Räknas detta som "stora bogar"?

kolfinnur

Trådstartare
Ja, jag får ingen rätsida på vad min häst är egentligen! :crazy: han har ca 45cm sadelläge, 105-110 grader bred. Jag tycker han har rakt rygg.
Funderar på att prova en Knights Lady Hawk, men har förstått att den inte ger så mycket utrymme för stora bogar? Annars verkar den kunna passa. Så frågan är, räknas dessa bogar som stora? :confused:

32060684.jpg

Hittade plötsligt ingen bild utan ryttare rakt från sidan... lägger in en bild med ryttare, kanske syns lite på den också
32060683.jpg

En bild på ryggen också
32071808.jpg

Han har varit muskelfattig runt manken men har satt muskler där nu, behöver dock bygga upp sig ännu mer och inte bara runt manken

Sv: Räknas detta som "stora bogar"?

Jag ville se mig om efter en Islandshäst dressyrsadel :) T.ex. TopReiter eller Sella. Islandshästarna har ofta stora bogar och för tölten är bogfrihet ett absolut måste.

Senast ändrad:

Det är en ju en islandshäst. Men islandssadlar, huuuuuuh :crazy: dessutom är han en dressyrponny nu :D så vi töltar inte. Däremot så har han ju stora gångarter som jag inte kan rida barbacka eller bomlöst i... hade en bomlös förut och det gick inte alls :( någon som har fler tips på sadlar då? Är sugen på en globus men det är svårt att hitta begagnade i 17" och 36 i bom. Men hur stor skillnad kan det vara på 17" och 17.5"? Jag är 160cm och drar 36 i byxor, hur är sätesstorlekarna på clic?

Det är ju svårt att avgöra på bilder men jag tycker inte att det ser ut som om din häst har sluttande bogar utan de är mer raka. Det som talar emot en hawk är väl möjligtvis att hästen är lite överbyggd men kan du prova utan köptvång så är det absolut värt att testa.

Nej utan köptvång blir det ju inte.. känns som den kanske blir för rak, tycker inte hästen är spikrak direkt? Tror ni globus clic kan passa? Många med islandshäst har ju clic, passar de på överbyggda hästar? Många frågor, är fast i djungeln ;)

har du haft ut en sadelprovare? med flera sadlar du kan rida i och testa?

Näe den närmaste är ca 8 mil bort, och de åker helst ut om det är fler än 2 som vill prova. Ingen i stallet som behöver nu... men har någon duktig i stallet som kan hjälpa till, därför funderar jag på att låna hem någon sadel

En KLH tror jag kommer passa bättre än en Clic. KLH är en mycket kort sadel som visst bör ge helt fria bogar om du inte absolut måste ha en 18" på den korta ytan.

Har lyckats haffa en clic för att prova, dock i 17.5", tror det är för stort för mig.. men då vet jag ju om den passar hästen i alla fall. KLH har jag ingen jag kan låna av, men tror jag den kan passa så köper jag en begagnad på chans. Provar dock clicen först. Skulle hellre ha en djupare sadel, KLH ser ganska grund ut... men den är ju billigare och det spelar ju lite roll i sadelköpet också ;)

Man upplever ju olika men KLH är djupare att sitta i än den ser ut. Därmot så har ju Clicen mer stöd för ben och iaf jag sitter mer där jag sitter i clicen medan jag kan röra mig mer i KLH.

Det är tyvärr inte alls säkert att bara för att en 17,5 verkar ligga bra men ev blir för lång så kanske inte alls en mindre ligger lika. Det är mycket vanligt att et skiljer på alla vis mellan de olika " och ingen garanti alls. Så därför bör man för att vara säker alltid prova sadlar i den " man behöver ha, vidden kan man då tulla på lite där är skillnaden på felanpassning mindre än mellan " enl. min erfarenhet.

Framförallt är detta viktigt att tänka på när man har svårsadlade hästar.

Vågar man chansa lite så finns det väldigt bra sadlar till korta och breda rakare ryggar i england att hitta.

Har faktiskt kikat lite på T6 cob dressage, men jag chansar hellre på en KLH då de är lite billigare och inte så långt bort :laugh: det skadar nog inte att prova clic i alla fall. Även fast den är lite i dyraste laget, finns en enda 17" 36 begagnat :( och den kostade en del...

T4 cob är en kalassadel, den riktiga cobmodellen. Men jag upplever den inte ge lika mycket bogfrihet som ex KLH. 16,5 har ju funnits en hel del i clic dressyr 36 du kanske kan ha en sådan.

Håller även med Centaur, tycker inte din häst har stora bogblad alls och de ligger i en bra vinkel med så jag tycker längden på ryggen är ett större problem än bogbladen.

Ja jag börjar se det nu faktiskt, ser vad ni pratar om. Kan se om sadlar passar eller inte, men är mindre bra på att avgöra vad hästen har för form :angel:
Jag kan få en KLH för 2000-2500kr, känns som ett bra kap! Ser han rak ut nog? Finns några bilder till http://www.pixbox.se/pic_show_id32071821.html

Missade helt... Blev det någon KLH? Ryggen är rak nog iaf för att prova.

Hela hästen skulle försvinna under en Isabell och ryggfileérna är för smala för Isabells bredare bossor.

Ja fick en för kanonpris så tyckte det var värt att prova! Inte hemskt mycket pengar det handlar om. Kommer i mitten av veckan :D Jag har sett/ridit i en wintec isabell, den är både för smal och för lång. Hästen ligger i normalhull över wintecs bredaste järn...

Nu så har KLH kommit! Mitt första intryck var: vilken skitsadel........ men den var nog bara stel efter resan i en smal kartong :laugh: Skön att sitta i för mig, låg inte helt fel på hästen men provade inte ordentligt.
Men, fick med ett rött järn och ett gult järn? Har för mig att det bredaste är vitt :crazy: ? Ska ta ur det röda som sitter i och jämföra imorgon.

Har konstaterat att det inte finns något gult koppjärn till sadeln. Hoppas inte sadeln tagit skada av att jag satt i det ändå :(tyckte det var lite väl svårt att skruva i....
Men vilka koppjärn passar i sadeln? Har hört Wintec wide? Passar thorowgoods bredaste?

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 218
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har den senaste tiden sett en hel del studier som försöker ta reda på om hur mycket av sin egen vikt hästen kan bära. Man verkar... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 292
Senast: VegaL
·
Utrustning Jag letar hoppsadel till min häst. Jag har mätt honom och han kräver en bom som motsvarar 105 grader. Han är hyfsat rak, kort sadelläge...
Svar
0
· Visningar
2 543
Senast: Andrii
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 836
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka