Rallarrosor/Mjölkört

Mampas

Trådstartare
Hej!
Vi ska fixa till lite betesmark där Rallarrosorna tagit överhand. Hur får man bort dem på bästa sätt? Fick tipset att bränna marken, men det kändes lite väl riskfyllt för en novis :o.

Skulle också vilja ha bra tips på hur man får bättre sprutt på betesmarkens växtlighet på snällaste vis (minst ingrepp samt mest ekologiskt)! :)

M V H
Linda
 
Att svedja (bränna) marken, dvs undervegationen, är ett mycket bra sätt att bli av med både torrt gammalt, förvuxet gräs och ogräs. Det sätter dessutom fart på gräset under som kommer att växa som skjuttsingen!

Naturligtvis inget man ger sig in på själv, som nybörjare, men nog måste det väl finnas någon granne eller annan person som gjort det här förut och som kan hjälpa dig? Och det ska göras fortast möjligt innan det växer upp för mycket grönt (brinner inte lika bra).

Om du ser dig om när du är ute och åker så ser du att många har brännt av i diken etc. Ibland hela fält!
 
Hej och tack för ditt svar!
Jag har en gammal "hästakarl" som närmaste granne. Skall rådgöra med honom angående svedjning.
Vet du något bra för såning? (Frötyper?)
 
Vi drar alltid över våra beten på hösten med en betesputs/trimmer. Då finns det inte högt fjolårsgräs kvar till nästa år, så det kan ju vara en sak att göra i år för er. Man kan även göra det mitt i sommaren för att få bort det höga gräs som hästarna inte äter och sätta fart på tillväxten.

Förra året gödslade jag för första gången, använde kalksalpeter. Det gav helt ok resultat och i år ska jag gå över alla hagar. Det går säkert att få tag i på Granngården el fråga nån jordbrukare. Jag fick det av en bärodlare som jag sommarjobbar åt. Vi gödslar både jordgubbarna och vinbären med det.

Ang mjölkörten så vet jag inte riktigt hur ni ska bli av med den. Att bränna är nog effektivast tror jag.
 
Mjölkört är känsligt för betning.... Nu skall du inte låta hästarna beta den utan simulera betning... Slå marken med lie... eller slåtter aggregat om du har tillgång till sådant. När hästarna sedan betar och trampar i marken så förstörs mjölörtens biotop och den kommer att försvinna från marken.
Annars är nog svedjning ett bra alternativ nu första året. Fördelen med det är att om det ligger vassa saker gömda i gräset så kommer dessa fram. Du kan alltså inspektera marken noga innan hästarna släpps in.

Var noga med att ni är många när ni bränner. Och att ni har bra släckningsmöjlligheter. Blöta jutevävssäckar är effektivt att begräsa elden med..

Kolla även med räddningtjänsten om det råder eldningsförbud.
Jag haade turen att få biträde av räddningstjänsten när jag skull bränna av fem hektar vildvuxen åkermark. Räddninstjänsten kom ut och hjälpte till med vindriktingar och hur vi bäst skulle lägga upp bränningen. Dessutom fanns de som backupp om det hela skulle gå överstyr. Jättebra och lärorikt. Brandkillarna tyckte det var ett trevligt avbrott i vanlig verksamhet.. att få tutta på i ställe för att släcka
 
Nej, jag är inte bra på det där med fröer! Varför inte fråga din gamla hästkarl om det med? Eller nån annan du känner till som sår sina betes/hömarker själv? :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 222
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 060
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp