Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad kul att du är så ambitiös.
Överlag brukar det vara mycket "fällor" i avancerad och mästarklass. Dvs kombinationer av skyltar som ökar svårighetsgraden, mer än att just varje skylt är svår. Till exempel ett skicka till kon framför ett hinder (många hundar taggar till och springer mot hindret istället) och sen ett tre steg backa precis efter hindret samtidigt som det står en frestelse precis rakt fram (många hundar blir övertaggade vid hindermoment och det blir svårt att samla ihop mycket snabbt till ett precisionsmoment nära föraren, framförallt när man har en ny dragning framåt i form av en frestelse).

Ja precis! Så himla spännande, utmanande och roligt :D
Ska börja träna avancerade banor omgående för att förbereda oss för debut i avancerad. Det vi behöver jobba mest på är frestelsen men jag tror vi löser det genom att fortsätta jobba omvänt lockande (hon får inte röra en endaste pinal på marken utan varsågod och det fattade hon fort efter debuten i fortsättningsklassen). Bärande av föremål är något vi jobbar aktivt med också då hon haft ganska svårt med det. Skick till kon innan hinder ska vi absolut träna, tack för tipset! Backa jobbar vi med och försöker nu mest få till att det inte ska gå så himla fort (bakbenskontroll, nöta nöta).

Anledningen till att jag vill upp till avancerad är nog mest för att jag tycker att banorna tilltalar mig mer och även passar Betty :D Hon funkar bäst när hon får tänka mycket (så länge hon förstår annars låser det sig och hon bjuder på allt hon kan). Men tänker att på 3-4 månader borde hon vara klar för debut :idea:
 
Ja precis! Så himla spännande, utmanande och roligt :D
Ska börja träna avancerade banor omgående för att förbereda oss för debut i avancerad. Det vi behöver jobba mest på är frestelsen men jag tror vi löser det genom att fortsätta jobba omvänt lockande (hon får inte röra en endaste pinal på marken utan varsågod och det fattade hon fort efter debuten i fortsättningsklassen). Bärande av föremål är något vi jobbar aktivt med också då hon haft ganska svårt med det. Skick till kon innan hinder ska vi absolut träna, tack för tipset! Backa jobbar vi med och försöker nu mest få till att det inte ska gå så himla fort (bakbenskontroll, nöta nöta).

Anledningen till att jag vill upp till avancerad är nog mest för att jag tycker att banorna tilltalar mig mer och även passar Betty :D Hon funkar bäst när hon får tänka mycket (så länge hon förstår annars låser det sig och hon bjuder på allt hon kan). Men tänker att på 3-4 månader borde hon vara klar för debut :idea:

Det kommer nog att gå jättebra! Det är verkligen mycket roligare i avancerad- och mästarklass :D
 
Jag har anmält oss till en tävling den 21:a januari i Kalix. Det är första tävlingen sedan i somras så vi får se hur det går. Vi har fått lite problem med sitt/ligg gå runt, hon vill inte släppa fokuset från mig utan flyttar efter. Det är ju kul att hon är så fokuserad på mig men tyvärr hjälper det ju inte oss i det här momentet så nu tränar vi på stadgan i sitt och ligg. Framför henne kan jag hoppa och gå iväg och hon sitter kvar så länge hon ser mig men bakom är svårare, tips? :)
 
Jag har anmält oss till en tävling den 21:a januari i Kalix. Det är första tävlingen sedan i somras så vi får se hur det går. Vi har fått lite problem med sitt/ligg gå runt, hon vill inte släppa fokuset från mig utan flyttar efter. Det är ju kul att hon är så fokuserad på mig men tyvärr hjälper det ju inte oss i det här momentet så nu tränar vi på stadgan i sitt och ligg. Framför henne kan jag hoppa och gå iväg och hon sitter kvar så länge hon ser mig men bakom är svårare, tips? :)

Lägg en extern belöning framför henne som hon får fokusera på. Börja först att bara träna att hon ska sitta/ligga innan hon får ett varsågod och sedan utökar du tiden och börjar sedan även förflytta dig själv, men ta det stegvis. Det tycker jag fungerar bra!
 
Lägg en extern belöning framför henne som hon får fokusera på. Börja först att bara träna att hon ska sitta/ligga innan hon får ett varsågod och sedan utökar du tiden och börjar sedan även förflytta dig själv, men ta det stegvis. Det tycker jag fungerar bra!
Tack ska testa det!
 
Även vi har fått problem med sitt/ligg gå runt. Testade med extern belöning idag men hon är så bra på omvänt lockande så hon kollar på mig hela tiden, kollar man inte på godisen så får man den ju. Va fasen! Hon var ju grym på det momentet när hon var liten. :mad:
 
Även vi har fått problem med sitt/ligg gå runt. Testade med extern belöning idag men hon är så bra på omvänt lockande så hon kollar på mig hela tiden, kollar man inte på godisen så får man den ju. Va fasen! Hon var ju grym på det momentet när hon var liten. :mad:
Jag har ett handkommando på det där. Nu är min hund liten visserligen vilket innebär att hon kan fästa blicken på handen medan jag travar runt. Men annars borde du ju kunna lägga tid på ett ordentligt stannakommando. Typ ligg - stanna - "handkommando för förtydligande" och sen i början kunna röra dig framför utan att hon flyttar sig och successivt börja röra dig på sidorna innan du rör dig bakom. Även att kunna försöka flytta på henne med handen/dra lätt i kopplet - stanna är stanna. Stadga som är så roligt att träna ;)

Kanske?
 
Spammar tråden lite till :o

Var iväg och tränade i inomhushall för första gången idag. Lyxigt och nyttigt. Så mycket dofter! Det tråkiga är att hon vägrar gå där annan hund kissat utan går runt. Jag antar att det hade slarvats med rengöringen just där för på andra ställen där jag såg att det hade sandats gick det bra att gå även fast att det var med viss tvekan.

Hur eller hur, mycket nos men det släppte efter en stund. Däremot var hon ganska ofokuserad och lite drömsk. Inte helt hundra med mig helt enkelt.

Ett annat problem vi börjat stöta på är att hon sticker små vändor i arbetet. Och jag vet inte hur jag ska tackla det. Inte för att hälsa på annan hund eller för att nosa utan det är ett litet varv i full kareta :rage: Kan ju inte direkt skälla på henne när hon kommer tillbaka till mig och jag hinner aldrig få tag i henne i ögonblicket hon bryter ifrån. Dels tror jag det handlar om att hon än inte kan fokusera och blir lite överladdad men lite tror jag det handlar om att hon kan göra det. Det finns inget som hindrar henne. Och vi måste ta tag i det nu.

Tänkte ha lina som släpar efter henne nästa gång så jag kan avbryta henne men vad mer kan jag göra?
 
Jag har ett handkommando på det där. Nu är min hund liten visserligen vilket innebär att hon kan fästa blicken på handen medan jag travar runt. Men annars borde du ju kunna lägga tid på ett ordentligt stannakommando. Typ ligg - stanna - "handkommando för förtydligande" och sen i början kunna röra dig framför utan att hon flyttar sig och successivt börja röra dig på sidorna innan du rör dig bakom. Även att kunna försöka flytta på henne med handen/dra lätt i kopplet - stanna är stanna. Stadga som är så roligt att träna ;)

Kanske?
Hon kan stanna men det är tydligen lite flytande enligt henne för ibland så måste man ligga kvar och ibland är det tydligen okej att gå iväg. :angel:

Men jag testade att vandra runt henne idag i lite kringelkrokar och till slut så låg hon kvar även när jag var bakom så det ska nog lösa sig snart. :) Jag blev bara så paff för hon var ju klockren på det innan. :laugh:
 
Bokat ny nybörjarkurs i slutet på januari.
Kursarrangören har lite online-kurser också, kollade på den som är grundkurs i trixträning och hittade lite bra saker vi ska träna på innan den kursen :up:
 
Idag så gick vi för första gången en bana med skyltar! Kanske var på tiden när vi ska tävla i februari! :laugh: Om ni orkar får ni gärna kommentera vad vi kan förbättra! :angel:

Först körde vi en lätt bana och sen en svårare både med och utan koppel.

och eftersom jag inte kan göra någonting halvdant så fick jag hem det här idag! :love:
D7EC8153-92CF-4BF4-9BC0-7E4A106F49D7_zpsjidhqlvx.jpg
 
Idag så gick vi för första gången en bana med skyltar! Kanske var på tiden när vi ska tävla i februari! :laugh: Om ni orkar får ni gärna kommentera vad vi kan förbättra! :angel:

Först körde vi en lätt bana och sen en svårare både med och utan koppel.

och eftersom jag inte kan göra någonting halvdant så fick jag hem det här idag! :love:
D7EC8153-92CF-4BF4-9BC0-7E4A106F49D7_zpsjidhqlvx.jpg

Tyckte det såg fint ut :)
Sträck inte kopplet sådär på tävling bara, utan tjoa till eller nått annat som får tillbaka fokuset hehe.
Akta så hon inte touchar din hand, kan ge "fys", tråkiga avdrag. Och jämna steg i 1-2-3 bakåt :)
Och träna störning, hon kanske bara regarerade på den där hunden för att det är en polare dock men störning kan man aldrig träna för mycket av :D
Glöm inte att det kommer nya moment efter årsskiftet med så det inte kommer som en överraskning :D

Tror det kan gå kanoners på tävlingen :up: och jäkligt avis på skyltarna och hållarna! Vart beställde du ifrån (och vad kostade det? :o )
 
Tyckte det såg fint ut :)
Sträck inte kopplet sådär på tävling bara, utan tjoa till eller nått annat som får tillbaka fokuset hehe.
Akta så hon inte touchar din hand, kan ge "fys", tråkiga avdrag. Och jämna steg i 1-2-3 bakåt :)
Och träna störning, hon kanske bara regarerade på den där hunden för att det är en polare dock men störning kan man aldrig träna för mycket av :D
Glöm inte att det kommer nya moment efter årsskiftet med så det inte kommer som en överraskning :D

Tror det kan gå kanoners på tävlingen :up: och jäkligt avis på skyltarna och hållarna! Vart beställde du ifrån (och vad kostade det? :o )
Tack! Haha jag var inte riktigt beredd på störningarna där. Måste träna (mycket) mer på det! Jag hade godis i handen, därför hon var på den men hon kunde köra hela banan utan belöning så jag tror det är dags att behålla godiset i fickan hädan efter. :angel:

Jag kan inte backa! Haha! Känns helt omöjligt att gå baklänges och samtidigt ha koll på att hon följer med. :nailbiting: :laugh:

Vi ska ju börja på kurs i januari och då kommer vi gå igenom alla skyltar även de nya. Men vi har börjat nosa lite på de redan och så vill jag gärna träna in någon fortsättningsskylt så att det känns plättlätt på tävling! :angel:

Beställde från tassashop och det kostade som sagt en halv förmögenhet (3000kr :yuck:). Så jobbigt om vi kaosar första tävlingen, då kan du få ärva mina skyltar! :p
 
Tack! Haha jag var inte riktigt beredd på störningarna där. Måste träna (mycket) mer på det! Jag hade godis i handen, därför hon var på den men hon kunde köra hela banan utan belöning så jag tror det är dags att behålla godiset i fickan hädan efter. :angel:

Jag kan inte backa! Haha! Känns helt omöjligt att gå baklänges och samtidigt ha koll på att hon följer med. :nailbiting: :laugh:

Vi ska ju börja på kurs i januari och då kommer vi gå igenom alla skyltar även de nya. Men vi har börjat nosa lite på de redan och så vill jag gärna träna in någon fortsättningsskylt så att det känns plättlätt på tävling! :angel:

Beställde från tassashop och det kostade som sagt en halv förmögenhet (3000kr :yuck:). Så jobbigt om vi kaosar första tävlingen, då kan du få ärva mina skyltar! :p

Du och hunden behöver inte göra stegen exakt samtidigt. Och ta det lite lugnt. Ett steg, SEN lockar du på hunden. När hunden sitter DÅ tar du två steg. Osv. Räkna högt för dig själv.

Och ta bort godiset ur handen hädanefter. Det får du ändå inte ha! Hon ska följa dig ändå och orka hela banan utan godis.
 
Tack! Haha jag var inte riktigt beredd på störningarna där. Måste träna (mycket) mer på det! Jag hade godis i handen, därför hon var på den men hon kunde köra hela banan utan belöning så jag tror det är dags att behålla godiset i fickan hädan efter. :angel:

Jag kan inte backa! Haha! Känns helt omöjligt att gå baklänges och samtidigt ha koll på att hon följer med. :nailbiting: :laugh:

Vi ska ju börja på kurs i januari och då kommer vi gå igenom alla skyltar även de nya. Men vi har börjat nosa lite på de redan och så vill jag gärna träna in någon fortsättningsskylt så att det känns plättlätt på tävling! :angel:

Beställde från tassashop och det kostade som sagt en halv förmögenhet (3000kr :yuck:). Så jobbigt om vi kaosar första tävlingen, då kan du få ärva mina skyltar! :p

Hade vi bott närmre varann hade Betty säkert ställt upp som störning (hon gör det med bravur), allra helst i platsliggningar. Hon är så pinsam den hunden ibland... :cool::p

Ja skit i godiset, bättre att belöna efter 3-4 skyltar med kalasbelöning och sen variera antalet skyltar till belöning (så man bygger upp en förväntan att för varje skylt som görs så är man närmre belöningen).

Haha jag tycker också att det är trixigt med jämna steg men träna på att backa utan hund :p Jag är jättenördig och tränar på slalom, 270 och 360 grader samt svängar utan hund för att riktigt fundera över hur jag ska sätta fötterna. Men det har blivit bättre tycker jag :)

Haha äh går första tävlingen dåligt är det bara att satsa på nästa :D Men skulle du tappa suget vet du vem du PM:ar först :devil:
 
Sitter och tittar på tävlingarna som finns i början av 2017 och funderar på hur jag ska lägga upp vår planering. Tacksam för lite input!

Vi började träna rally förra våren, gjorde den första starten i slutet av april och klarade vårt tredje kval i augusti, efter totalt 5 starter. Därefter har vi inte tävlat.
Vi har gått en kurs med skyltgenomgång för fortsättningsklass, men har inte tränat speciellt mycket på fortsättningsbanor. Har väl inte tränat banor så mycket överhuvud taget under vintern...

Utmaningarna med vovvan är att hon
1) jagar upp sig på grund av andra hundar och kan dra från banan. Gör i och för sig aldrig det på träning, men då är det kända hundar. Hon kan vara väldigt reaktiv mot nya hundar, skäller ut dem och vill kasta sig fram och hälsa. Men brukar också kunna fokusera bra på mig när hon väl är i tränings-tävlingsmode.
2) att hon blir övertaggad av hoppet och drar ett ärevarv innan hon kommer tillbaka, med stor risk för 1...
3) jag använder extern-belöning och om banan går så att någon skylt är nära hennes belöning så dras hon åt det hållet. Har gett avdrag för sträckt koppel vid något tillfälle, men då har jag i varje fall haft ett koppel :o

Nu finns det två tävlingar i början av mars, helgerna efter varandra, i inomhushall. Tänker att jag startar nybörjarklass första gången i varje fall, men skulle sedan helst vilja gå upp till fortsättning. Känns inte så motiverande att träna och tävla när vi redan är kvalklara. Men känns också trist att gå upp till fortsättning och sedan inte få backa till nybörjare om vi inte fixar det.
Kan man göra ett sent klassbyte? Om jag anmäler nybörjare båda veckorna och hon går super första veckan, kan jag då byta till fortsättning?

Och hur stor skillnad är det på inomhustävlingar jämfört med utomhus? Jag antar att all publik, inklusive hundar, kommer mycket närmare inomhus? Eller är det begränsat hur många som får vara inne samtidigt? Var gör man i så fall av hunden under väntetiden? Det kan ju vara kallt i bilen...
 
@farin Åk och träna på andra ställen än hemmaklubben? Känner du några med hund du inte brukar träna med eller som bara kan vara med som störning?

Suget på hoppet borde du rimligtvis få bort ganska lätt om du tränar det kontinuerligt :)

Ang inomhushall tycker jag det är svårare för det finns mer dofter i underlaget. Men sen så är min nosig av sig och en inte fullt lika nosig hund kanske inte bryr sig alls lika mycket. Har du möjlighet att åka och träna i någon inomhushall så gör det :) När jag startade i ridhus fick endast de som tävlade + den som skulle starta efter vara inne i ridhuset. Vi andra fick hålla oss utanför. Jag startade sist, hade täcke på henne och fårskinnspläd i buren sen fick hon komma ut med jämna mellanrum och röra lite på sig.

Jag har lite liknande problem med min att kan få för sig att dra ett ärevarv. Jag testade idag att ha ett koppel släpandes efter så jag kan stoppa henne innan hon drar iväg. Sen återstår det att se om hon kopplar ihop det med att något släpar efter och fortsätter när det försvinner men det återstår att se :D

Men iväg och träna bland andra hundar eller rent allmänt i störande miljöer. Kan räcka med att man på promenaden går där man vet med sig att man kan möta folk och jobbar på kontakten då.
 
Du och hunden behöver inte göra stegen exakt samtidigt. Och ta det lite lugnt. Ett steg, SEN lockar du på hunden. När hunden sitter DÅ tar du två steg. Osv. Räkna högt för dig själv.

Och ta bort godiset ur handen hädanefter. Det får du ändå inte ha! Hon ska följa dig ändå och orka hela banan utan godis.
Aha! Haha! Tack! Jag trodde hunden var tvungen att följa med men då kan vi träna om. :up:

Jag vet! :banghead: Måste börja lita på att hon följer med även utan godis för det gör hon ju (oftast.. :angel:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp