Bukefalos 28 år!

Rama in hästen! Hur?

London

Trådstartare
Hej! Hur ramar man in hästen mellan tygel och skänkel? Några fler tips till en häst som vägrar ganska ofta på hinder? :)
 
Sv: Rama in hästen! Hur?

Hej! Du får nog inte så många svar då frågan är så allmän.. Är det så att någon har sagt till dig att "rama in hästen" och du inte förstår uttrycket?

Eller vill du veta hur man gör rent tekniskt? Det sistnämnda är svårare att svara på då man måste veta hur duktig du är på att rida och hur utbildad hästen är.

Att "rama in" handlar om lite olika saker beroende på om det är hoppning eller dressyr (eller western, eller akademisk ridkonst mm) dessutom - och alla menar kanske inte exakt samma sak med uttrycket heller.

I hoppning (jag gissar att det är det som detta gäller) vill man att ryttaren ska ska a) hålla hästen rak (att den inte är förböjd eller skjuter ut bogar/ben) b) se till att hästen går fram i rätt tempo och c) att den är i rätt balans för det hinder den ska hoppa.

Exempel: När man börjar med hoppning - "åker" man häst. Man kan hålla sig i manen och tyglarna "glappar". När man sen ska lära sig att "rama in" måste man ha ett mjukt stöd i båda tyglarna, kunna parera hästen i sidled och "gas och broms" måste fungera. Att rama in är alltså att ha mer kontroll och kunna ändra galoppsprångens längd tex!

Hoppas det hjälpte =)
 

Liknande trådar

Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 950
Senast: Takire
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: Lutten
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: Cs218
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp