raka med liten klippmaskin

CallMeAce

Trådstartare
Den där lilla, billiga rakmaskinen som kostar 429 på H**ks. Fungerar det att raka halva hästen med den eller är den värdelös till det? Någon som rakat annat än bara ben, huvud osv med den? Det står ju att man ska använda den till huvud o sånt.

Sv: raka med liten klippmaskin

Jag har för mig stt någon här på buke hade köpt den och gjort en halvklippning ? Det blev både snyggt och den höll tydligen bra. Kan inte komma på vem det var bara ?

Hej!! Jag har en sån o klippte båda mina hästar förra hösten o den var super bra,tar lite längre tid bara,men annars kan jag varmt rekomendera den

Köpte den till min gubbe faktiskt, trodde väl att med tanke på priset så skulle den väl bara orka i bästa fall en klippning (min häst var väldigt långhårig)... men den höll faktiskt 3 rakningar!!! i år har jag inte provat då jag misstänker att den inte orkar en till rakning! Men den rakade otroligt fint och är ju mycket lätt att hålla på med, men på slutet av varje klippning så har den blivit lite seg (vilket inte är så konstigt med tanke på vilken päls min häst hade)...

Tycker den är verkligen prisvärd!!! Den kanske bara håller ett par klippningar men med det priset så är det väl ok!! Jag menar köper man en av dem här dyra maskinerna så är ju inte det heller en garanti att dem funkar länge, tycker dem har för vana att krångla så mycket!

Det beror på vad hästen har för päls tror jag.

Vi brukar spårklippa syrrans häst med en liten Moser maskin, den är jättebra på honom. Men så har han tunn och ganska mjuk päls (han är en travare).
Den är sladdlös och tystlåten, funkar bra på honom för han är lite rädd för den stora maskinen.

Har även klippt min nordis med den när den stora vi brukar låna var sönder, och nej, åter NEJ, det gör jag inte om :crazy: Det mest dryga och jobbiga jag har varit med om.
Den kör fast ideligen och tillslut fick jag klippa medhårs.

Till nordisen använder vi i vanliga fall en stor, rejäl DeLaval :bow:
Den är jättebra!

min har inte så kraftig päls så det kanske går med en sån liten...fast känns ändå lite onödigt kanske o köpa en när man snart ska sluta klippa hästen? det kostar 180 för mig o hyra en stor klippmaskin o ja kanske klipper honom en gång till? eller hur ofta klipper ni era hästar?

Jenny85 skrev:
Köpte den till min gubbe faktiskt, trodde väl att med tanke på priset så skulle den väl bara orka i bästa fall en klippning (min häst var väldigt långhårig)... men den höll faktiskt 3 rakningar!!! i år har jag inte provat då jag misstänker att den inte orkar en till rakning! Men den rakade otroligt fint och är ju mycket lätt att hålla på med, men på slutet av varje klippning så har den blivit lite seg (vilket inte är så konstigt med tanke på vilken päls min häst hade)...

Tycker den är verkligen prisvärd!!! Den kanske bara håller ett par klippningar men med det priset så är det väl ok!! Jag menar köper man en av dem här dyra maskinerna så är ju inte det heller en garanti att dem funkar länge, tycker dem har för vana att krångla så mycket!

med "inte orkar en rakning till" menar du då att den kanske blir helt död sen eller bara att man behöver byta skär o så på den??

Jenny85 skrev:

Du har gett mig hopp!! :) :bow:
Min häst brukar efter nån timmes övertalning gå att klippa med vanlig stor maskin som jag hyr billigt av en tjej. Men i år har det varit stört omöjligt...så resultatet är en klippt mage och halvt upp på sidan på ena sidan...ser helt hysteriskt ut! Och jag ska tävla på lördag...pinsamt! :eek:
Så nu ringde jag Hööks i Kållered och de har lagt undan en till mig som jag ska hämta i eftermiddag...så även om det tar lång tid så kan jag klippa medan hon hoppar omkring utan oro för att sladden ska trampas på osv. Ljudet är antagligen lägre med...och så kanske den inte blir lika varm...den jag brukar ha blir svinvarm direkt så helt plötsligt får man sluta och kyla den och sen är den samma bråk för att komma igång igen...
Hoppas detta ska gå väl!!

Jag klippte hela min häst med en sådan, det gick jättebra, liten och smidig och klipper fint. Efter min häst (som iof inte hade så JÄÄÄÄÄTTElångt hår) lånade en kompis den och klippte sin. Och den klipper ännu :D
Men min kompis hade oxå köpt en sån, och den höll bara att klippa 3/4 häst, sen fick hon övertala maskinen ordentligt för att den skulle klippa klart. Sen var den i princip död... men har man tur så går det bra!!
Men man måste ha en skarvsladd, batteriet håller inte längre än till en hals eller så.. liiite mer om man har tur :p

Lycka till :D

owesmatte skrev:
Jag klippte hela min häst med en sådan, det gick jättebra, liten och smidig och klipper fint. Efter min häst (som iof inte hade så JÄÄÄÄÄTTElångt hår) lånade en kompis den och klippte sin. Och den klipper ännu :D
Men min kompis hade oxå köpt en sån, och den höll bara att klippa 3/4 häst, sen fick hon övertala maskinen ordentligt för att den skulle klippa klart. Sen var den i princip död... men har man tur så går det bra!!
Men man måste ha en skarvsladd, batteriet håller inte längre än till en hals eller så.. liiite mer om man har tur :p

Lycka till :D

Förmodar att den funkar att köra med sladden i hela tiden då och bara ta ut den på de ställen som är svåra att komma åt?
Jag har lång sladd och möjlighet att hänga den i taket så det ska inte vara några problem..är ljudet och värmen med den stora som är största problemet för mig!
Hoppas jag har tur med min maskin då!! :bump:

Wee!! Nu har jag köpt den lilla och testat...och se, nu är hon klippt! :banana: :banana: :banana:

Hon var livrädd direkt och trodde den skulle vara som den gamla varma hemska saken...inte så konstigt. Men hon reagerade mindre eftersom den var tystare. Hade igång den många gånger och sen strök henne med den avstängd. Efter 20 minuter kunde jag börja klippa en halvkritisk häst men som snart lugnade sig och nästan somnade i stället! Hon var så duktig och jag är så stolt över henne!! :love:
Däremot tog det lång tid....3 timmar för en hel jaktklippning (hela halsen bort). Ska helklippa men hann inte mer igår...
Att hon stod stilla så länge var helt otroligt...hon var på bra humör hela tiden och jag gjorde såklart pauser för rengöring av maskin och då fick hon godis och beröm!
Så ni som funderat på att skaffa en, jag kan nu rekommendera den. Dock ska nog hästen ha ganska tunn päls, det har min. Men på magen har hon mer och där var det trögare. Men har man vant dem vid den lilla så kanske man kan gå upp till en större sen efter några gånger...jag ska aldrig mer ha den gamla dock, var överhettningen som förstörde att jag kunde fortsätta med den och det vill jag inte utsätta henne för.
Tack alla ni som svarat att denna maskin funkade, det gjorde att jag vågade köpa den! :bow:

Våran stora blev också värligt varmt fort, men det beror ofta på att man dragit åt den runda skruven ovanpå skären för hårt, så att skären gnids mot varann jättehårt. Testa att lossa på den lite så kanske den inte blir så varmt nästa gång:)

Skulle man kunna klippa hästen i ansiktet och benen med denna kippmaskin? Börjes har ju en för mindre pengar, men är den från hööks bättre?

den går utmärkt att raka ben och huvud med!:idea: Det är det den är rekomenderad till :)

Jag har fått uppfattningen att den verkar vara ganska kass, varken att den håller för speciellt många klippningar samt att det tydligen tar lång tid att använda den.

Verkar mycket bättre om du kan hyra en större, bättre maskin i stället. T.ex. De laval och Oster är bra!

Qyenn97 skrev:
Våran stora blev också värligt varmt fort, men det beror ofta på att man dragit åt den runda skruven ovanpå skären för hårt, så att skären gnids mot varann jättehårt. Testa att lossa på den lite så kanske den inte blir så varmt nästa gång:)

Skulle man kunna klippa hästen i ansiktet och benen med denna kippmaskin? Börjes har ju en för mindre pengar, men är den från hööks bättre?

Provade att lossa lite då jag tänkte på det med..men den blev ändå ganska varm. Ska klippa en annan häst på söndag och då ska jag testa skruva upp lite till och se hur det går!

Ja denna är ju till huvud och ben så det går bra! Min häst vande sig fort vid den och jag skulle till och med kunnat klippa sidan på huvudet, men det ska jag testa till helgen!

cactuspower skrev:
Jag har fått uppfattningen att den verkar vara ganska kass, varken att den håller för speciellt många klippningar samt att det tydligen tar lång tid att använda den.

Verkar mycket bättre om du kan hyra en större, bättre maskin i stället. T.ex. De laval och Oster är bra!

Den stora jag brukar ha blev för varm och någon annan att hyra har jag inte hittat nånstans, ringt runt till otaliga ställen. Därför beslutade jag köpa denna lilla för att få henne klar innan tävlingarna sätter igång. Och det gick bra, men ja, tog lång tid! :smirk:

ja köpte också den här maskinen o klippte min häst med..halvklippning o den funkade super. det tog lång tid att klippa men resultatet blev lyckat :)

Här ska ni få en bild på min tjej när hon är klippt med maskinen! Ska klippa resten på rumpan med...men avslutade i en jaktklippning efter att ha hållt på i tre timmar. Ska ta resten på söndag tror jag!

Hon ser fortfarande lite flammig ut, men det går över om några dagar. Tar nog nån vecka.

1598434.jpg

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: MiaMia
·
Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
1 501
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka