rakt vs delat tränsbett

modzan

Trådstartare
Vilka egenskaper har de båda betten?? Bra och dåligt. M.m. Funderar på var skillnaden ligger.
 
Det som är rakt(eller egentligen "lätt böjt") ska enligt en hel del veterinärer ligga bättre anatomiskt sätt i munnen på hästen. Sen e ju risken mindre att hästen nyps och nötknäppareffekten försvinner ju totalt...

det e väl det jag kan komma på... :confused:
 
Med ett delat så kommer du ju åt en sida i taget hos hästen, du kan med andra ord ställa och böja hästen.

Med ett rakt så blir det ju helt stelt och det du gör på ena sidan speglar av sig på den andra sidan.

För och nack delar är helt upp till vilken häst man har, men just för ställning/böjning skull så är det delade bäst, men det spelar oftast en mindre roll om man har en häst som inte trivs på delade bett.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 250
Senast: Badger
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
816
Senast: Linda_A
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 099
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
450
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp