig riktning får svänga vänster.
E) Alla bilar har rött, alla gångare har grönt. Gångaren i vårt exempel hinner över väg nummer två.

Jag lovar dig att detta kommer åtminstone kännas som en kvart.
 
Bakom speglarna på min lastbil kan det gömmas en hel långtradare på 24m eller 25,25m, ogillar de döda vinklarna och gör mitt bästa för att se runt dom, men inte alltid det lyckas. Lika obehagligt varje gång det dyker upp ett fordon som från ingenstans.
Det finns ju hjälpmedel för det, t.ex. fresnel lens som har använts mycket i andra länder. Hade tyckte det var skitläskigt med så dålig sikt!
 
Hur tycker du en vanlig fyrvägskorsning med övergångsställen ska konstrueras med avseende på trafikljusen? Ska det vara rött för alla bilister medan fotgängare går över? I så fall får du som fotgängare vänta en kvart mellan övergångsställe 1 och 2, om du ska diagonalt över korsningen.
Tunnel :idea: :rofl:
Nä men tycker att är det grönt för fotgängare så är det bara de som ska ha grönt på korsningar med sämre sikt.
 
Jag tror inte du förstod vad jag menade.
Det som det bads om var följande ljussignalssekvens:

A) Alla gångare har rött, alla bilar i öst/västlig riktning får åka rakt fram och svänga höger.
B) Alla gångare har rött, alla bilar i öst/västlig riktning får svänga vänster.
C) Alla gångare har rött, alla bilar i nord/sydlig riktning får åka rakt fram och svänga höger.
D) Alla gångare har rött, alla bilar i nord/sydlig riktning får svänga vänster.
E) Alla bilar har rött, alla gångare har grönt. Gångaren hinner över en väg.

så repeterar vi:
A) Alla gångare har rött, alla bilar i öst/västlig riktning får åka rakt fram och svänga höger.
B) Alla gångare har rött, alla bilar i öst/västlig riktning får svänga vänster.
C) Alla gångare har rött, alla bilar i nord/sydlig riktning får åka rakt fram och svänga höger.
D) Alla gångare har rött, alla bilar i nord/sydlig riktning får svänga vänster.
E) Alla bilar har rött, alla gångare har grönt. Gångaren i vårt exempel hinner över väg nummer två.

Jag lovar dig att detta kommer åtminstone kännas som en kvart.

Då läste vi olika, jag läste att gående skulle ha rött när bilisterna har grönt och vv. Inte att alla bilar åt alla håll skulle ha grönt innan gående får det. Finns ingen anledning att ha det som du skriver ju, låt bilar köra rakt fram och svänga höger medan gående har rött, låt alla bilister få grönt medan gående har rött. Låt bilister från höger och vänster åka, medan gående har rött. Bilisterna får rött, gående får grönt. Låt bilister svänga vänster, gående har rött. Låt bilisterna få grönt, gående har rött. Osv.
 
Det finns ju hjälpmedel för det, t.ex. fresnel lens som har använts mycket i andra länder. Hade tyckte det var skitläskigt med så dålig sikt!
Finns inget hjälpmedel som tar bort den här döda vinkeln, möjligtvis en liten kamera på andra sidan av spegeln. Bakåt ser jag bra, har vindvinkelspegel också och speglarna är det enda jag har för att se bakåt. Så ser ej heller vad som är precis bakom heller.
 
Tunnel :idea: :rofl:
Nä men tycker att är det grönt för fotgängare så är det bara de som ska ha grönt på korsningar med sämre sikt.
Tunnel eller bro är helt riktigt mycket säkrare än att korsa väg i samma plan. Men kanske inte alltid den samhällsekonomiskt bästa lösningen.

Med ditt önskemål får du min beskrivna effekt.
 
Tunnel eller bro är helt riktigt mycket säkrare än att korsa väg i samma plan. Men kanske inte alltid den samhällsekonomiskt bästa lösningen.

Med ditt önskemål får du min beskrivna effekt.
Broar tack. Tunnlar är inge bra. Vi har några här där man inte ska gå efter vissa tider. Både mord å väldtälter sker på dessa platser. Sen tycker folk att det är ett utmärkt ställe att pissa på oxå :yuck:
 
Hur tycker du en vanlig fyrvägskorsning med övergångsställen ska konstrueras med avseende på trafikljusen? Ska det vara rött för alla bilister medan fotgängare går över? I så fall får du som fotgängare vänta en kvart mellan övergångsställe 1 och 2, om du ska diagonalt över korsningen.

Det är inte helt ovanligt att det är egopil vid högersväng och att det då är rött för gående. Men det krävs så klart att det är tvåfiligt då. Det är de bästa korsningarna tycker jag, både ur bilisternas och fotgängarnas perspektiv.
 
Det är inte helt ovanligt att det är egopil vid högersväng och att det då är rött för gående. Men det krävs så klart att det är tvåfiligt då. Det är de bästa korsningarna tycker jag, både ur bilisternas och fotgängarnas perspektiv.
Absolut. Fats jag har bara sett detta fenomenet vid trefiligt, detta är tvåfiligt. Nu när du säger det så kanske det var det föraren trodde. Fortfarande inte okej dock.
 
Absolut. Fats jag har bara sett detta fenomenet vid trefiligt, detta är tvåfiligt. Nu när du säger det så kanske det var det föraren trodde. Fortfarande inte okej dock.

Om hen trodde det så är det extra korkat att bara köra ut. Är det inte egopil (vilket det inte kan ha varit eftersom du hade grönt) så måste man verkligen försäkra sig om att det inte kommer någon gående. Och är sikten usel så får man helt enkelt köra väldigt sakta.

Klart att man måste försäkra sig om det är fritt även när det är egopil, men då ligger ansvaret också på den gående att inte gå när det är rött.
 
Om hen trodde det så är det extra korkat att bara köra ut. Är det inte egopil (vilket det inte kan ha varit eftersom du hade grönt) så måste man verkligen försäkra sig om att det inte kommer någon gående. Och är sikten usel så får man helt enkelt köra väldigt sakta.

Klart att man måste försäkra sig om det är fritt även när det är egopil, men då ligger ansvaret också på den gående att inte gå när det är rött.
Går aldrig när det är rött å det kommer bilar. Bilarnas egopilar är bra även för mig som gående. Vet att nu blir det grönt för dom som ska svänga först så då kan jag gå över första halvan, självklar bara om det finns refug.
 
Klart att man måste försäkra sig om det är fritt även när det är egopil, men då ligger ansvaret också på den gående att inte gå när det är rött.
Men det är väl ändå så att grön 'egopil' åt höger för bil i princip även innebär grön gående gubbe för fotgängare då bilen är mitt i svängen?
 
Men det är väl ändå så att grön 'egopil' åt höger för bil i princip även innebär grön gående gubbe för fotgängare då bilen är mitt i svängen?

Grön pil ska garantera att det är fritt från korsande trafik, även för gående och cyklister. Det är när det inte finns egopil, utan grönt ljus innebär fritt både rakt fram och åt höger (och ev. också åt vänster) som gående över vägen också har grönt.
 
Men det är väl ändå så att grön 'egopil' åt höger för bil i princip även innebär grön gående gubbe för fotgängare då bilen är mitt i svängen?
Inte överallt. Här där vi har trefiligt har inga fotgängare grönt när svängfilen till vänster har grönt har grönt. Hm nu fick du mig att tänka här, högersvängarna har grönt samtidigt som gående i den korsningen.
 
Men det är väl ändå så att grön 'egopil' åt höger för bil i princip även innebär grön gående gubbe för fotgängare då bilen är mitt i svängen?
Dom korsningarna jag kommer på med egopil åt höger har inte fotgängare och cyklister grönt samtidigt.
 
Grön pil ska garantera att det är fritt från korsande trafik, även för gående och cyklister. Det är när det inte finns egopil, utan grönt ljus innebär fritt både rakt fram och åt höger (och ev. också åt vänster) som gående över vägen också har grönt.

@Jeffery Jag blev nu osäker på om jag har rätt om att egopil alltid innebär att det är rött för fotgängare.

På körskolan fick jag lära mig att egopil innebär det som jag skrev och det står också i körkortsböcker. En snabb googling antyder dock att det finns två olika former av egopilsplacering. En där ljussignalen har två ljusöppningar, för grönt och orange, som är släckta när det är rött. Där är det möjligt att det inte är rött för korsande fotgängare och cyklister. När jag tänker efter så kommer jag faktiskt på en sådan korsning.

Den andra formen är en ljussignal med tre ljusöppningar (för grönt, gult och rött). Dessa återfinns vid separatreglerade svängar, dvs. när det finns en egen fil för svängande. Där ska det vara helt fritt från korsande trafik, även fotgängare.

Men det var vid en snabb googling och jag hinner inte fördjupa mig mer i frågan.
 
Hur tycker du en vanlig fyrvägskorsning med övergångsställen ska konstrueras med avseende på trafikljusen? Ska det vara rött för alla bilister medan fotgängare går över? I så fall får du som fotgängare vänta en kvart mellan övergångsställe 1 och 2, om du ska diagonalt över korsningen.
Sådär funkar det vid de flesta fyrvägskorsningar här i Glasgow, inga bilar får någonsin köra medan det är grönt för fotgängare. Dock innebär det att det blir grönt för alla fotgängare på alla håll samtidigt, så man kan gå diagonalt genom korsningen om det nu är dit man ska. Känns läskigt de första gångerna, men det är så det tänkt att fungera.

Systemet innebär förvisso att alla - bilar som fotgängare - får vänta lite längre vid fyrvägskorsningar, men det handlar om max 2 minuter (jag har tagit tiden eftersom jag går igenom ett par stycken på väg till jobbet varje dag :D) och innebär dessutom att man som fotgängare som sagt kan korsa två vägar samtidigt när det väl är dags.

Jag minns att det eviga väntandet höll på att driva mig till vansinne de första månaderna jag var här, men nu har jag vant mig och tycker istället att det känns jätteläskigt att man i Sverige får köra vid grönt men ändå är skyldig att stanna för fotgängare och cyklister som ibland kommer i en väldig fart (jag tänker nu alltså främst på när man gör en högersväng).

Det är en vanesak, helt enkelt. Jag vet dock inte vilket system som egentligen är säkrast eller "bäst".
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 905
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp