Rakt/delat

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Aeternum
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 2 607
Sv: Rakt/delat

Rakt med fasta ringar och smalt tredelat med rörliga rickar och rund mittdel. Fungerar bra på min.

Jag har 3-delat, det bästa som finns ^^ hihi. Min pålle hade typ något ***** utställningsbett eller något när hon kom till oss. Hon var helt galen men sen när våran ridlärare kom första gången sa hon att hon inte rider hästen med det bettet, så vi fick låna ett utav en i stallet :p Ett 3-delat, sen dess har vi använt 3-delat på henne, hon går bäst med det. Det värkar på nacken tror jag :)

kram

Jag har rakt gummibett utan metallkärna (alltså lite böjbart) och med fasta ringar. Funkar super. Enda "nackdelen" är att kusen blir jättesur om jag försöker prova nåt annat;)

SaraXX

Varierar mellan rakt och tredelat (och repgrimma om vi ska ut o flumma i skogen). Hoppar på det raka och dressyrar på det tredelade. Funkar jättebra på båda två!

De går inte o länka till de sidorna..
Men..
Sortiment-> hästen->bett-> och 6 bettet på vänster sida. "Rakt tränsbett"

Detta?
500082.jpg

Det är inget D-bett...

Jag varierar mellan rakt, 3-delat, repgrimma eller hackamore.
Har aldrig gillat 2 delade, och sen har min häst så låg gom att det är inte värt att riskera.
Rakt tycker jag är bra för det ligger still och kan inte böja sig. 3-delat för det följer munnen bättre. Men hästen blir mer pillig med det och flyttar runt och har sig, så det används inte så ofta. Men jag tycker det funkar bra ibland.
Varierar också mellan med och utan nosgrimma.
Jag gillar bettlöst bättre, speciellt repgrimma. Han blir en helt annan häst.

Mitt heta sto funkar bäst på rakt men hon kan bita sig fast ibland.
Hon funkar bäst på det och tredelat med droppe i mitten.

Valacken funkar bra på tredelat med smal bricka i mitten.

_Jasmine_ skrev:
Vad tycker ni?
Rakt, tvådela, tredelat?
Vad har ni och varför?

Hejsan!

Efter föreläsningar med Andres Eriksson och Tandläkaren, vad han nu heter, Torbjörn kanske? Så har jag helt förkastat det tvådelade bettet men inte min häst dock. Han trivs väldigt bra på sitt tvådelade bett med rörliga ringar. Dock så växlar jag med ett tredelat med fasta ringar, stångbett med liten port, rakt tränsbett och kapson. Allt för att det skall bli olika tryckpunker i munnen (eller ingen alls). Fast det helt raka tränsbettet gillar han minst av alla bett och det tvådelade samt kapsonen gillar han bäst.

Man får väl helt enkelt prova sig fram och använda det som hästen tycks tycka om.

hej hej! varför har man fasta ringar och vad är det för skillnad på d ringar? nyfiken!

Liknande trådar

Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
226
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 217
Senast: sweep
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka