Rak bom? Sadelprovning

M

md5krist

Jag har börjat leta sadel, men det verkar svårt (inte helt oväntat kanske :crazy:). Jag har en appaloosa paris, som inte ligger bra. Den står upp i bakkant. När jag började rida hästen passade den bra, men det gör den tyvärr inte längre.
Jag hade hemma en Pariani och provade, men även den stod upp i bakkant. Den var ganska lagom, kanske något vid i bomvidden såvitt jag kunde bedöma.
Vad är anledningen till att sadlarna reser sig i bakkanten? För böjda bommar för hennes rygg? Här är en bild på hästen:
http://home.swipnet.se/frisegarden/resume.jpg

Om det är så att hon behöver en rakare bom, vilka märken kan erbjuda det? Jag är ute efter en hoppsadel av god kvalitet.

Några andra frågor om sadlar; Parianisadeln jag hade hemma har flexibel bom, vilket jag tyckte verkade bra. Finns det andra märken som har det?
Hur är det med olika typer av bossor, vad är för och nackdelarna med kilbossor?

Jag inser att jag nog bör ta kontakt med en aukt. sadelutprovare, men innan dess hade det ju varit fint att veta ungefär vilka märken jag är intresserad av. Det är ju ingen ide att ta ut någon som inte har några sadlar som man åtminstone skulle kunna tro passar min häst (och dessutom tilltalar mig).

Många frågor... Tacksam för synpunkter.
 
Ville bara säga att du inte är ensam i sadeldjungeln... Söt häst förresten. Själv får jag fortsätta rida barbacka, jag är helt slut på detta med sadlar... Både jag o hästen trivs iofs bra utan sadel - men jag saknar stigbygel när jag ska upp! Lycka till, orkar inte ge nåra råd just nu, men i alla fall... :)
 
Det finns en hel del märken som har sadlar som är låga i bossan bak. Har själv häst som inte ska ha för uppbyggt bak. Har en Hubertus dressyr bla. Kan du tänka dig att åka "några" mil så finns Mauds sadelmakeri (ridsportbutik med stort sortiment) i Grums (mellan Säffle och Karlstad). Hon är bäst i mellansverige (anser jag) på sadlar och hon lagar/stoppar och har ett hundratal sadlar hemma av olika märken och priser (500-25000 kr). Ring henne gärna för tid för sadelprovning. Hon har en gårdsplan med staket runt där du provrider sadeln på plats med din häst. Telenr är 0555-611 70 Lycka till i sadeldjungeln! :)
 
Appaloosan passar bättre till hästar med lite "svängda" ryggar. Jag hade två Zaldisadlar innan som jag inte kunde ha för att de var för raka (och bytte då till Appaloosan) så Zaldi kunde kanske vara någonting att prova? Jag harde en Zaldi Jupiter som var fruktansvärt mjuk och skön. Det är ju allround mot hopp, men de gör säkert rena hoppsadlar också.
 
Jag har ett halvblod med väldigt rak rygg. Har bytt ut båda mina sadlar för ett tag sen och har numera Trainers Professional hopp och Albion K2 Legend dressyr. Albion K2 finns även som hoppsadel.
Lycka till med letandet.
/Sus
 
Min pålla är rak i ryggen och det är bara 2 sorters sadlar som ligger bra på henne. Passier och Albion...

Så jag har en Passier hoppsadel och en Albion SL dressyrsadel.

Lycka till i sadeldjungeln.
 
Tack för era tips och råd!

Jag undrar om hon verkligen är så rak i ryggen, jag tycker inte att hon ser så rak ut, men det är ju svårt att säga. Provade en Griffin idag som jag har till en annan häst, och den låg skapligt på henne. Fast det var ju inte en sådan jag tänkt mig :smirk:. Ett annat problem är att jag måste ha en ordentligt framskuren sadel eftersom mina ben är ovanligt långa mätt från höft till knä.

Lizzie, vilken modell av passiersadeln har du? Jag kommer ihåg att jag tittade på en som hette Precision för något år sedan och att jag gillade den då, fast jag vet inte om den säljs längre.
 
Jag har köpt min Passier hopp begagnat så jag vet inte exakt vilken modell det är, dock är den inte speciellt gammal, och jag tror att det är en "PSL". Hur som helst är den märkt med PS BAUM (bommen) och ser ut som en klassisk hoppsadel. Det är ordentliga klossar för knä och vad. På knävulstret är det liksom vaddering, känns nästan som det som finns på gelesitsar, dock lite tunnare. Jag köpte den för 2 år seda och då hade den bara ett par år på nacken. Så det är en modernare passiersadel.

Försök att få låna någon Passier eller Ablion och prova på din häst. Ligger de bra så har du säkert en häst med ganska rak rygg.

Sadlar som absolut INTE passar på min dam är County, Appalosa, HdR, Zaldi, och några till.

Stübben ligger så där, men normalbommen är liiite för smal och vida bommen är alldeles för bred på dessa sadlar.

Vissa modeller av Kieffer kan dock gå bra!

Lycka till!
 
usch ja.. Jag har letat ett tag jag med nu.. Min häst är grov. Ser inte ut att var sååå grov men han behöver extra vid i bom men då har vi nästa problem han har oxå en rejäl manke. Allt hittils som jag provat ligger inte speciellt bra. Har inte riktigt råd just nu att speciall betsälla eller göra sadel heller .. Så jag vet hur det känns.. Lycka till i djungeln..
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
560
Senast: Aifos
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 345
Senast: ylvalill
·
Utrustning Ute i sadeldjungeln igen. Den här gången med en nyinköpt häst med nya förutsättningar. Han kan inte ha min andra hästs sadlar trots att...
Svar
12
· Visningar
1 737
Senast: Amaryllis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp