Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

tar tillbaka vad jag skrev :)

Men kom på när jag kollade skyltarna, läggande under gång, hur går den skylten till?
Dom övriga kan vi allihopa någotsådär iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: Rally-folk!

Finns det inte en beskrivning till skyltarna? Det gör det väl? :D

Svenska Brukshundklubben
125
Svenska Brukshundklubben 125
Läggande
under gång
Läggande under gång
Under gång uppmanas hunden att lägga sig varvid föraren stannar.
Därefter fortsätter ekipaget framåt.

Klicka på momentbeskrivning :D
 
Sv: Rally-folk!

Ahh tack :)
Ingen som vet ifall man får sämre poäng ju mer hjälper man ger hunden?
 
Sv: Rally-folk!

Nej jag har inte fattat det som det heller, men tänkte om ngn vart ute och tävlat och märkt vad som önskas så att säga.
Vad menas med förafel i poängavdragen?
 
Sv: Rally-folk!

Kan tänka mig att det är t.ex om man rör vid hunden, eller om man tar ett steg tillbaka på fel ställen osv.

Det är ju meningen att man ska prata med hunden och visa mycket glädje och sånt. Fast jag har inte tävlat, så det är bara vad jag tror.
 
Sv: Rally-folk!

Urdrag ur reglerna:

Del 4. Kommunikation med Hund Inklusive Dubbelkommando.

Muntligt beröm, uppmuntran och dubbelkommando får ges under hela utförandet av banan, även under fotgåendet mellan övningarna.
Handsignaler/tecken som kommando eller vägledning för hunden, eller att handlern klappar sig på benet är tillåtet när detta är tillrådigt. Muntliga kommandon och handtecken får användas var för sig eller kombinerat.

Händerna får inte användas att locka/muta hunden genom en övning.
Vissa träningsmetoder går ut på att handlern håller en godbit och för hunden genom övningen med hjälp av godbiten. Detta är inte tillåtet vare sig föraren låtsas ha godis i handen eller ej.
Detta skall bedömas med ett kraftigt eller mindre avdrag.
Att ta godis med in på banan bedöms som Icke Godkänd.
Det är ej tillåtet att klappa händerna för att uppmuntra hunden.
Överdrivna kroppsrörelser som att böja sig framåt, huka sig, överflödiga fotrörelser, viftande med armarna etc. bör ge kraftigt eller mindre avdrag.
Dubbelkommando och repetition av kommando är tillåtet utan att det påverkar bedömningen.
Snarare är det tiden det tar från att handlern ger första kommandot till att hunden utför övningen som skall värderas för bedömning.

Tycker det är svårt att avgöra vad en överdriven rörelse är och inte..
Får nog ta och åka upp till klubben och kolla på rallylydnadskursen och prata med dem lite :)
 
Sv: Rally-folk!

Ja, det är ju svårt att veta.
Jag ska själv iväg och titta på tävling på lördag, så då kommer jag förhoppningsvis ha lite bättre koll.
 
Sv: Rally-folk!

Lägligt nog så går ju rallylydnadskursen samtidigt som kontaktkursen jag är med o håller så jag passade på att fråga. Och i nybörjarklassen så kan man iprincip använda hur mkt kropshjälp som helst så länge du inte tar i hunden eller har sträckt koppel sa hon :)
 
Sv: Rally-folk!

Har missat denna tråden!
Jag planerar att starta min första rally på billinge bk i sommar.
Men jag måste plugga skyltar :P Finns det ngt ställe på nätet där alla skyltar finns?
Är det ngn som vet hur lång tid det tar att få tävlingslicens på blandras när man beställt det?
postar en liten film, i slutet körde vi en minimini rallybana.
Vad tror ni, är vi tävlingsklara?
http://www.facebook.com/video/video.php?v=10150813491171159

www.rally-lydnad.se som tidigare sagt. Även rallylydnad.biz kan vara värt att klicka runt på.
Tror licensen tog ca 2 veckor.

Ni är definitivt startklara! :) Mycket hjälp av lydnaden där kan jag tänka mig! :) Kolla på youtube efter filmer så kan du jämföra lite och se skyltarna du är osäker på "in action", det krävs inte så himla mycket i nybörjarklassen för att få en hyfsat poäng ändå :)

Jag tänkte även på en sak, får bättre poäng om hunden gör allt enbart på röstkommando eller spelar det ingen roll om man hjälper till och visar med handen?
Rally är ju en sport där du och hunden ska visa glädje och du får egentligen göra precis vad som helst när du utför banan förutom att ta i hunden samt hota den på något sätt. Jag har aldrig fått avdrag av det och jag använder rätt mycket av både tecken och röst :)

Kan tänka mig att det är t.ex om man rör vid hunden, eller om man tar ett steg tillbaka på fel ställen osv.
Nja, av det du nämner ta i hunden ett BIG NO NO! (om hunden hoppar på dig eller liknande är det dock ev överdriven fysisk kontakt). Fotarbetet kan du få förarfel på, visst, men oftast är det 10 poäng avdrag som gäller pga fel utförande av momentet.

Lägligt nog så går ju rallylydnadskursen samtidigt som kontaktkursen jag är med o håller så jag passade på att fråga. Och i nybörjarklassen så kan man iprincip använda hur mkt kropshjälp som helst så länge du inte tar i hunden eller har sträckt koppel sa hon :)
Tja, sträckt koppel kan du ju rent krasst ha om du vill. Dock får du ju -1 för varje koppeldrag så det kan ju bli en del om man bokstavligen släpar runt hunden (vilket faktiskt har förekommit).
 
Sv: Rally-folk!

Tack för all bra info!
Kul att du tycker att vi är startklara :) Ja tävlingslydnaden hjälper ju en hel del hehe.
Jag ha ju sån lyx att jag behöver knappt prata med min hund för att hon ska gå och vifta på svansen och vara lycklig, hon älskar att jobba :)

Då är det bara att ta tag i att få in kommando på att sätta sig framför och ingången från höger. Även att hunden ska sitta framför och följa med om jag backar. Sen så bör vi vara redo. Jag skulle ju lösa dom grejerna redan nu men snyggare om hon kan kommando och inte bara följer mina handtecken :)
 
Sv: Rally-folk!

Låter bra! :) Kom bara ihåg att även du ska tycka om det! För även du kan få minuspoäng på dig om du skulle visa negativitet runt på planen -händer dock ytterst sällan.

Tja du gör ju som du vill, men jag använder både hand/kropp och röst på de momenten, ibland är det ju otroligt mycket ljud och störning så jag vågar personligen inte förlita mig på att hunden ska höra och ta in vad jag säger. På min hund som är full av energi som är svår att tygla och ska ha fokus på allt samt nära till stress fungerar detta bäst iaf :p

Vi gjorde en kass debut i fortsättningsklassen för ett par veckor sedan. Men efter att mina instruktörer peppat mig så ta i trä! Den 28 april och 6 maj kör vi igen :)
(hur det nu ska gå... :o)
 
Sv: Rally-folk!

Klart att jag med gillar det, annars hade jag ju inte gjort det :P
Givetvis kommer jag använda mig av tecken med, allt för att vara på den säkra sidan. Men det är ju en fördel om man tränat in det så den vet vad den ska göra ;) Som det är nu så kan hon ju lika gärna fatta fel :P
 
Sv: Rally-folk!

Nej det förstår jag väl! :p Menade mer att det måste synas också bara :)
Jomen det låter som att du har en bra plan då! :) Men ta du och anmäl dig vet jag! Så får det bära eller brista helt enkelt.
 
Sv: Rally-folk!

Det har vi också, på söndag. Men jag har fortfarande inte fått hans papper så det lär inte bli någon tävling!
 
Sv: Rally-folk!

Ring och rådfråga arrangören om det är okej att tävla/deltaga utan tävlan vet jag! :)
 
Sv: Rally-folk!

Orkar tyvärr inte läsa igenom alla inlägg men vad är det för papper du väntar på?
Vad jag har föstått så har du en jack russel och det har jag oxå, så jag började fundera på om jag oxå måste ordna något speciellt för att få tävla med min. Han är ej reggad i SKK.
 
Sv: Rally-folk!

Då måste han ha tävlingslicens.

Jag väntar på hans regbevis (SKK) som hans uppfödare sitter på. Jag har väntat sen i mars 2011, i maj hade vi plats på ett MH men det fick vi avboka.

Det är lite tröttsamt. Visst skulle jag kunna tävla med honom som "okänd" men det känns fel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp