Raka häst?

Favina

Trådstartare
Min häst är full med päls. Har rakat henne en gång i höstas och under jul vilade hon. Nu när träning börjat sätta fart, undrar jag om jag kan raka henne nu? När jag drar i pälsen så följer det med hår men borstar jag så gör det inte det.

Skall jag raka eller skita i det?
eller kan jag raka nu, tycker det är sent men det kanske inte spelar någon större roll?

Kram Favina :bump:
 
Jag har rakat vid den här tiden, och det har gått bra. Om hon bara fäller litegrann så borde det gå att klippa henne. Det är ju inte bra om hon står och är blöt hela natten pga lång päls som ej torkar.
 
Varför måste man raka överhuvudtaget??? Jo det heter att de blir flåsiga, men det är väl bara att träna mer då. Eller så blir de så svettiga, det är väl bara att låta hästen torka efter den blivit svettig. Jag tycker inte du ska raka hästen istället kan du öka på grovfoderandelen i foderstaten vilket gör att hästen bildar mer värme själv och får ej lika lång päls. Det funkar faktiskt.
 
Hon har fri tillgång på grovfodret. Men när det är kallt så är hela hon blöt och det tar lång tid innan hon torkar. Det är som om man skulle gå ut i halvblöt hår, det fryser.

Kram Favina :bump:
 
Igentligen är det lite försent att klippa igen för man kan skada/rubba sommarpälsen om de har börjat fälla nu, men fäller hon inte något märkbart så kan du kanske klippa henne.
 
Igentligen är det lite försent att klippa igen för man kan skada/rubba sommarpälsen om de har börjat fälla nu, men fäller hon inte något märkbart så kan du kanske klippa henne.
 
Även om det skulle synas en aning på sommarpälsen (klippte min i mars ett år, han fick en linje på sidan efter täckesklippningen, det var bara jag som såg den), skulle det inte vara bättre än att hästen ska svettas och stå blöt i sådär två månader till?

KLipp klipp klipp ;)

/trassel
 
Hon som jag har hästen hos tyckte inte att jag skulle klippa. Hon tyckte att min häst hade börjat fälla och då kan man förstöra sommarpälsen.

Så nu vet jag inte hur jag skall göra :confused:

Kram Favina :bump:
 
Jag tror att det där med att förstöra sommarpälsen är ganska så överdrivet... Jag har till och med klippt min häst mitt på sommaren!! Pälsen såg fin ut ändå...

Så... har hon så mkt päls att hon blir rejält blöt även nu som det är såpass kallt, så skulle jag chansa på at klippa. Det lär ju inte bli kallare framöver här, och det dröjer ju tills hon har tappat allt - slutet av april kanske. Det är länge att vänta.
Klipper du hela hästen, så blir det inga "kanter" OM det skulle växa ojämnt.
 
Jag skall klippa hela hästen. Endast ha kvar halva huvudet och vid sadeln, benen rakar jag. Om nu sommarpälsen blir "förstörd", blir den även det nästa sommar igen då?

Kram Favina :bump:
 
Förra året klippte vi min häst i januari/februari och då tror jag vi förstörde sommarpälsen, hon hade som tunn vinterpäls hela sommaren, vilket hon inte haft året innan, så jag skulle inte våga klippa nu- inte min häst i alla fall.Men det kan nog vara lite induviellt.
 
Vissa hästar/ponnysar sätter lång päls ändån fast det får en bra och välbalanserad foderstat.
Ska man då behöva ha hästen inne hela dagen för att den ska torka.
De som rider/tränar varje dag vill nog inte att hästen ska behöva stå inne alltid bara för att den är så blöt att den kommmer att frysa och bli förkyld för att man inte har klippt den.
Det är en annan sak med hästar som inte tränas och tävlas utan bara motions rider, de blir inte alls så svettiga.
Jag tycker man ska klippa efter behov. :)
 
Det tar lång tid för en svettig häst att torka, och en blöt häst i minusgrader innebär som du säkert förstår en stor (och enligt min uppfattning onödig) risk!!

Frost i pälsen är ingen hit! :crazy:
Klippmaskinen är den bästa uppfinning som gjorts åt oss hästfolk! :banana:
 
Du har inte sett min häst... Han hade så mycket päls i september att han var blöt när han gick en promenad utan ryttare... Han var konstant svettig tills jag lyckedes få tag i en rakapparat i mitten av oktober. Då är rakning nödvändig om man vill kunna rida sin häst överhuvud taget. Men han är IC, lite speciell ras kanske.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 138
Senast: AbCdE
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 615
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 837
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
858
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp