• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cessan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 345
C

Cessan

Ni som har detta täcke - är ni nöjda? Ligger det bra trots att det blir 2 täcken? Får hästen skav?

Har alltid haft Rambo och Rhino täcken så jag vet att täckena är super bra - dock har jag alltid haft täcken med vanlig fyllning och inte använt mig av denna lager på lager princip.. Hade varit bra om det funkat då det är en 3-åring som ska ha täcke till vintern och risken är ju att hon byter storlek så småningom och då är det tråkigt att stå med 3 olika utetäcken (olika tjocklekar..)..

Tacksam för svar då det snart måste inhandlas :laugh:!!!

Sv: Rambo duo

Vet du vad, om jag hade en unghäst som väntades byta storlek så skulle jag inte köpa ett så dyrt täcke, utan snåla till det lite och köpa ett Amigo regntäcke och sedan ha innetäcken i olika tjocklekar under.

Unghästar har ju en tendens att leka lite tuffare också, även det en anledning att inte kosta på för mycket.

Tack för ditt svar :)!

Jag har redan ett amigo regntäcke till henne men känner att jag gillar Rhino och rambotäckena bättre.. Vad jag har förstått så går det ju inte att sätta fast liners i amigotäckena och då vill jag inte ha 2 täcken eftersom jag är rädd att det ligger dåligt på hästen och att hon får skav..

Sen ska tilläggas att jag inte tror att hon kommer växa ur 140 då det finns lite växtmån som det är nu.. Hon har inte växt mkt på sistonde och blir nog en liten tjej även som fullvuxen.. Dock är ju både mamman och pappan högre och hon är ej första fölet så det finns ju fortfarande chans att hon helt plötsligt börjar växa.. Men troligt är att hon kan ha 140 även som fullvuxen då hon kan växa ett par cm och bredda sig endel innan det blir för litet :)!

Och skulle hon mot förmodan växa ur det så kan jag alltid sälja det om det är i bra skick.. Men precis som du säger så kanske det inte är det då hon själv är unghäst och hon går med en ettåring :angel:!.. Kanske får bli ett Rhino när jag tänker efter :p! Duo som jag tänkte köpa var dock på rean - men fick precis mail om att de var slut i rätt storlek :mad:..

Hej!

Jag tror inte att du behöver vara orolig för skav så länge du har rätt storlek på täckena!

Men jag förstår om du inte vill ha Amigo, själv håller jag mig till de täckena som finns i wug-modell.

Nu kanske svaret inte är aktuellt längre men jag svarar ändå. :p Jag har ett sånt täcke och är jättenöjd. Var också lite skeptisk till liners innan men det har legat jättebra på min häst hela vintern. Inget skav heller, hon får skav av typ allt utom Rambo-täckena!

Tack för ditt svar!

Nej det är inte för sent.. Är fortfarande i valet och kvalet vilket täcke det ska bli.. Åker inte till affären förrän nästa vecka så jag har tid att fundera ;)!

Dock blir det ju inte duo eftersom de var slut - men det kan ju bli ett annat liknande täcke av deras täcken ;)!

Som sagt är väldigt velig - både angående modell och om det blir Rhino eller Rambo :p! Vill att tjejen ska ha ett bra täcke som ligger bra - men blir ju inte så glad om det dyra Rambotäcket är sönder efter första dagen :crazy:.. Men unghästen är inte så leksen om jag ska vara ärlig och shettisen vågar inte då det är Donna som bestämmer.. Men man vet ju ändå aldrig..

Som sagt vill gärna höra av fler som använder liners - får era hästar skav mm?

Mina hästar har aldrig fått skav sen jag började med Horseware täckena.. Förutom 1 gång och det var ett Rhinotäcke som hade väldigt dåligt innerfoder så fodret trådade sig och genast fick hästen skav.. I övrigt har de varit kanon och jag har haft några stycken genom åren.. Men som sagt aldrig med lager på lager innan och kan inte bestämma mig för om det är bra eller dåligt.. Inte lätt när man aldrig har använt det i praktiken..

Ni som har detta täcke - är ni nöjda? Ligger det bra trots att det blir 2 täcken? Får hästen skav?
QUOTE]

Jag är helt nöjd med mitt duo som jag haft i3 (?) säsonger. Ingen skillnad mot övriga Rambotäcken.

När jag nu köpte nytt regntäcke (duon är ju fodrad med 100g) i höstas kan man fästa liners även i det vanliga regntäcket. Så, mitt tips är att köpe ett täcke som du kan fästa liners i. Jag upplever nämligen inte att det är lika kinkigt med storleken på liner som på "yttertäcke" så skulle du behöva ha ett större täcke kan du nog återanvända linersen.

Jag lyckades beställa fel från England :angel:och fick en 125 liner när det skulle vara 140 (och 2 liner i rätt storlek) men har använt 125 linern. Inget bogskav, men jag har fått sätta en ögla av balsnöre att fästa krokarna i mot svansremmen. 125 täcket är något kortare på sidorna och så klart kortare - men det funkar.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar!

Börjar lite luta åt ett sånt täcke ändå (hittat på rean men i en annan butik..)..

Låter ju perfekt att ni inte märker att hästarna får skav samt att det inte känns klumpigt.. Vilket är de 2 grejorna jag var mest rädd för..

Det är ju faktiskt praktiskt med "2" täcken pga att man kan byta innerfodret och således få olika tjocklekar samt att det är lättare att tvätta det..

Ser gärna att ännu fler svarar om vad de anser om duo systemet :)..

Jag är jättenöjd med mitt! Oslagbart :)
Har haft problemet med andra täcken att dom gärna vill glida bakåt efter en stund i hagen, och bli lite stänt framtill i bogen vilket jag inte kan med, man vill ju att hästen ska ha så bra rörelsefrihet i täckena som möjligt!

Det här täcket ligger helt still framför manken och det finns mycket luft och utrymme mellan täcke och bogblad.

Har aldrig varit med om ett Horseware täcke som gett skav :)
Var också rädd för att det skulle vara "klumpigt" att hålla på med innan jag köpte mitt, men det är det ju absolut inte, linerdelen ligger stilla inunder, det är absolut inga problem att lägga på/ta av :)

Välinvesterade pengar, köp om du har möjligheten tycker jag :)

Senast ändrad av en moderator:

Tack för ditt svar!

Blir bara mer och mer övertygat om att det är ett sånt täcke jag ska inhandla :banana::bump:!

Jag har ett rambo duo och är väldigt nöjd! Jag skulle antagligen ha tagit en strl större för att det skulle ha suttit optimalt på min häst. Jag tog 130 till stoet som normalt har 135 men hon skulle nog haft 140 ist. Trots att täcket är liite kort på henne så har det legat bra hela vintern. Ligger alltid still, inget skav trots att hon brukar vara känslig och både jag och hästen verkar nöjda ;)

Jag har inte märkt ngn skillnad på detta täcke mot "vanliga" med normal fyllning. Möjligen att det är lite knepigare att lägga på eftersom det är fler spännen som ska knäppas men det är inget som har besvärat mig.

Mvh JV

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 645
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 557
Senast: Edla
·
Utrustning Hjälp mig spåna. Jag använder Horseware, deras utbud passar min täckesfilosofi. Men om ni har andra tips som ger mig Halvhals... 2
Svar
35
· Visningar
4 137
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
31 997
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S