Bukefalos 28 år!

Rally - från nybörjar till fortsättning

Lejonelle

Trådstartare
Rallylydnadsfråga: Hur upplevde du steget mellan nybörjarklass och fortsättningsklass i rally? Gick det smidigt? Vad var den största svårigheten för dig och din hund? Vad skulle du ändra i din förberedande träning om du hade chansen?

Och om du kommit vidare efter fortsättning- hur upplevde du steget till avancerad klass? Hur många starter gick det åt för dig i fortsättningsklass innan du flyttade upp?
 
Den stora skillnaden för mig är att kopplet är av. Arrak vet det så väl och blir väldigt loj. Han följde efter men gjorde allt i slow motion. Han nosade gärna lite extra för sakens skull. Jag har tränat honom mycket lös och med olika tider för belöning men lik förbannat vet han att det är tävling. Har träningstävlat honom och gett pang-belöning i första momentet men ändå så är han trög. Jag skyller faktiskt på hans ras Rhodesian ridgeback... ;)
 
Vi tränar alltid utan skyltar. Så länge kopplet satt i som i nybörjarklass funkade allting. När kopplet kom av som i fortsättningsklass så blev han = hunden helt förvirrad när vi kom in på en tävlingsplan med skyltar. Det är ju jag som ska kolla på skyltarna, inte hunden. När vi hade klarat av 2-3 skyltar så utgick han, alltså gick iväg från mig utan att gå till något annat. Lyssnade inte, kom inte på inkallning, ställde sig bara nån decimeter utanför kanten på tävlingsplan.
 
Jag tyckte det va enklare i fortsättningsklassen än i nybörjare då kopplet försvann. Jag skulle inte ändra nånting i träningen. Visserligen har jag knappt tränat rally innan jag började tävla men hållit på med lydnad en del innan så jag lärde mig bara skyltarna och tränade in front position och tysk svängen innan start. Gjorde 3 starter i nybörjare och har gjort 4 i fortsättning. Alla med kvalificerande resultat. Nu tränar jag för avancerad och där har vi lite bekymmer med högerhandlingen. Kanske inte så konstigt med en 6 år gammal hund som bara har gått på vänster sida och tycker matte är knäpp när jag försöker mig på högerhandling.

För vår del känner jag att vi inte behöver tävla mer i fortsättning, det hade räckt med de 3 första starterna, men då jag har en tik i nybörjarklass, en tränings/tävlingskamrat i fortsättning och tycker det är roligt att tävla så blir det nog några starter till i fortsättning när jag ändå åker på tävling.
 
Hur upplevde du steget mellan nybörjarklass och fortsättningsklass i rally? Äntligen av med kopplet ;)

Gick det smidigt? Ja väldigt.

Vad var den största svårigheten för dig och din hund? Undvika nos på frestelsen

Vad skulle du ändra i din förberedande träning om du hade chansen? Inget egentligen då jag tränade in nybörjarskyltar och fortsättning samtidigt

Och om du kommit vidare efter fortsättning- hur upplevde du steget till avancerad klass? Är uppflyttad men har ej startad avancerad klass. Upplever att "hoppet" till avancerad klass är mycket större då högerhandlingen kommer in vilket är svårt för en lydnadshund.

Hur många starter gick det åt för dig i fortsättningsklass innan du flyttade upp? 3 starter räckte.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 203
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 506
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 747
Senast: Rie
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 422
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp