raka häst som är under igångsättning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Linn3a
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 922
L

Linn3a

Hejsan. Min häst Klipptes första gången i september. han har sedan varit skadad och pälsen har växt ut och han ser ut som en nallebjörn :)

Han är nu friskförklarad och ska skrittas i en månad. ska han få behålla pälsen eller ska jag raka han igen? vad tycker ni?

Sv: raka häst som är under igångsättning?

Jag hade inte klippt så länge hästen bara ska skrittas, inte heller så länge hästen bara arbetas lätt. Först när hästen arbetar ordentligt och svettas lär klippning behövas. Dessutom är ju hästen redan klippt tidigare så världens björnpäls kan han inte ha hunnit få.

Min häst klipptes också i september och skulle egentligen klippas igen nu. Istället misstänker vi sjukdom hos hästen och tills vi vet besked ska han endast skrittmotioneras. Jag kommer inte att klippa förrän jag vet att min häst är frisk och han kommer att börja arbeta igen. Tills dess ska vi ta tillfället i akt att låta honom slippa täcket lite nu när pälsen växt ut så att han inte fryser. Onödigt att fiffla med klippt häst och täcken när det inte behövs.

klipp inte så länge de inte behövs..och hästen lär ju inte svettas mycket när den bara skrittas.

klipp inte så länge de inte behövs..och hästen lär ju inte svettas mycket när den bara skrittas.

Hejsan! Jag tänkte mer på är det snällt att låta hästen ha lång päls å vänja sig med det å sen klippa han kort igen.???

När du klipper sen får du se till att du ersätter pälsen med täcke alt tjockare täcke beroende på om hästen har täcke i dagsläget, så ska det inte vara några problem.

Ett alternativ är ju att inte klippa hela hästen utan bara klippa halsen där de oftast blir svettiga, det gör jag på mina pållar som inte går allt för hårt, men som blir svettiga på halsen om de får behålla sin päls.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 630
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 673
Senast: Stergo
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka