Rakare än rakast...

Agent Orange

Trådstartare
Vilka sadlar är rakare än Morris & Nolan, Pessoa och Albion? Måste dessutom vara korta och breda.

Tror jag har testat varenda märke snart... Gäller främst dressyrsadel. :confused:
 
Min otroligt raka (snäppet bakåtlutande) häst har en Crown Impala hoppsadel, och en Frank Baines Omni dressyrsadel. Dock osäker på om de klassas som korta eller långa. Innan hade hon en Bates Isabell Werth, som låg helt ok.
 
Crown ska kollas upp. Har faktiskt inte testat någon sådan! FB har vi provat med de kanske är olika raka/böjda beroende på modell? Det var en hoppsadel som vi testade. Tack för tips!
 
@Agent Orange Jag vet faktiskt inte hur FB varierar i modellerna. Det här är den första FB jag kommer i kontakt med. Eller... Jag tror jag fick prova en annan dressyrmodell från FB, och den låg också ok. Denna sadel är faktiskt den första som jag kan ha utan padd. Alla andra brukar jag behöva padd under som höjer sadeln lite bak. Omständigt med häst som i sig själv lutar bakåt ;)
 
Crown ska kollas upp. Har faktiskt inte testat någon sådan! FB har vi provat med de kanske är olika raka/böjda beroende på modell? Det var en hoppsadel som vi testade. Tack för tips!

Jag hade någon FB till min hyfsat svängda ponny. Har för mig att den hette Capriole.
Den kan ni ju skippa.
Vet inte om övriga är raka.

Har ni testat Amerigo Cc?
Den har jag haft på många rakryggade. Går ju att få vid och är hyfsat kort.
 
Crown och Fb vet jag att det finns åf och utprovare för här i närheten (småland), men vem säljer Amerigo nu förtiden? Ridin har väl bytt märke? Eftersom hästen är så knepig så vågar jag knappt prova själv längre... Har chansat några gånger och skickat efter på nätet men det har aldrig blivit bra. Dyrt blir det också med alla frakter!

Någon som om Morris & Nolan ändrat bomformen på sina sadlar genom åren? På bilder ser de sjukt raka ut och de rekommenderas ofta till min typ av häst. Har provat en från 07 och nu en helt ny och båda var för svängda. Kompisens 08:a kändes inte alls svängd, men den var å andra sidan för smal. Hmmmm.. Tycker det är en trevlig sadel, men jag kanske får glömma den ändå...
 
@Agent Orange Jag vet faktiskt inte hur FB varierar i modellerna. Det här är den första FB jag kommer i kontakt med. Eller... Jag tror jag fick prova en annan dressyrmodell från FB, och den låg också ok. Denna sadel är faktiskt den första som jag kan ha utan padd. Alla andra brukar jag behöva padd under som höjer sadeln lite bak. Omständigt med häst som i sig själv lutar bakåt ;)

FB varierar väldigt i hur raka de är mellan modellerna. Omnin är ju väldigt rak och har väl dessutom stora kilbossor medan tex reflexen (speciellt hoppmodellen) inte är alls lika rak.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
864
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 723
Senast: Mogge
·
Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 073
Senast: poetin
·
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 327
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp