Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade vi bott närmre varann hade Betty säkert ställt upp som störning (hon gör det med bravur), allra helst i platsliggningar. Hon är så pinsam den hunden ibland... :cool::p

Ja skit i godiset, bättre att belöna efter 3-4 skyltar med kalasbelöning och sen variera antalet skyltar till belöning (så man bygger upp en förväntan att för varje skylt som görs så är man närmre belöningen).

Haha jag tycker också att det är trixigt med jämna steg men träna på att backa utan hund :p Jag är jättenördig och tränar på slalom, 270 och 360 grader samt svängar utan hund för att riktigt fundera över hur jag ska sätta fötterna. Men det har blivit bättre tycker jag :)

Haha äh går första tävlingen dåligt är det bara att satsa på nästa :D Men skulle du tappa suget vet du vem du PM:ar först :devil:
Smart! Ska testa att belöna så istället. :)

Jag drömde att vi tävlade inatt och vi fick 2 poäng! :rofl: Hoppas det går lite bättre när det gäller på riktigt! :laugh: Annars ska jag tänka på dig! :D
 
Smart! Ska testa att belöna så istället. :)

Jag drömde att vi tävlade inatt och vi fick 2 poäng! :rofl: Hoppas det går lite bättre när det gäller på riktigt! :laugh: Annars ska jag tänka på dig! :D

Ja gör det, har funkat bra för oss iallafall :)

Haha ja det gör det verkligen! Tycker det ser bra ut :) Rent krasst, så länge man gör alla skyltar och hunden inte nosar eller sliter sig igenom hela banan sitter man rätt säkert.
 
@farin Åk och träna på andra ställen än hemmaklubben? Känner du några med hund du inte brukar träna med eller som bara kan vara med som störning?

Suget på hoppet borde du rimligtvis få bort ganska lätt om du tränar det kontinuerligt :)

Ang inomhushall tycker jag det är svårare för det finns mer dofter i underlaget. Men sen så är min nosig av sig och en inte fullt lika nosig hund kanske inte bryr sig alls lika mycket. Har du möjlighet att åka och träna i någon inomhushall så gör det :) När jag startade i ridhus fick endast de som tävlade + den som skulle starta efter vara inne i ridhuset. Vi andra fick hålla oss utanför. Jag startade sist, hade täcke på henne och fårskinnspläd i buren sen fick hon komma ut med jämna mellanrum och röra lite på sig.

Jag har lite liknande problem med min att kan få för sig att dra ett ärevarv. Jag testade idag att ha ett koppel släpandes efter så jag kan stoppa henne innan hon drar iväg. Sen återstår det att se om hon kopplar ihop det med att något släpar efter och fortsätter när det försvinner men det återstår att se :D

Men iväg och träna bland andra hundar eller rent allmänt i störande miljöer. Kan räcka med att man på promenaden går där man vet med sig att man kan möta folk och jobbar på kontakten då.

Tack för input! Vi tränar i inomhushall lite nu och då, men då bara med kända hundar. Skulle behöva komma iväg och träna med fler nya hundar! Och skulle såklart behöva komma iväg till nya hallar, med nya störningar. Kan också träna lite i ridhuset vid stallet, första tävlingen är ju faktiskt i ett ridhus :up:

Med första tävlingen inbokad kom lite av inspiration och motivation tillbaka i varje fall :) Nu känns det lite roligare att fundera på hur, vad och vad vi ska träna och göra en plan!

Är det någon som vet, kan man göra sent klassbyte om man skulle vilja?
 
Tack för input! Vi tränar i inomhushall lite nu och då, men då bara med kända hundar. Skulle behöva komma iväg och träna med fler nya hundar! Och skulle såklart behöva komma iväg till nya hallar, med nya störningar. Kan också träna lite i ridhuset vid stallet, första tävlingen är ju faktiskt i ett ridhus :up:

Med första tävlingen inbokad kom lite av inspiration och motivation tillbaka i varje fall :) Nu känns det lite roligare att fundera på hur, vad och vad vi ska träna och göra en plan!

Är det någon som vet, kan man göra sent klassbyte om man skulle vilja?

Vad gäller klassbyte är det upp till arrangören att avgöra. Många har en maxgräns på antalet deltagare i varje klass.
 
Varför finns det inga kurser i fortsättning/avancerad i rallylydnad? :cry:
Ja varför är det så?? Jag vill också gå kurs!
Vi har ju tagit oss igenom nybörjare utan att gå kurs men känner att jag vill ha hjälp nu när vi ska gå vidare. Så att jag inte drar på oss en massa dummaförarfel:crazy:
 
Ja varför är det så?? Jag vill också gå kurs!
Vi har ju tagit oss igenom nybörjare utan att gå kurs men känner att jag vill ha hjälp nu när vi ska gå vidare. Så att jag inte drar på oss en massa dummaförarfel:crazy:

Jag bor i ett mörkt svart rallyhål :meh:
Det finns, men inte i mitten av Småland. Letat runt efter helgkurs i sommar istället och ansökt om en plats på ett läger med Anna Larsson (3vallare) och hoppas komma med där :) Och sen har jag hittat ett träningsgäng att haka på varje torsdag kväll. Men det är riktigt drygt :(
 
Jag och Chanel laddar inför våra två starter i Mellerud imorgon :) . Vi startar som nummer 16 på första starten och som nummer 1 på andra. Vi hoppas på ett någorlunda bra resultat den här gången, med bra resultat räknar vi allt som inte innebär att man blir diskvalificerad :rofl:. Chanel är egentligen en mycket duktig och smart hund, det är bara matte som är största problemet men redan nu i förhand är vi (läs: jag) nervösa och det ser jag som ett gott tecken :p:):heart.
 
Senast ändrad:
Blev ingen rallylydnad idag :( . Det gick inte att få igång bilen. Kollektivtrafik är inte heller något alternativ för det som jag isåfall skulle hinna med avgår 16.02 och är framme i Mellerud 19.38 och det är på tok för sent...

Fan :( .
 
Men man ska inte vara ledsen över spilld mjölk! Jag får göra ett nytt försök, helt enkelt. Skam den som ger sig :).
 
Blev ingen rallylydnad idag :( . Det gick inte att få igång bilen. Kollektivtrafik är inte heller något alternativ för det som jag isåfall skulle hinna med avgår 16.02 och är framme i Mellerud 19.38 och det är på tok för sent...

Fan :( .

Vad surt! :( Bättre lycka nästa gång. När har ni nästa tävling inbokad?
 
Puh, här har man ägnat den senaste 1,5 timmen med att skicka in resultat för båda vovvarna till alla olika årets hund-tävlingar :laugh:
Blir en del när både rasklubben (SSPK) och rasringen (dvärgschnauzerringen) har tävlingar samt min brukshundklubb :D
Önskar att de hade automatiskt räkning som vissa har, så man slipper sitta själv med allt :angel:
 
Idag for jag till stan och köpte en bunt med tomma dvd-fodral, nu ska jag ägna kvällen med att klippa till alla utskrivna skyltar i rätt storlek för fodralen så vi kan börja ge oss på att träna banor! :)
 
Vad surt! :( Bättre lycka nästa gång. När har ni nästa tävling inbokad?

Eventuellt startar vi i Fagersta 11 februari och Söderköping 12 februari men det lutar mer åt att vi ska lägga ner rallyn ett tag nu och träna andra saker istället. Jag vet inte riktigt ännu.
 
Alltså, jag tänkte på det här med att stå framför i stället för sitt framför i en del av de nya momenten. Hur i hela friden ska jag få hundarna att fatta att dom ska stå i stället för sitta? Ingen av dom kan stå på kommando :o
 
Alltså, jag tänkte på det här med att stå framför i stället för sitt framför i en del av de nya momenten. Hur i hela friden ska jag få hundarna att fatta att dom ska stå i stället för sitta? Ingen av dom kan stå på kommando :o
Lära om momentet så framför betyder "stå framför" och för att göra sitt framför så behöver du be dom sitta? Så har jag försökt lära in det på mina nu :)
 
Alltså, jag tänkte på det här med att stå framför i stället för sitt framför i en del av de nya momenten. Hur i hela friden ska jag få hundarna att fatta att dom ska stå i stället för sitta? Ingen av dom kan stå på kommando :o

Ett helvete det där :D men du får nog börja med att lära in stå. Ett tips är att inte göra som jag gjorde :angel: med skinka klistrad i handflatan :D Det blir mycket fys då hehe..
 
Alltså, jag tänkte på det här med att stå framför i stället för sitt framför i en del av de nya momenten. Hur i hela friden ska jag få hundarna att fatta att dom ska stå i stället för sitta? Ingen av dom kan stå på kommando :o

När det är stå framför så säger jag framför istället för front och sen säger jag stanna precis innan hon ville sätta sig i början.
Har du samma kommando förstår jag att det blir fel så börja med att lära in ett nytt kommando för momentet :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp