Rakt tränsbett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare SanchoPancho
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 056
S

SanchoPancho

Hur fungerar det? Vad får ni för känsla jämfört med ett vanligt tredelat tränsbett? Hur går era hästar på det?

Detta är att av få bett jag inte har erfarenhet av alls. Vet en del som sagt att deras hästar blir lugna i munnen av det. Det måste ha stor anläggningsyta, eller?

Sv: Rakt tränsbett

Jag har ett sk. rakt mullemouth, dvs det är oledat men lite böjt, med fasta ringar.

bytte till det nyligen har tidigare ridit på tredelat. Både jag och hästen ÄLSKAR det. Det är mer tung och lan tryck än ett tredelat, så det beror lite på vad hästen gillar, men min går kanon, helt fantastiskt på det. Blir lugn och stadig i både munnen och formen.
den stora nackdelen är att man inte får tävla dressyr på det.

min häst går också bra på det bettet, han tar stöd bättre men det ger lite mer "cykelstyres-känsla" än det tredelade.

jag tycker att man brukar få driva som en tok för att få hästen att ta stöd på det alls

och som popeye sa, cykelstyreskänsla och det är inget positivt tycker jag

nackdelen kan väl vara att det trycker på tungan på ett annat sätt än delade bett och det gillar inte alla hästar

Min häst går kanon på det.
Men jag ska börja gå över på hack, rider med det ibland nu. Fast just nu tror jag inte jag skulle klara av att hålla honom en hel bana på hack, därav det raka bettet.

Kan hålla med om att det blir lite "cykelstyrekänsla" Men annars helt utmärkt

Tror du har jätterätt i det att det helt beror på vad hästen föredrar. Förhörde mig lite av andras erfarenheter också av det bettet innan jag provade själv, och fick också cykelstyres svaret, och att det var svårt att svänga osv . Men min häst är inte alls så på det bettet! Snarare tvärt om - har mycket lättare att få honom liksidig och rakriktad och uppe för ytter hjälper än på det delade! Han trivs som fisken i vattnet och jag med, mina hjälper blir mycket bättre avvägda och finstämda.

så det beror nog som sagt helt på vad hästen gillar när det gäller bett typers olika inverkan i munnen....

Jag har ett rakt och skiftar med. Funkar jättebra för oss. Känslan av cykelstyre finns väl men tycker inte det är så nämnvärt för min egen del. Min häst går jättefint på rakt bett, han verkar gilla det mest av de jag har (tre-tvådelade)

Tandläkaren rekomenderade rakt bett till en kompis häst som är orolig i munnen. Det ligger mer still än vad andra bett gör och de kan inte leka med det på samma vis.

hade ett rakt happu mouth bett till förra pållen och han älskade, han toig stöd och jag märkte ingen cykelstyre känsla, lätt att svänga mm, han var väldigt orolig i munnen och blev väldigt störig med delade bett. Torbjörn (hästtandläkaren) rekomenderade rakt bett och han blev som förbytt :D

Jag använder också oftast bett med rak mundel...några enbart raka, andra med tungfrihet...
Alla hästar jag använt det på har gått mycket bättre än med delade bett.
Beror nog lite på vad som passar ens egen ridning...
Fast jag har nog inte upplevt "cykelstyre"effekten på någon häst....

red på rakt ett tag innan jag gick över till bettlöst. helt underbart, hästen lyssnade mkt bättre än på något annat jag provat. hon va lugn o verkade trivas riktigt bra

har en kompis vars häst var ltie joxig i munnen och något ostadig. (Inget fel på hästen)

Hon bytte till rakt bett och hästen fungerade super..med tredelat vart han lett orolig och hon kunde inte ge honom den "trygghet" han behövde.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 204
Senast: sweep
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: Sesca
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka