Som jojjo sa: Du ska ha samma storlek på det som tredelat men FÖRUTSATT att ditt tredelade ligger rakt i munnen

Är det för långt och hästen viker upp det i munnen eller det hänger nedåt (som när tränset hänger på kroken typ..) så ser ett rakt i samma storlek stoort ut. Jag tycker det är enormt jobbigt med långa raka bett men rent munvänligt så är det värre med långa tredelade (för att inte tala om långa tvådelade..).
Hur de är att rida på skiljer sig mkt om du har en känslig häst. Om din häst går ok på tredelat så gillar den antagligen när bettet ligger mot tungan, ett rakt bett ligger ännu mera mot tungan. Sen så ser min tös stooor skillnad på rakt i metall o syntet. Syntet är ok, lite äckligt nuförtiden men ok, ignorerar det gärna. Rakt i metall är så att stoppa in taggtråd.. Allt i från ok

Tom mammas tidvis totalt onkänsliga häst reagerar efter ngr dagar m rakt, dvs hon börjar tycka illa om det. Men hon är ju lite spec, hon lyckades efter typ fem försök (så fort hon fått in det i munnen) lirka upp det mellan tänderna fast det är dock mkt lättare att få loss det än ett tredelat hon tagit tag i

Men det mesta knaset hon har för sig m bettet sitter i huvudet, hon är en ytterlighet hela hon *jag suckar, mamma jublar* Nog om det, men testa gärna ett rka innan du köper ett (det gjorde inte jag utan lyssnade på "rakt äääär det mildaste!" och kunde knappt stanna en hysterisk (ont i munnen!!) häst på den enda ridturen vi gjorde på det bettet...