Räkna bort ett år/unghäst sto.

jerseyko

Trådstartare
Har hört att man får räkna bort 1 år på unghäst ston som har fått föl. Gäller det några speciella åldrar? Jag vet bara om en 5 åring som gick 4 års championatet.

Ett sto som fick föl som 5 åring, och i år är då 6 år. Får/Kan jag täva henne i unghästklasserna nästa år när hon blir 7 år? (född 2000)

Är det några speciella papper som skall visas vid anmälan?

Sv: Räkna bort ett år/unghäst sto.

Du får tävla henne i avd B om du ska kvala till 7-års championatet, då bara rundorna i avd B räknas. Ska du inte rida championatet så antar jag att det är avd A som gäller.

trazel skrev:
Du får tävla henne i avd B om du ska kvala till 7-års championatet, då bara rundorna i avd B räknas. Ska du inte rida championatet så antar jag att det är avd A som gäller.

FELSKRIVET! :o

Självklart är det 6-årschampionatet jag menar, det får hon vara med i trots att hon är 7 år. Hon har ju "missat" ett år då hon gått med föl. Dock är jag nästan säker på att fölet måste vara reggat för att den ska få vara med och gå som 6 åring.

Så om jag inte tänkt kvala till 6 års så är det avdelning b som gäller? Vad menar du med att fölet är registrerat? Hos avelsföreningen för sin ras då eller är detäven hos någon annan om stoet ska gå avd b "ett år efter"?

Jag antog att det va ett sv halvblod. :o

Om du inte ska kvala henne till championatet är (tror jag) det avdelning A som gäller. Till championatet anmäler du i början av året och får då papper på att du är anmäld och startberättigad i avd B. Det är på samma papper du sedan ska ska lämna in till arrangerande klubb för att fylla i resultaten.

Jag är inte helt bombsäker på detta, men nästintill.

Om unghästen haft föl som 4-åring eller senare så får den gå som fölsto, dvs 5-åring som 5-åring, 6 ocm 5 och 7 som 6. Den måste då gå avd B. (detta gäller vid kval t champ)

Ska den inte kvala till champ går den som vanligt, dvs, 7-åring går som 7-åring, alltså avd A.

När det gäller halvblod måste reg bevis på föl kunna uppvisas. Är inte helt säker på det att stoet måste varit yngst 4 år när fölet föts men tror det är så iaf.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 471
Senast: Edla
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 564
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 228
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret... 23 24 25
Svar
482
· Visningar
19 922
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25